Slussvingar A 3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Slussvingar A 3

Inlägg av leire »

Har bytt slussvingar. Har fortf. problem med glödhållningen. Förr fanns inte problemet, kunde köra pellets även sommartid. Min fråga: Skall slussvingarna ställas in, så de stannar i bästa tätningsläge eller sker det automatiskt? Har även bytt alla vakter. Tacksam för svar. Leire
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Slussvingar A 3

Inlägg av Roli »

Enligt anvisningar från EcoTec så skall de pustsas/slipas till bra passning. Men det är sällan som jag har behövt göra detta.
Däremot så brukar jag släppa på fastsättningsskruvarna så att vingarna kan justera in sig när det är monterade i slussen, både i sidled och i djupled. Öppna skruvarna och låt vingen justera sig, dra sedan åt dem igen.

Har du kontrollerat så att slussen är helt ren, dvs ingen smuts på ytorna. Lite smuts eller att det inte är helt rent ute i hörnen så kommer det att "läcka" lite där det är smutsigt. Dvs vingarna sluter inte helt tätt mot metallen i slussen. På min gamla A3:a (numera pensionerad) märkes detta tydligt. När jag bytte slussvingar på den så brukade jag göra rent slussen med svinto så att den blev skinande blank invändigt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
leire
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 22 nov, 2011 16:08

Re: Slussvingar A 3

Inlägg av leire »

Tack för snabbt svar. Plockade isär brännaren i våras. Allt genomgått och rengjort. Bytt vakterna i internförrådet. Flamvakten inte bytt. Efter att jag bytt vingarna och satt dem på plats, så lossade jag alla skruvar en aning och vred slussen runt. Som jag förstått, så behöver man inte tänka på att den skall stå i ett spec. läge. Några föreslår att de skall sprayas med silikon eller 5-56. Det har jag inte gjort. Man kan undra vad som händer efter några år eftersom glödproblem aldrig existerat. Jag har även ny internskruv. Värmen justeras med ERA 10. Den släpper inte ut något när det inte behövs. Pannan är Nibe Pellux. Allt bidrar till att det det finns inga behov för pannan att starta. Men, den matar ju in pellets, som borde räcka för glödhållningen. Kör nu på 70 % matning.
Om någon har en A 4 eller Bioline 20 i bra skick så finns intresse.
Leire.
Skriv svar