Termostat modell "grym"

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Termostat modell "grym"

Inlägg av Icecap »

Av olika anledningar har jag hittat på att designa en termostat. Jag behöver inte själv det men jag måste ha något att tänka på pga. en del trassligheter.

Grundkoncept:
* 8 st sensorer av typen DS18B20 (bra!), DS18S20 (OK) eller PT1000 (tål högre temperaturer). Kan blandas valfritt men bara en sensor per ingång och vissa temperaturgränser/upplösningar finns.
* Betjäning medelst 4 knappar ('+', '-', 'Meny' & 'OK') och textbaserat LCD.
* Reläutgångar, minst 2 st men kanske fler?
* Mjukvara som tillåter att ett relä (termostatfunktion) slås på när en given temperatur (av de 8 möjliga) understiger ett värde och slås av när en given temperatur (av de 8 möjliga) överstiger ett värde. Man kan alltså blanda fritt vilken som slår på och vilken som slår av vilka termostatreläer.
* Mjukvaran kan även styra ett relä så att om sensor X > Sensor Y slås reläet AV, annars slås det PÅ.
* Samma sensor kan användas till fler funktioner samtidig.
* Kommunikation medelst RS232, man kan alltså logga temperaturer osv. via ett seriellt protokoll.
* Möjligen kan man ställa vilka temperaturer, sensorer och värden som styr vad via den seriella bussen.

MEN: är detta något som har intresse? Jag ser ingen anledning till att designa detta för att upptäcka att det är bortkastat tid.

Följande frågor kommer fram:
* Vilka funktioner är önskvärda? Det finns temperatursensorer och reläutgångar att tillgå, behövs annat?
* Då det är en massa regler om jag bygger och säljer färdiga enheter (t.ex. EMC-test till ~50.000:-) funderar jag allvarligt på att göra det tillgängligt som byggsats, det blir då ytmonterat småkrafs för det mesta, låda man själv borrar hål i osv.
* Strömförsörjning planerar jag till en standard 12V väggvårta, display till ett 2x20 tecken LCD-modul utan backlight.

Tänkbara möjligheter:
* Övervakning av laddningen i en tank, 8 mätpunkter fördelat över höjden borde ge en idé om fyllningsgraden om det finns skicktning.
* Övervakning: loggning av temperaturer i systemet, speciellt viktigt om det är något knas.
* Styrning av brännare i samband med ack. tank eller inte, alltså en direkt konkurrent till TK1A och TK1B.
* Kanske RS485-kommunikation? Ger möjlighet att ha fler enheter på samma buss, dock krävs en speciell dongel på PC'n.

Grundfunktioner som skickas med:
* Funktion för att, med display + knappsats, ställa termostat X till att reagera på sensor Y >= Temp W & sensor Z <= Temp Q. Alltså kan termostat 1 slå på när sensor 1 <= 65°C och slå av när sensor 2 >= 80°C om man vill det. Såklart kan man använda samma sensor till båda av och på, detta vill ge en normal termostat med justerbar hysteres samt 7 extra mätingångar som kan loggas.
* Jag funderar på öppen källkod, dock är det säkert att kommunikationsprotokoll och schema kommer att vara öppet.
* För att programmera själv måste man ha en lämplig programmeringsenhet, den följer INTE med! Jag planerar än så länge på att använda en PIC mikroprocessor och då kan en PICKit3 vara grejen. Jag gör INTE en "såhär enkelt kan du göra"-grej, vill man utveckla själv är det skarpa skott som gäller.
* Mönsterkort kommer att beställas från fabrik (alltså inget hemmaslabb), jag har en hel del erfarenhet av design av sådana saker så störningar bör vara minimerade.

Slutkläm:
* Jag har ingen spikat pris än, det beror ju på vilka funktioner som ska klämmas in, vilken låda, nätdel osv.
* Anslutningar kommer att vara med jackbara skruvplintar. Inte billiga men bäst till detta.
* Ingen halva byggsatser kommer att säljas, det är allt eller inget som gäller. Detta för att jag inte vill sitta på ett varulager som jag inte behöver.
* Jag kommer nog att kunde hjälpa till med att löda enheter men det får bli en beställning av detta, separat från byggsatsen av tekniska orsaker.
* Om inte det finns intresse nog blir det inget, när jag har samlat alla idéer kan jag lägga upp ett pris och om nog beställer kommer jag att starta hela processen. Ingen blir alltså fångad av fagre löften.
* Då det blir självbygg finns det ingen garanti och support blir minimal, dock måste jag skriva manual för hur man ställer värden med den programvara som följer med.

Synpunkter tack.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av CPMS »

Låter väldigt intressant, en funktion jag gärna sett är en slavdisplay som man kan montera ex. i hallen. Slaven pratar med basen (helst med radio men 4-tråd går också) och man kan koppla in några larm från anläggningen till basen och sen se status och temperaturer på slaven. Gärna med inbyggd summer och några larm-led som blinkar.

Själv skulle jag behöva en termostat-funktion som startar brännaren (justerbar), panntempvisning, driftlarm från brännaren, sotlarm från brännaren, låg nivå i bulken, driftlarm från bulken, termostat som startar elpatron (justerbar), indikering om elpatron är igång (på slaven).
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av Icecap »

Ska man ha slavdisplay betyder det antingen att man ska utveckla två olika enheter - och det ids jag inte, det kan även betyda att man kan ta två lika enheter och låta dom kommunicera, en som slav/fjärrdisplay och en som master. Kan vara en bra grej...

Termostat för att styra brännaren och elpatron av/på är ju grundbulten i projektet men hur många sådana funktioner behövs?

Extra ingångar (larm, nivå, whatever) kan fixas men vilka spänningar ska de styras med?

Radio är möjlig, kostar såklart extra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av danei »

Fler utgångar skulle nog göra den med flexibel. Vill man styra en shunt behöver man två bara där. Så två ingångar till tror jag skulle vara bra. Tempgivarna är väl 1-vire respektive termoelement va? Det låter lite udda med 8 anslutningar som klarar de två typerna. Räcker det inte med en 1-wire ingång och en eller två PT1000, för jag gissar att det i princip bara kommer att användas för rökgasgivare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av Icecap »

De 8 ingångar kan ta 1-Wire sensorer eller PT1000, man kan alltså mäta 8 olika temperaturer samtidig. PT1000 är inte termoelement, det är en temperatursensor i form av ett speciellt motstånd. Att PT1000 kan användas är en "bieffekt" av designet och bara en möjlighet, inte ett krav.

Man kan styra fler 1-Wire enheter per ingång - men då ska det tas hänsyn till stubbar och ID-koder, det är säkrare att ha var sin sensor till var sin ingång, helt enkelt för att en del som kan hitta på att använda denna enhet kanske inte har rätt förståelse för hur man måste dra ledningarna för att det ska fungera rätt och stabilt.

Om du monterar 8 sensorer på en ingång, hur säkrar du då vilken ID-kod som passar med vilken sensor? OK, just du kanske klarar det men den pantade killen som bor runt hörnan då?

Jag tänker mig att sensorerna ska kunde ges namn för enkel användning, då blir det enklare att läsa i displayen, mer lättfattligt helt enkelt. En sensors värde kan alltså ses som "Till element: xx°C", då behöver man ingen fusklappar som blir borta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av CPMS »

Har man 8 tempingångar så borde det gå att få 8 termostater? dom som man inte använder som termostat kan väl användas för ren tempvisning?

Extra ingångar: gemensam + (eller minus) och sen ett antal ingångar, man får anpassa sin anläggning så den ger en slutning av ett relä vid larm, mm.

Radio skulle vara smidigt men man behöver iallafall en matning, skulle det vara möjligt att vid master + en till lika för fjärravläsning fixa så den strömmatas med samma kabel som överför mätvärden? (max 20-30meter borde räcka). Blir smidigt montage.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av Icecap »

Med 8 st sensorer kan man skapa 8 st termostatfunktioner om det finns 8 st utgångar. Känns dock lite våldsamt med så pass många, jag hade trodd att t.ex. 4 st termostatfunktioner ville räcka långt.

Alla signaler/temperaturer kan såklart moniteras kontinuerligt oavsett vad de används till.

Och fjärrpanel kan man enkelt driva via ett vanligt näverkskabel, båda ström och signal. Det blir dock inget LAN av det men bara ett liknande kabel. Brukar vara skapligt billigt.

Det skulle vara enkelt att göra några optokopplaringångar, anpassat för 12V, som kan användas. Det ska även vara möjligt att göra programmet så att varje ingång kan vara larm eller information.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av danei »

Ja när du säger det så inser jag att det inte är termoelement. Det finns väl PT1000 givare som tå rökgastemperaturer också. Det låter vettigt. 4 utgångar tror jag dock att skulle vara bra.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av MP »

Skall man kunna styra termostaterna på elementen eller schunten?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av Icecap »

Hur skulle det ske? Elementtermostater är sällan elektriska med fjärranslutning och shuntmotorer behöver oftast en styr-spänning eller ström (t.ex. 0-10V eller 4-20mA) om de kan styras från extern enhet.

Det skulle väl kunde gå att göra programvara som kan kolla en temperatur (framlopp) kontra en annan (innetemp.) och låta ett par reläer ge pulser av en viss tid (reglera upp eller ner) om shuntstyrningen kan styras på det vis. Det skulle egentligen gå att styra enbart på innetemperaturen på det vis.

Men jag förstår att intresset är ljummet så jag ska nog sikta in mig på något annat verkar det som. Fredan kommer jag att besluta om jag ska gå vidare med det hela eller inte.

Än så länge kommer enheten att innehålla:
* Display (2 rader med 20 tecken).
* Knappsats för betjäning.
* RS485 kommunikation (medger fjärrdisplay/betjäning).
* Radiolänk.
* RS232-länk för loggning/styrning med dator.
* 8 st sensoringångar. Varje ingång kan i teorin expanderas med många enheter per slinga och då ge verkligt många mätpunkter - men i praktiken är 8 st enklast.
* 8 st reläutgångar. I byggsatsen lär bara 4 följa med - kanske.

Men vad är problemet?
* Är det en onödig produkt?
* Är det "byggsats" som skrämmer?
* Är det "ytmonterat" som skrämmer?
* Är det fruktan att skulle programmera själv som skrämmer? För det blir knappast nödvändigt om man kan hålla sig till standardfunktionerna, då blir allt serverat på ett fat - vilket betyder att mikroprocessorn kommer färdigprogrammerat.

Jag kan inte sia allt för mycket om priset men troligen hamnar en enhet runt 1200 - 1500. Detta ger mig en minimal vinst på varje enhet som inte på långa vägar täcker utvecklingskostnaden.

Ska jag bygga färdiga enheter med EU-märkning o allt blir priserna synnerligt annorlunda!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av danei »

Många shuntar styrs väl genom att man lägger fas på en av två möjliga anslutningar. De jag har funkar så i alla fall. Då kan den styras av två av utgångarna på en sådan enhet. Visst låter det intressant, jag tror ändå inte att jag kommer att köpa någon.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av CPMS »

Nuförtiden har väl många brännare egen elektronisk termostat men nog tror jag att behovet finns när folk väl får reda på att denna box finns.

Är nog inte många som kan/vill köpa som byggsats men att få till detta till en vettig kostnad är det nog enda sättet.

Hade jag kunskapen skulle jag gärna hjälpa till men tyvärr ligger min erfarenhet mer på PLC och industri än elektronik för jag har länge önskat något sådant här, helst med en liten slav-touchfärgpanel med temp och larm från pannrummet kopplat även via datorn och med sms-funktion. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av johano »

En koppling mot nätet så man kan ändra börvärdet (och kolla är-värdena) via dator/mobil vore
intressant (utan att behöva ha en separat dator ståendes på)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av Icecap »

Johano: det fixar man med en Raspberry Pi.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Termostat modell "grym"

Inlägg av Roli »

Det låter intressant men jag tycker att den beskrivs lite för lite, vad man får, vad den kan, ingick t.ex slavpanel eller kostar den extra, vilka typer av larm får man ut, är den endast till för att starta/stoppa brännaren eller kan den göra mer osv. för att det skall locka "folk" till att säga "den vill jag ha" (läs köpa).

T.ex. hur många vet vad en "Raspberry Pi" är? Att skriva så skrämmer nog många som inte är insatta vad det är (jag vet iallafall inte vad det är). Och de som vet fixar kanske sådana här saker själva.....

En byggsats skulle nog inte skrämma mig, men lite orolig blir man ju när det är ytmonterade komponenter inblandade (har aldrig provat att löda dessa).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar