Flex A eller NH?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Newton30
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 28 aug, 2011 08:26

Flex A eller NH?

Inlägg av Newton30 »

Jag har en gammal ctc 266 panna o måste byta brännare!
Undrar lite vilken av janfires brännare som passar bäst... Vilken är födelen med en -flex A gentemot NHn?
Och vice versa...
Nhn har automatisk urskrapning det vet jag så det är dom andra fördelarna mot varandra jag är ute efter
Ett stycke Roslagsbrännare av typen master som sitter i en CTC panna mod 266 i en 20 tals 3 plansvilla! Med en matodont skorsten på 14-15 meter hel*helsten
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex A eller NH?

Inlägg av Icecap »

Flex-A är den gamla versionen med väldigt många år på nacken, vidareutvecklingen kallas NH och den är inte helt ny den heller.

Flex-A har, mig bekant, ingen fördel gentemot NH'n - förutom sannolikt en ekonomisk fördel.

Jag har ju ett speciellt läge med min NH så jag är ganska partisk men jag har aldrig haft problem med pålitlighet eller liknande och just den mekaniska askskrapning gör att min "trånga" panna (i askhänseende) kan gå lång tid vid behov, något jag har varit tvungen att utnyttja ibland.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Flex A eller NH?

Inlägg av Ola Häggström »

Fördelen med flex-A är att du köper den begagnad.
Därav följer att du lägger till lite för att själv få dit flamvakt (om den har några år på nacken) och lägger knappt 2500 åt sidan för att köpa en modernare styrbox när den gamla lägger av (vilket den så småningom gör, är inne på box 3 sedan 2007). Det är som att köpa en volvo 940. Inte modern, inte lägst bränsleförbrukning men praktisk och billig att äga och reparera.
En skillnad mot NH är att Flex-A är uppåtbrinnande och behöver du en framåtbrinnande så kör du med lågriktare och har bara 9 eller 12 kW att välja mellan (går ej köra 15 eller 18 då).

Fördelen med NH är att så länge du läser på hyggligt själv och ställer begripliga frågor så får du utöver den vanliga fina forumsupporten synnerligen väl insatta svar av Icecap. Och att den har vad som skall förväntas av en ny brännare idag (askskrapning, och möjlighet till lambdastyrning, dock kräver det senare ett stort egenarbete såvitt jag begriper).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Skriv svar