Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Henke 74
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 maj, 2012 23:09

Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av Henke 74 »

Hej.
Jag är helt novis på detta ämne men hoppas ni kan hjälpa mig lite.
Jag har pricis köpt mitt första hus och håller på att lära mig lite om värme system
Idag sitter det en ctc 1100 family som jag hade tänkt att montera dit en beg viking bio på.
Nu är det så att jag försökte starta pannan (olja idag)och då märkte jag att det droppar vatten ur pannan.
Jag har köpt huset obesiktigat. Snickeri mm är inga problem men värme system kan jag inget om.
Jag har dock inte öppnat upp pannan och letat efter läckan men jag har hittat en som säljer en ekonomipanna med pellets system och jag undrar om det är bara att skruva dit ekonomi pannan?
Stämmer alla anslutningar mm så det bara är att byta ut. Vad jag har förstått så skiljer sig det i vatten volym och i efekt el från family (12KW) ekonomi (6KW)

Hur hade ni gjort?

Hus byggt 1963
80 kvm Bo yta
80 kvm källare
ca 40 kvm garage (vattenburet system)



Mvh
Henrik´s första inlägg :)
Ctc family 25-98
Bio vinking pelletsbrännare
Mafa förråd
Gs3055 sms sändare för larm (Pellets brännare)
Esbe Crb 122 shuntautomatik (trådlös)
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av velund »

Tror Family är den vanliga CTC1100 eller 1200 med 25 kW maxeffekt olja. Ekonomi är den panna dom har hela 9 tuber att sota och kan eldas med 35 kW olja.
25kW pannan är precis lagom för en vanlig villa och 6 tuber är tillräckligt med jobb att sota ur.
Jag skulle inte bry mig om Ekonomi pannan för den skulle bara ge mig mer problem.

Är du säker på att pannan är läck? Om du eldat med oljebrännare en stund i en kall panna kan det vara kondensvatten. I vilket temperaturintervall eldar du?
Under 70 grader på pannvattnet kan ge kondens och rost.
Ett vanligt nybörjarfel är annars att vrida ned panntermostaten för lågt och då blir det kondensvatten i pannan.

Är det verkligen fel på pannan så säljs rätt många 25 kW CTC1100 på Blocket.

Skulle inte fundera på Viking Bio eller Pellx brännare även om de säljs billigt.
Böt själv ut en brandfarlig Pellx brännare till en TB Mini. Fungerar helt utan problem men fick bygga en termostatlösning med hållkrets själv.
Moderna brännare med steglös inställning på matningstiden har ändå så stora fördelar att jag numera skulle ha vänt ryggen helt åt de gamla brännarna med dålig styrning och tittat efter en Eurofire eller en Bionordic Viking B16.
Varför jäklas i onödan om man kan slippa.
Du har väl sommaren på dig att hitta någon brännare av modernare typ.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Henke 74
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 maj, 2012 23:09

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av Henke 74 »

Hej.
Tackar för bra tips.
Systemet var avstängt när jag kom in i huset. Jag såg att det inte var något tryck i Expansionskärlet.
fyllde på med vatten och trycket steg (kall panna) och det var då det började droppa lite vatten vid frontplåten. Antar att jag får börja riva och leta var det kan läcka. Säljaren har kört med olja innnan.
Några tips på hur jag enklast skall börja leta och var?
När jag har kollat pannan och hittat pellets grejor så kommer jag att kontakta en rörmokare som jag kolla och justera in grejorna.
Moderna brännare med steglös inställning på matningstiden var hittar man info och priser kring det?
och kan jag enkelt få till det med luckor mm.
Mvh
Henrik
Ctc family 25-98
Bio vinking pelletsbrännare
Mafa förråd
Gs3055 sms sändare för larm (Pellets brännare)
Esbe Crb 122 shuntautomatik (trådlös)
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av velund »

Kan det vara ett insatsrör som är dragit med hemmameck så att regnvattet kommit rakt ned i pannan? Rätt sällan att oljepannor rostar sönder.

Gamla brännare som min har endera inställning med potentiometrar eller fasta matningstider (min har 7).
Heldumt.
Med moderna digitalstyrda brännare ställer man in precis önskad matningstid medan fläktinställningen lämmnas som den är.
Byter man pellets är det då bara att väga hur mycket skruven matar före pelletsbytet och sedan väga när ny pellets kommit in.
Då vet man precis hur många tiondels sekunder matningstiden ska ändras för att samma mängd pellets ska komma in i brännaren. Fläktinställningen behöver man då inte röra.

Med min gamla brännare måste en helt ny injustering göras varje gång man köper ny pellets.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av Stegatorparn »

Inget ovanligt att det kan läcka i gänganslutningar när pannan kallnat ner.
Är det i fronten är det knappast en röranslutning utan troligen en termometer eller termostatanslutning.
Försök att lokalisera läckan, tappa ner och lossa komponenten, gör ren gängan och linda på nytt lin och tätningspasta, skruva tillbaka så är det klart.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Henke 74
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 maj, 2012 23:09

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av Henke 74 »

Hej igen.
Tackar för hjälp och tips. Jag skall försöka kolla i helgen var läckan är.
Men vad tror ni att köpa en beg CTC 1200 family 25 som bara är några år och försöka skaffa en brännare till den. Om det är en bra idé vilken pellets brännare kan/ska jag köpa. Helst beg.
Mvh
Henrik
Ctc family 25-98
Bio vinking pelletsbrännare
Mafa förråd
Gs3055 sms sändare för larm (Pellets brännare)
Esbe Crb 122 shuntautomatik (trådlös)
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av velund »

Några år gammal? Sista åren det såldes oljepannor i någon omfattning var 2003-2004. Men kan du få tag på en panna 8-10 år gammal så är det väl en bra ide.

Med den kunskap jag har nu (man lär sig av misstagen :) ) så skulle jag skaffa en Eurofire eller Bionordic B16 begagnad.
Ny skulle jag köpa BioBjörn 18 (efterföljaren till Bionordic B16)

Läcker det vatten inne i förbränningsrummet eller på utsidan på pannan bakom frontkåpan?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av danei »

Jag skulle inte undvika ekonomi varianten. Men å andra sidan om man ska byta så kanske man ska byta till en panna som är bättre för pellets, CTC1100 är inte rolig att aska ur. Om du köper en CTC1100 så ska du inte betala mycket för den, många går nog till skrot. Jag har bytt ut min mot en begagnad Pellux. Varmvatten komforten blir lite bättre med den större volymen också.
Henke 74
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 02 maj, 2012 23:09

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av Henke 74 »

Hej. Tack för alla tips!
Nu har jag äntligen tagit tag i problemet. Jag öppnade kåpan till min CTC 1100 Family 25 och fyllde på med vatten. Jag hittade att det läcker vid de 2 ventilerna som kommer in/ur pannan. Det är vinklande ventiler. DN 15 tror jag det står. Det läcker vid tätningen vid vredet. Allltså inte i gängorna. Var hittar man reservdelar till pannan?

Nästa problem var att jag testade att köra med el-patron. Tyvärr så gick det inget vidare då jag tror en säkring har gått eller så är den inte inkopplad. Får kolla vidare.Det var ett älder par som har bott i huset innan jag jag tror att de bara körde med olja.

Min tanke är att köpa en beg pellets brännare till min panna men är kluven om vilken sort så tar gärna emot tips.
Men först så måste jag skaka igång pannan. Hur kollar man så el-patronen är okej och var hittar jag nya ventiler?

(Bor i Örebro)
Mvh
Henrik
Ctc family 25-98
Bio vinking pelletsbrännare
Mafa förråd
Gs3055 sms sändare för larm (Pellets brännare)
Esbe Crb 122 shuntautomatik (trådlös)
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av danei »

Jag har skrotat en sådan panna, men har nämnda ventiler kvar.
Vad händer när du försöker köra på el? Det är inget överhettningsskydd som löst ut?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av msh16 »

Läcker det vid vredet så behöver du väl inte byta ventiler. Är det ventiler av typ kran som man kan vrida flera varv så sitter en tätningsmutter av mässing som håller fast tätningen. Lossar man på den och lindar runt axeln med lite linoljeindränkt lingarn och sedan drar åt muttern så brukar det gå att täta utan att tappa ur vatten.

Tittar nu själv efter begagnad brännare åt en "ekonomisk" person som inte vill köpa ny.
Finns för närvarande ingenting att köpa som lönar sig att lägga ned tid på.
Man begär ny fullkomliga vanvettspriser för gamla uttjänta brännare.
För 3-4 år sedan fick man en bra beg. brännare för 5000 men inte idag.

Jag skulle sikta in mig på en ny brännare i stället för att köpa svarte petter som sedan måste uppgraderas med chip, varmluftständningar, lågriktare och termostat för 1500.
En ny brännare som är anpassad för villaägare och lätt att justera in när du byter pelletssort sparar både pellets och tid jämfört med en gammal brännare som jag har.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av Stegatorparn »

Ofta räcker det att dra åt muttern vid ventilspindeln lite för att få stopp på läckaget.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Skillnad på Ctc family och ekonomi ?

Inlägg av danei »

Det är vinklade kulventiler.
Skriv svar