Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Skriv svar
Mandel
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 apr, 2012 15:47

Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av Mandel »

Hej,

Har ett litet problem och efterlyser synpunkter, tankar och råd från forumets medlemmar.

Bor inneboende i en villa, där det eldas med pellets under årets kyliga månader. En bit in på förra hösten/vintern, efter pelletseldningen i huset hade kommit igång, började jag så smått känna irritation i ansikte och svidande ögon när jag vaknade på morgnarna. Hade aldrig haft sådana problem förut. Detta var också min första höst/vinter/vår i ett pelletseldat hus. Förstod inte då hur eller varför mina problem med ansikte och ögon hade uppstått. Trodde det var en hälsosvacka helt enkelt. Är även rökare sedan 8 år, men jobbar numera för fullt på att sluta med detta. Men under de 8 år som rökare har jag aldrig haft problem med svidande ansikthud och ögon. Så det måste vara något annat som ligger bakom.

För två veckor sedan kom jag att tänka på något som kanske kan ha samband med mina problem. Villan har ett pannrum i källaren där en pelletsbrännare är monterad mot en något äldre el+ved kamin. Eftersom ägaren till villan lider av frusenhet, är huset praktiskt taget igenslutet under vintern. Finns inga öppna ventiler eller andra kanaler för att få luftcirkulation i boendeplanet. Dessutom har ägaren alltid haft dörren till pannrummet öppen, för att spillvärmen från kaminen skall värma källarvåningen. Även dörren till källarvåningen är öppen. Detta innebär då att all luft mm som kommer ut från brännaren och kaminen även fritt tar sig upp till husets boendeyta och sovrum.

Frågan jag ställer till forumets medlemmar, är om detta kan vara förenat med hälsorisker.
Har tagit upp saken med villaägaren. Men denne verkar bara vilja bagatellisera det hela. Verkar mer ta det som att jag antingen inbillar mig det hela eller att mina problem måste bero på något annat. Dessutom tycker villaägaren att det är högst märkligt att jag som rökare skulle störas av sådant, ifall det mot all förmodan skulle vara gaser och annat från pelletsbrännaren som ligger bakom mina problem.
Känner alltså en högst arrogant inställning från villaägaren angående detta ämne.

Så jag vädjar till forumets medlemmar att posta era råd och synpunkter över det hela.
Kan mina problem bero på luften från pannrummet? Vilka är hälsoriskerna i längden?
Jag behöver alla kloka argument som finns att uppbringa för att kunna visa upp och därmed överbevisa husägaren. Detta blir betydligt lättare när information och åsikter kommer från annat håll än mig, eftersom mina ord ytterst sällan tas på riktigt allvar.

Mvh
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av msh16 »

Du bör flytta från denna tokstolle snarast.
Irritation från ögon och hals är inte det värsta. Benspyrener kommer också in i bostaden och de är cancerframkallande.
Naturligtvis klarar väl hyresvärden inte av heller att ha brännaren rätt inställd, ha dragbegränsare och pannluckor och rökrör tätat.
Detta exemplar slår t.o.m. de gamla vedgubbarna på byggahusforumet i envis dumhet.

Både pannrumsdörren och framför allt källardörren ska naturligtvis vara stängda för att brandförsäkringen ska gälla.
Blir det brand så får varken du eller tokstollen ett öre i ersättning.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mandel
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 apr, 2012 15:47

Re: Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av Mandel »

Tackar för ditt svar!
Glömde att skriva att husägaren även förvarar stora mängder oöppnade pelletssäckar i bostaden.
Kan detta också vara en hälso och brandrisk?

Direktcitering borttagen. Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av micke_932 »

Att stänga ner alla naturliga ventilationsvägar är ju inget bra i alla fall som helst, om detta i sin tur betyder att du får upp rökgaser i bostaden är ju inte samma sak i och för sig, det är inget man kan svara på utan att kontrollera det på plats med rätt utrustning, men i vilket fall som helst direkt olämpligt (mögel, ohälsosam luft, fukt m.m).

Pelletssäckarna i sig är nog ofarliga, "stora" mängder pelletssäckar kan förbruka en del syre vilket kan vara olämpligt men det lär nog krävas rätt stora mängder med pellets (>10 tals ton eller så) för att det ska uppstå några problem med det (beror givetvis lite på utrymmet där dom förvaras också), men samtidigt finns det väl kanske inget direkt lämpligt heller med att förvara pellets i bostadsutrymme.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av Eldvin »

Om man tar en cigg så dör man inte ,Tvivlar på att pelletsen skulle va farlig.Va som däremot e farligt!! Så är det mögel!! De kan irritera bra nog!! Som tidigare talare sa,"Flytta!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av Ola Häggström »

Synnerligen olämpligt att ordna en "brandväg" där det skall vara en brandcell!
Så ja, din boendesituation innebär en hälsorisk!

Det är på distans omöjligt att förklara vad dina besvär beror på, skulle kunna vara endera för torr som för fuktig eller mögelbemängd luft. Å ena sidan blir inomhusluften väldigt torr vintertid, å andra sidan blir sovrumsluft väldigt fuktig vid dålig ventilation (framför allt sängkläderna, som inte hinner torka upp till nästa kväll).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Mandel
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 18 apr, 2012 15:47

Re: Hjälp! -Pellets, avgaser och hälsa

Inlägg av Mandel »

Stort tack till alla som har kommenterat!
Visade era kommentarer för husägaren och det verkade ta skruv! Alla dörrar är numera stängda.
Bara lite osäker på om det var hälsorisken eller risken att försäkringen inte gäller som vägde tyngst. Denne verkar fortfarande tycka att jag som rökare inte borde ha några som helst problem med att bo och leva i ett hus där avgaser och andra utsläpp från en pelletsbrännare fritt cirkulerar runt. Vet inte hur man bäst skall få denne att förstå skillnaden.
Men, men...

Än en gång, STORT TACK! :)

Mvh
Skriv svar