Pellets är kanske inte lämpligt i tätbebyggt område?

Skriv svar
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Pellets är kanske inte lämpligt i tätbebyggt område?

Inlägg av hottuna »

En person i Lomma kommun har fått nekat bygglov till en hög skorsten från sitt platta garagetak, så långt inga konstigheter kanske.
Artikeln skriven i sydsvenskan idag tog upp det eftersom en liknande anmälan gått igenom för ett par månader sedan (dock från ett sadeltak så skorstenen blev inte lika synlig)
Det som gjorde mig nyfiken var uttalandet av Lomma kommuns stadsarkitekt Ingvar Klingborg.¨Citat:
" Det behövs inget tillstånd för själva värmepannan, men bygglov för skorstenen är ingen garanti för att man får använda den"

"Pellets är kanske inte lämpligt som värmekälla i tätbebyggt område"

"Elda får man men om grannarna får obehag så kan man tvingas sluta"

Journalisten har sedan frågat miljöinspektören Lena Åkesson som säger att hon hittils inte fått i några sådana klagomål utan det är mest rök från braskaminer det klagas på


Min fråga är; teoretiskt kan det vara så här
Kommunens energi rådgivare föreslår pellets eldning som energislag.
Man gör bygganmälan och investerar X antal tusen kronor på en p-märkt anläggning och får anläggningen godkänd av sotaren.
(ovanstånde stämmer i mitt fall)
Grannsämjan börjar tryta och grannen lägger ner hela sin själ med allergi osv på att bevisa att min anläggning är ett obehag.
Kan annläggningen då beläggas med eldningsförbud?

Långsökt kanske men endå.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
toysoldier
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 19:35
Ort: Nykvarn

Re: Pellets är kanske inte lämpligt i tätbebyggt område?

Inlägg av toysoldier »

hottuna skrev:Kan annläggningen då beläggas med eldningsförbud?

Mvh Rikard
Jag vet inte om något "förbud" mot eldning. Däremot finns det ett antal domar som begränsar eldning(tex. xgång/dygn alt xggr/v) men dessa domar gäller kaminer.
Vilket j....a land vi bor i, statens ena hand ger oss bidrag den andra amputerar densamma. :shock:
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

Teoretiskt så kan det gå som du beskriver det. Om det finns fjärrvärme i gatan, så kan nog kommunen tvinga dig att koppla in dig på det eftersom det kan anses vara det bästa miljömässiga alternativet. Om det inte finns fjärrvärme, kan man med fog hävda att pelletseldning i en rätt injusterad anläggning är det bästa alternativet.

Om kommunen försöker förbjuda pelletseldning i en villa, kan man alltid överklaga beslutet, först till länsstyrelsen, därefter till miljödomstolen och sist till miljööverdomstolen. I de högre instanserna finns flera fall där man försökt förhindra vedeldning i kamin. Domstolarna har då ansett att det inte varit rimligt att helt förbjuda vedeldningen eftersom villaägaren gjort en stor investering och samhället ser positivt på att minska el och olja för uppvärmning. Dock har man bara fått använda kaminen för trivseleldning ett par dagar i veckan.

Jag tror man har stora chanser att vinna ett sådant fall under förutsättning att det inte finns fjärrvärme tillgänglig eller villorna ligger mycket tätt så att skorstenen mynnar några meter från grannens sovrumsfönster eller nåt sånt.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Skriv svar