Fotoresistor istället för fotodiod - intern förråd

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Fotoresistor istället för fotodiod - intern förråd

Inlägg av -PMK- »

Krångligt att fippla till en fotodiod till internförrådet till mitt "PLC bygge".
Tänkte då montera en fotoresistor istället (typ som i flamvakten)

Finns i TO-18, damm/fukt tätt utförande.

Jag kan inte se några uppenbara nackdelar (kör den mot analog ingång på min PLC)
Bör få plats i samma "hölje" som orginal "ockerpris" dioden.

Någon annan som har ideér om denna lösning?


Har allt klart nu förutom den, så nu när värmen är på väg ute så börjar det bli testar dax :)
CTC 256B + Ecotec A4
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fotoresistor istället för fotodiod - intern förråd

Inlägg av Icecap »

Fotoresistor (LDR) är väl ganska sällsynta numera medan fotodioder och fototransistorer är desto mer vanliga.

Om det ska vara i en TO-18 kapsling har ELFA ju en del att välja på.
För fototransistorer kan du kolla på t.ex. 75-203-98 till 2:52 eller kanske 75-227-35 till 1:86. 74-224-69 till 3:72 kan också vara en lösning.

Ska det vara en fotodiod finns de mellan 7:50 och 14:00 (alla priser exkl. moms), viktigast är iaf. att de är känsliga för rätt våglängd.

De fotomotstånd ELFA har är i övrigt ganska okänsliga för IR varför du får sämre signal på det vis...

Jag har bara tittat på "normala" IR-sensorer men du kan finna dom "sido-tittande" om det hjälper men ockerpriser kan jag inte se att det är. Ska du köpa kan du ju ta några stycken, jag är ganska säker på att flamvakten kan ersättas med rätt komponent till ett synnerligt humant pris och ska man ha den typ av flamvakt kan det väl vara bra att ha en (eller två) i reserv.

Se bara till att det rör sig om rätt våglängd. Är det nivåavkänning som gäller ska IR-sändaren och IR-mottagaren passa ihop, är det flamvakt får det väl vara värmestrålningen som är det viktiga och det borde gå att ha samma sorts mottagare till det hela.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Fotoresistor istället för fotodiod - intern förråd

Inlägg av CPMS »

En M18 kapacitiv givare eller är den för stor?
Elnu.se har ganska bra priser på siten eller via Tradera.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Fotoresistor istället för fotodiod - intern förråd

Inlägg av -PMK- »

Löste det med den okända orginal fotodioden eller vad det nu är. (Ogillar exprimenterande med okända grejjer, har märkt att det allt för ofta blir en massa rök ;) )

Matar den med 5V genom ett 100-Ohm motstånd, mätte och då låg det ~2mA igenom den, så jag hoppas att den håller.
Värdet in i PLC'n blir fullt användbart till kontroll av både funktion och nivå :)

Börjar klia i fingrarna, byte till min Alpha-2 - PLC styrning hägrar :D
CTC 256B + Ecotec A4
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Fotoresistor istället för fotodiod - intern förråd

Inlägg av Fjällbon »

Har köpt delar hos vvs-firma nippel + muff i mässing samt en RCA-kontakt, lödbar. Skruva ihop dessa delar och längden är samma som orginalet. Saknas dock UV-diod.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
Skriv svar