Problem med Viking Bio temperaturgivare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Birgitta
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 25 feb, 2012 12:37

Problem med Viking Bio temperaturgivare

Inlägg av Birgitta »

Hej!

Jag har en CTC 1100 Family panna med en Viking Bio brännare. Jag har en temperaturgivare kopplad till brännaren och temperaturen på brännaren är inställd på 70 grader. Normalt bryter den strax före 80 grader och går över i avsvalningsfas.
Igår hade den löst automatsäkringen på pannan dvs av någon anledning har den blivit för varm. Kollade detta o av någon anledning så bryter den inte utan fortsätter att bränna tills den blir för varm o bryter av det. Allt verkar normalt på brännaren har provat ändra vredet för temperaturgivaren dvs den som sitter på kretskortet då den bränner men den bryter ändå inte.
Felet uppstod efter jag hade sotat ur pannan o brännaren kan jag ha råkat komma åt något eller tagit sönder något?

Finns det någon expert som kan hjälpa en kvinna i nöd!!

Tacksam för alla hjälp!
Senast redigerad av Birgitta den sön 26 feb, 2012 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Problem med Viking Bio temperaturgivare

Inlägg av Eldvin »

Skulle tro!! Att tempgivarn tackat för lång å trogen tjänst.Det va en kille med en KMP som hade samma problem.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Problem med Viking Bio temperaturgivare

Inlägg av OPEC »

Eftersom det uppstod efter att du sotade kan man kanske tänka sig att du lyckades lirka loss kontakten för tempgivaren? Eller möjligen kabelbrott på densamma. Kolla om du ser något misstänkt löst eller klämt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar