Bygga pelletsförråd

Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Nu jäklar ska de byggas,(tröttnade i vintras med att bära säckar, fick ryggskott å va säng liggande i 2 veckor)

Alla ni som byggt eget, smarta lösningar för bästa resultat.

Har ett rum på 5*4m takhöjd 3.10m brevid pannrummet, som det ska resas förråd i.
Har läst igenom alla länkar här på forumet(många va det) :)
storlek, lutning, matrial, val av skruv, motor m,m? vad ska man sattsa på?


Behöver lite proffs hjälp med att besluta vad som kan bli bäst.


Öppen för alla förslag.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av CPMS »

Har du någon ritning på rummen med pannan/brännaren inritad?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av CPMS »

Vi börjar väl så här.
Vart finns det dörrar och fönster?
Pannrum/panna står vart?
Intag/avluftning åt vilket håll?
Önskad volym?
Ska hela rummet användas till bulk?

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av rod02 »

Dela rummet på mitten med en vägg, så har ni mitt :-)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av André »

Då rummet är rätt stort o främst har bra takhöjd kan du göra ett ordentligt förråd som är självtömman o som tar hela årsförbrukningen iaf, Bara fördelar som jag ser det med stort förråd förutom att det kostar en slant då man fyller det..
Har själv plan botten men klarar mej ca 2 år så man behöver inte tänka på justering av brännaren förrän man fått ny lev av pellets, Kan även gå förhandla pris då man tar större mängd

Förråd typ som TJ här på forumet har är driftsäkert :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Bild

Här kommer ritningen

Och här en snabb skiss

Bild

vilka vinklar ska man ha på dom sluttande sidorna så pelletsen inte stockar sig ??
Senast redigerad av Mr reco den mån 27 feb, 2012 12:39, redigerad totalt 2 gång.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av CPMS »

Blev nog inte så lyckat det där, ladda upp bilden till ex. http://www.forumbilder.se och klipp/klistra en av länkarna du får för visning på forum.

Det enda som syns nu i ditt inlägg är en bild-länk till en katalog på din hårddisk.
[img]C:\Documents%20and%20Settings\evg0775\Desktop[/img]
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Nu funkar det, märks att de är måndags morron.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Roli »

Försök att höja placering av din servicelucka. Som den är placerad nu så måste du vänta väldigt länge innan du kan ta dig in i förrådet och skotta/serva eller vad du kan behöva ha för ärende.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av HattSmugglarn »

Avluftningen bör sitta på samma sida som påfyllningen för att minska risken att den fylls
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Roli skrev:Försök att höja placering av din servicelucka. Som den är placerad nu så måste du vänta väldigt länge innan du kan ta dig in i förrådet och skotta/serva eller vad du kan behöva ha för ärende.

Det är planerat att sitta högt upp på skiss nr 2
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Roli »

Är detta skiss nr:2 ?? Bild

Om så är fallet så är den inte högt placerad. Jag har underkanten på min inspektionslucka ("servicelucka" i din skiss) placerad 1 m över förrådsbotten invändigt och i vissa lägen hade jag önskat att den suttit högre upp.

Du kanske missförstod mig och trodde att lag menade inspektionsfönstret som man kan titta in i förrådet med. Jag var kanske otydlig där men jag menar luckan där du skall ta dig in i förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av CPMS »

Ett litet förslag, bara en grovskiss så länge:
Platt botten, botten ca. 30cm över golv.
Urtag på vänster sida för montering av motor/växellåda/skruvlagring.
Utmatning åt höger.
300mm avluftning genom yttervägg.
Intag 15cm under tak genom yttervägg.
Nersänkt flex-skruv i rör med 4-6 intag.
1m hög avbalkning inne i behållaren på höger sida.
Manlucka 60x100cm.

Bild

Bild

Ganska likt min egen bulkbehållare, finns lite bilder i Pannrumsbilder.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Mr reco »

Roli skrev:Är detta skiss nr:2 ?? Bild

Om så är fallet så är den inte högt placerad. Jag har underkanten på min inspektionslucka ("servicelucka" i din skiss) placerad 1 m över förrådsbotten invändigt och i vissa lägen hade jag önskat att den suttit högre upp.

Du kanske missförstod mig och trodde att lag menade inspektionsfönstret som man kan titta in i förrådet med. Jag var kanske otydlig där men jag menar luckan där du skall ta dig in i förrådet.

Då är jag med på noterna, den nya ritningen sitter luckan i överkant(1,50 från botten) på förrådet
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bygga pelletsförråd

Inlägg av Taxen »

Som HattSmugglarn skriver så kan du inte ha avluftningen på den sidan som pelletsen fyller på först.
Den sprutar mot duken och om du tänker fylla fullt,så kommer duken att tryckas bort och stänga avluftningen.
Kan du fylla från kortsidan,så får du bättre fyllnadsgrad då det blir smalare åt sidorna,så dt kan rinna ut.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar