Var har

VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Var har

Inlägg av VH Baronen »

den flitiga debattören, Bergatorparen tagit vägen :?:
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Var har

Inlägg av danei »

Han tålde inte att jag och några till påpekade att han hade fel ibland.
Här kan du se hans senaste inlägg.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Var har

Inlägg av Roli »

Men han läser fortfarande här på forumet. Senast han var inne och läste var: fre 10 feb, 2012 01:51, dvs i natt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Var har

Inlägg av abene »

Men för sjutton B-torparn, ta inte så illa upp. Du gav ju själv en känga till någon ibland. Om jag sagt något som jag inte borde så var det med glimten i ögat.
Du, Icecap och Andre var ju hörnpelarna i forumet, det går bara inte att försvinna sådär. :)
Dina bilder och länkar till dokumentation kan ingen slå.

Nu tas forumet över av Honda och danei som med trådkapningar påhopp och allt skit som inte borde vara fått forumet gå ned på knäna. I ett helt vanligt hjälpsamt inlägg hoppar Honda in och hånar den som skriver och börjar orera om något helt annat som inte var on topic. danei har överlag riktigt konstiga inlägg.
Här hans kritik mot pelletsproffsen som installerat hundratals brännare och pannor:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 148d0bfc7c
Snacka om musen som röt.

Inlägg från folk som frågar om tips på forumet står obesvarade.

Tänk om också elvis och Rayyan vore tillbaka. Där var det fråga om fakta och kunskap och minimalt med svammel. De skulle sopa väggarna med Bill och Bull.

Jag ber alla om tack för den hjälp jag fick när jag började elda pellets. Nu går det av sig självt och jag har varmt i stugan.
På grund av allt skitskrivande drar jag mig ur forumet så admin får stryka mig eller om jag kan logga ur själv.
Visa lite ryggrad du också danei och avregga dig!

Ha det bra alla pelletseldare!

(Om någon undrar vad Abene betyder så är det namnet på en rätt stor fräsmaskin i min källare. Tänkte nu när jag går i pension erbjuda lite hjälp med att fixa till utbyggnadsstosar och liknande som man inte tillverkar med vanliga handverktyg)
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Var har

Inlägg av Honda »

Kan du ge ETT exempel på "hoppar Honda in och hånar den som skriver och börjar orera om något helt annat ". Själv är jag van med att bli påhoppad, och jag tror att ganska många här har helt för sig vilka som vågar stå för och förklara sina åsikter och vem som inte ens vågar diskutera av rädsla för att ha fel.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Var har

Inlägg av VH Baronen »

Jag tycker att detta forum är guld för alla vi nybörjare och proffs. Men alla ska kunna tycka till utan att man ska trycka till någon. Varför existerar detta forum, om man inte ska kunna fråga eller tycka till?
Bra eller dåligt, det får väl läsaren avgöra..............Heja Bergatorpan. Du ger oss på forumet roliga diskussionsämnen :D
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Var har

Inlägg av danei »

abene: Jag har många gånger förklarat varför jag inte håller med om att en större brännare ger bättre verkningsgrad. Ingen har pekat på fel i mitt resonemang. Sedan kvittar det om man har installerat 1000 brännare eller ingen. Att peka på fel är inte att hoppa på någon. Jag ser gärna att andra pekar på fel i mina förklaringar, bara de kan motivera varför jag har fel.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Var har

Inlägg av VH Baronen »

Det handlar inte om rätt eller fel, utan den unika möjlighet är att vi har att diskutera olika infallspunkter i detta forum.
Jag har ju alltid rätt i alla fall. :lol:
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Var har

Inlägg av Rol-bi »

Veldig synd at Bergatorperen har forlatt forumet. Han har rett i at Janteloven råder i enkelte inlegg.
VI har jo gang på gang sett at noen av de med mest kunnskaper og/eller med mange inlegg forlater forumet. De får mye skit i visse tråder og av enkelte medlemmer på forumet.
Denne gang ble det Bergatorperen.
Vi har vel alle en felles interesse i pellets. Forumet leses av mange og er til hjelp for pelletsindustrien, også i Norge.

Jeg har hatt stor glede av forumet. Min første ordre på matningsystem til kunde i Sverige fikk jeg av Karla1 på dette forumet. Han forlot forumet av samme årsaker som Bergatorperen. Han jobber deltid i Äfab AB og gjennom han fikk jeg kontakt med Bengt-Erik Löfgren i Äfab. Sammen med flere andre stiftet vi en eksportforening for øke eksport av svensk og norsk pelletsteknologi.
Så takk til forumet og alle dere!
Og Bergatorperen: Meld deg på forumet igjen, vi behøver deg her!!!!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
luring
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 13 dec, 2011 23:10

Re: Var har

Inlägg av luring »

jag saknar bergatorparen med
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Var har

Inlägg av jerjo »

Saknad även här!
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Var har

Inlägg av psau »

Personligen tycker jag att det är synd och skam att folk lämnar forumet pga taskig attityd hos övriga forummedlemmar. Vissa av de som lämnat har ju haft en hel del attityd själva och i mitt tycke spårat en hel del från trådarnas ämnen.

Jag köper att man står vid sin åsikt att man har rätt men tycker att sättet man uttrycker det på kan vara mer eller mindre lämpligt.

Det bästa vore ju om man från moderator håll kunde ha en lite mer aktiv roll och hålla ordning i leden, men jag vet att det är en uppgift som ligger på fritiden och därför är lite svår att prioritera upp.

Mitt förslag är väl att vi alla tänker på hur vi framför våra åsikter i forumet, om någon finner MINA svar eller kommentarer stötande eller provocerande så välkomnar jag en poängtering av detta för det är inte min mening eller avsikt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Var har

Inlägg av M.Lindskog »

Jag håller i mångt och mycket med psau.

Utan att peka finger åt något håll kan jag stundtals uppleva att lite mer hyfs, lite mer saklighet, samt lite mer underbyggnad av påståenden kan vara på sin plats. Forumet har en tydlig sakfrågeprofil och kan väl därför knappast bli sämre utav något av detta?

Det vore jätteskönt att slippa käbbel, alltför mycket off-topic, politiska inspel, etc. Finns det någon som vågar hävda att forumet blir bättre av sådant?

Förutom lite mer aktiv moderation vid väl valda tillfällen så vilar ansvaret förstås främst på alla och envar. Inte bara när vi 'sänder' budskap, utan också när vi tar emot & tolkar dem. Det man känner inför något som sagts/skrivits är trots allt inte alltid med 100% säkerhet liktydigt med det som avsågs. Och naturligtvis att vi inte glömmer att vi alla är felbara. Utom jag, förstås ;-)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Var har

Inlägg av Honda »

Det handlar inte om rätt eller fel, utan den unika möjlighet är att vi har att diskutera olika infallspunkter i detta forum
Det här var faktiskt en helt ny tanke för mig. Om det är ett vanligt sätt att förhålla sig till diskussioner på forumet så förstår jag nu att många har känt sig påtrampade av mitt sätt att delta. Det är förstås lätt att tro att alla är som en själv, och aldrig blir jag så glad som då jag inser att jag har haft fel om något och alltså lärt mig något nytt. Då blir det ju självklart att de som upplever själva diskussionen som den viktiga biten, och inte så mycket vad diskussionen leder till, uppfattar att jag kritiserar dem som person då jag påpekar att en sak i deras inlägg är fel.

Jag ber härmed om förlåtelse från alla som har känt sig påtrampade, och jag vill igen poängtera att jag har aldrig velat kritisera någon person, bara försökt söka sanning och rätt i sakfrågor som jag själv upplever intressanta.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Var har

Inlägg av ronald »

Om det går så tycker jag vi slänger det trista över axeln?.. :wink:
Och forsätter vårt arbete mot ett bra klimat i raddarna och på Forumet... Amen...

Välkommen åter B-torparen...mfl..

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar