A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bryggarn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 09:24

A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Bryggarn »

Hej. Jag är ny på detta forum och lite nybörjare på pelletsbrännare. Vår A3 har funkat väldigt bra i de snart 2 år vi bott i huset. Tills nu. Denna vinter värmer vi upp ytterligare 100 kvm och det har gått bra tills nu när den riktiga kylan kom (-15).

Brännaren har tidigare varit inställd på 60% och det räckte bra förra vintern, som var mycket kallare. Men detta var utan de 100 kvm extra som vi har i år. Den extra ytan är bra isolerad och vid 0 grader tar den ytan ca 20% av totalförbrukningen. Huset i övrigt är en timmerkåk på 150 kvm från 1890 som är rätt dåligt isolerad.

Nu har temperaturen succesivt sjunkit och jag har provat att höja effekten på brännaren, men redan vid 70% får jag kondens i skorstenen. Vatten rinner ut genom sotluckan. Jag tycker förbränningsfläkten verkar vara i bra skick, den är rengjord och roterar lätt.

Nu har det gott två veckor och jag är fortfarande inte uppe i rätt temp i huset. vid -10 ökade innetempen med 1/2 grad per dygn, men nu vart det -15 och innetempen rasade 2 grader.

Jag har ingen skorstenstermometer och pannans röktermometer har pajjat. Det går ca 60-80 kg pellets om dagen just nu. Jag använder Agrol pellets.

Vad ska jag göra? Min sambo är i 37:e veckan och är tokförkyld, själv ska jag försöka vara finmekanisk i min verkstad där det är 10 grader varmt. Läget känns lite ohållbart.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Jakob »

Hej!

Rent matematiskt så går ju din brännare inte på 20kW iallafall. 80kg pellets blir ju ca 16kW och från det måste vi dra bort verkningsgraden som i bästa fall är 90%. Kvar då blir ca 14.4kW tillförd effekt.

För att lösa detta måste du öka tillförd effekt helt klart. Skorstenstempen är väl en sekundär fråga, men har du kollat funktionen på dragbegränsaren?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Bryggarn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 09:24

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Bryggarn »

Pannrummet ligger i en ekonomibyggnad med kulvert för vatten och värme till bostadshuset. Kulverten är från 2001 och kan ha lite förluster. Skorstenen är ca 8 meter hög och av tegel. Jag tror den har fått ett innerrör av annat material. Jag har ingen skorstenstempgivare, som sagt men jag har en vacuummätare och en utsugsfläkt högst upp på skorstenen. Med en potentiometer justerar jag suget efter vacuummätaren tills jag hamnar inom rekommenderat värde. Det finns mycket kvar att ge, fläkten snurrar på tomgång och kan svälja mycket mer om man vill. Men jag undrar vad som begränsar brännaren? Jag vill ju köra den på 80%, men det verkar inte finnas förbränningsluft för det.

Dragbegränsare? Är det en sån där lucka som släpper in luft längst ned i skorstenen för att draget inte ska försvinna? I så fall har jag ingen sådan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Icecap »

Utan dragbegränsare kommer draget i pipan att öka på eftersom skorstenen blir varm, då går brännaren med luftöverskott vilket ger sämre effektivitet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av LO »

Vilken A3 har du (är det 15 eller 20 Kw, vilken årsmodell)?
Menar du verkligen att brännaren inte klarar av att få upp pannan i temperatur?
Vid vilken temp startar, respektive stannar brännaren, eller går brännaren hela dygnet, utan stopp?
Vilken temperatur har vattnet ut från pannan? Har du manuell shunt?
(Kladda inte för mycket med matningen innan du är säker på var problemet är. Troligen kan du inte styra tilluften och då är det inte någon mening med att höja matningen (om brännaren redan bränner "rent"), dock med reservation på vilken modell du har).
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Bryggarn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 09:24

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Bryggarn »

Lo:

Det är en 20kW från runt 2001. Pannan ligger på 65 grader, den är kopplad till en blandventil (kommer inte på vad den heter, väldigt vanlig, typ thermo- nånting), och just nu ligger tilloppsvärmen på ca 55 grader och returen på 45. Shunten är motorstyrd med termostat i huset (pannan står ju i annan byggnad), den står på 20 grader, men huset kommer inte upp i temp, så shunten står öppen och brännaren går konstant. Vet inte vilken temp brännaren startar, men den slår av vid 80 grader på acktanken.

När det är så här kallt brukar brännaren gå nästan konstant i vanliga fall, men jag har hittills aldrig varit med om att effekten inte räcker till. Men jag har inte tidigare kört 100 kvm värmegolv i verkstaden vid denna yttertemp tidigare heller.

Och nej, jag kan inte styra tilluften, fläkten går konstant nu. Jag har inte gjort rent luftkanalerna på ett tag, men tycker inte de borde sätta igen sig. Eller?

Är det så att % - inställningen på brännarens styrdon bara styr pelletsmatningen? Det har jag inte fattat, i så fall ska jag nog ställa ner den på 60% igen där den gått bra förr.

För att spä på eländet frös ett rör till expansionskärlet på vinden sönder i natt, men nu har jag bytt till ett 35L trycksatt. Dyster? Nä, int ja int :D
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av LO »

Oj, låter inte så kul.
Eftersom jag tror att det är ganska stor skillnad på din och min brännare, får jag nog ta ett steg tillbaka. Jag känner att jag inte kan ge dig några goda råd, utan vi får hoppas någon annan på forumet kan.
På min brännare är det så att % - inställningen styr pelletsmatningen, så om din brännare är som min, har du alldeles rätt i dina antagande.
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Roli »

Ni har helt rätt. Fläkten på en gammal A3:a går inte att justera bara matningsintervallet till pelletsen. De allra första A3:orna (min gamla från -97) hade inte ens 60, 70, 80, 90 och 100% stegen så den var ännu sämre......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bryggarn
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 feb, 2012 09:24

Re: A3-20kW problem , effekten räcker inte till

Inlägg av Bryggarn »

Det är ju lite tråkigt bara när man tror sig ha 20kW till förfogande, men det visar sig att man bara har 12. Finns det något sätt att trimma förbränningsfläkten? Dubbla fläktar? Jag har tryckluft i lokalen, en liten pysventil med reglerat flöde kanske? Fräsa upp spåren i brännarringen var det någon som nämnde, är det ett beprövat alternativ?
Skriv svar