Och askan då...

withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Och askan då...

Inlägg av withnail »

Alltså jag är ju helt novis på det här med pellets...
Kakelugn har jag eldat i mycket däremot och där blir det knappt nåt kvar på morgonen efter en ordentlig eldning med spjällstrypning på glödhärden osv.
Har på nåt sätt inbillat mig att pelletsaska ska se ut som vanlig vedaska men nej, det verkar den inte göra om inte någonting är jättefel.
Askan närmast utanför yttre röret är brunsvart och ser inte riktigt förbränd ut. Nästan som hårdrostat finsmulad müsli skulle jag säga, sambon tycker att det ser ut som smulad torv.
Är det så att de brinnande pelletsresterna blåses ut av fläkten och slocknar där och kan det vidare betyda att matningen är för hög? Eller att fläkten blåser för ofta/hårt?
Då vi haft ganska hög pelletsförbrukning och rökgastemperatur (nästan 300C) samtidigt känns det spontant som det hör ihop. Vad kan vara fel?
Borde tagit ett kort på askan men någon kanske kan länka en bra bild?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Och askan då...

Inlägg av Eldvin »

Jag har ju ingen aning om hur din brännare e ställd.Men testa från början,ställ in i hög effekt, sen ställer man luften i låg effekt. Å sen testar du å kör enbart i låg effekt,så ser vi va som händer.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Re: Och askan då...

Inlägg av Eld »

Om det blir brinnande pelletsbitar liggande framför brännaren så går den för fett. Askan ska vara ett brungrått pulver och det ska inte finnas glöd kvar i den.

Jag har själv råkat ut för att man (i mörker) såg att det glödde i askan. Då fick jag dra ner på matningen.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
elbrink
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 05 dec, 2011 11:11

Re: Och askan då...

Inlägg av elbrink »

läser i lite olika trådar att folks brännare "går för fett". Vad menas med det? Fel i förhållandet pellets/luft antar jag? Jag har nämligen aningens lite oförbrända pellets precis i slutet på brännarröret... Vad ska jag juster? (viking bio)
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Of topic men ser på signaturen att du och jag i princip har samma system förutom att din brännare är 5 år yngre. Men, det står 5/6 turbulatorer? Jag har 9 tuber i min CTC 1100 -96?

Jag är inte heller säker på vad "för fett" betyder. Hade vi pratat cement eller lerbruk hade jag fattat men med eldning är jag osäker. Fett för mig associeras med olja och sot. Som jag ser det skulle fet eldning innebära mer eller mindre kraftig rökutveckling ur skorstenen vilket betyder dålig förbränning av produkten och därmed kraftigare sotning av främst kanaler. T ex vill man helst inte elda med "fett" virke som furu och gran i sin spis eller kakelugn p g a just den kraftiga sotningen från tjäran men pellets är väl till största delen tillverkad av spån från virkesindustrin och därmed i huvudsak furu. Jag kan ha megafel i detta men som sagt jag är ny i detta.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Och askan då...

Inlägg av Eldvin »

"För fett!! För mycket bränsle i för hållande till luft. "Lågan sotar!! Som då man åkte moppe å skruva ut munstycket för mycke, motorn blev "sur" För magert,för mycket luft,eller för lite bränsle. Ett stearinljus med lång veke sotar. En motor med för mager blandning blir överhettad! Det ser man på lågan,en kort å vit låga går för magert luftöverskott,blir hett som fan!! brännaren tar stryk! Typ gassvets, För mager sotar igen panna.Vad man eftersträvar är att det ska sota lite!! Brännaren ska ha presis så mycke luft som behövs för att brinna.Man mäter Därför Co2 vilken ska ligga mellan 10-13 % Utöver detta mäter man Co som ska ligga under 300 PPM. Co blir hög både vid luft överskott ock underskott.Så man ställer så man får så låg Co som möjligt.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Tackar! Bra förklaring.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Och askan då...

Inlägg av Eldvin »

JO,,försöker i den mån jag kan!!!
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Och askan då...

Inlägg av jteg68 »

withnail skrev:Of topic men ser på signaturen att du och jag i princip har samma system förutom att din brännare är 5 år yngre. Men, det står 5/6 turbulatorer? Jag har 9 tuber i min CTC 1100 -96?
Det finns två storlekar, 25? kW och 40 kW.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Och askan då...

Inlägg av Eldvin »

Lite mer of topick!Inte så att ni blandar ihop CTC1100 Å 1200 Family?? Den ena har 6 å den andra nio tuber Desutom e turbullatorerna grövre i 1200an om inte jag minns helt fel.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Och askan då...

Inlägg av danei »

CTC1100 finns med både 6 och 9 tuber. Jag tror att CTC1200 är mekaniskt identisk, men det är jag inte saker på.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: Och askan då...

Inlägg av withnail »

Jag har en CTC 1100 Ekonomi -96 och den är med 9 tuber och det är smala jäklar, 50 mm skulle jag gissa.
I pannans instruktionsbok står det:
Märkeffekt olja 1100 Ekonomi: 35 kW
Men lite längre fram under varmvattenkapacitet står det:
Förutsättningar: Installerad oljeeffekt 22 kW
Pannan kan monteras med som mest två elpatroner á 6 kW/st vilket i mina öron säger max 12 kW
Hur allt detta hänger ihop förstår jag inte.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Och askan då...

Inlägg av psau »

Hellu,
22kW olja + 12kW el är om man är lite taskig på att räkna 35kW totalt om man kör både olja och el samtidigt....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Och askan då...

Inlägg av Eldvin »

Ja så va det där minnet!! vetefaan va jag laggt det!! :lol: En fundering?? Borde inte 1100an gå å köra bara på lågeffekt?? 15 kw e trots all bra me värme.Å skulle det köra ihop sig å bli 30 grader kallt så kan man switsha till modulerande dom få dagarna??
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Och askan då...

Inlägg av OPEC »

Jag har också en CTC1100 med 6 tuber, så jag kan intyga att dessa finns. Min heter bara CTC1100, varken ekonomi eller family finns med i beteckningen. Även jag kör VB Viking Bio sedan 6 år tillbaka. Instrumentjustering av denna brännare anser jag är fullständig trams eftersom matningen varierar alldeles för mycket över tid beroende på hur långa pelletsen är, hur mycket spån det är, hur hårt pressade de är o.s.v samt säkert allmänna dagsformen. Sättet jag praktiserat som verkar fungera är att kolla svärtan på turbulatorerna vid varje vecka/14 dagars sotning. Om man har 5-15 centimeter svart sot överst och vitgrå
aska nedertill verkar det vara tämligen optimalt justerat. Om det är mer svart sot - justera ned matning om du kör högeffekt. Om du kör lågeffekt så justera upp fläkten. Tvärsom gäller naturligtvis om det bara är ljus aska och ingen sot. Även när du fått till detta så att du är helnöjd så kommer du märka att ungefär de 5-15cm jag skrev kommer den att pendla mellan från gång till gång när du sotar/askar ur. Men mycket närmre än så tror jag aldrig att du kommer att träffa en optimal förbränning. Då krävs det nog helt andra former av matning/dosering/aktiv lambda än vad som uppnås med denna brännare.
Nu låter det som om jag tycker att detta är skit :( , men ingalunda :D , det har fungerat fantastiskt bra för mig under dessa sex år. Ett brännarrör efter 5 år samt ett roster efter 4 år har jag fått byta av slitagedelarna, samt rengjort och smörjt fläkt efter 5 år. Jag bytte fläkten först av okunskap men bytte sedan tillbaka till orginalet efter rengörning, var helt enkelt tvungen att testa. Kolla bara så att brännaren är monterad med utbyggnadsstosen för denna pannan, annars kommer du aldrig att få den fungera under någon längre tid.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar