Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppnådd?

Skriv svar
Bullerbyn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 feb, 2012 00:46

Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppnådd?

Inlägg av Bullerbyn »

Upptäckte precis att brännaren som är en Pellx 20 nu gjort av med 10 säckar på drygt ett dygn? Normal förbrukning brukar vara 2-3 säck när det är kallt. Den stannar helt enkelt inte, fläkten går och den fortsätter mata in pellets trots att pannan uppnått inställd temp? Enligt kontrollpanelen är allt normalt.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Torsten »

Vart har värmen tagit vägen? Du måste ha någon aning. !0 säckar försvinner inte spårlöst.
Om brännaren är installerad som det skall så bryter pannans övertemperaturskydd vid 95 grader och allting stannar. Har allt vatten kokat bort ur pannan eller fungerar den fortfarande?

Däremot kan brännaren gå hela tiden utan att stanna om värmeförbrukningen är större än vad brännaren kanm ge.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Honda »

Från fabrik är PellX 20 ställd att gå ner till halva effekten då temperaturen är uppnådd, dvs den stannar aldrig om inte effektbehoven är mindre än halva effekten brännaren är ställd på, fast de flesta verkar nog ha stängt av den funktionen.

Att bränna 4-5 gånger mer pellet än vad som är normal pga fel inställd brännare låter inte möjligt, så dålig kan knappast förbränningen vara. Kan tänka mig två förklaringar: Pannan har någon form av uppstartspjäll som av misstag har öppnats, och all värme går rakt upp i skorstenen. Eller fläktstyrningen är sönder så att fläkten går på maxfart hela tiden. Det senare ger dels otroligt dålig förbränning, dels att även om styrningen ser att temperaturen är uppnådd och släcker brännaren så kommer fläkten att ventilera ut värmen på taket mycket snabbt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Bullerbyn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 feb, 2012 00:46

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Bullerbyn »

Hej igen.. Är ju en fullständig novis på detta. Har kört denna panna och brännare under 2 års tid och det har aldrig strulat förut. Allt ser normalt ut på pannan men däremot går ju fläkten hela tiden och på kontrollpanelen lyser hälften av de gröna staplarna konstant. Den har ju alltid annars brukat stanna emellan varven för att dra igång igen när tempen sjunkit? Så har jag fattat iaf? Inte som nu när den konstant rasslar in mer pellets hela tiden...
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Jakob »

Det är väl ändå inte rimligt att du kört upp 10 säck?

Det är ju 160 kg / 24 = 6.6 kg per timme -> 32kW i snitt över 24 timmar! :bom:

Mitt hus i Sthlmstrakten drog 38kg förra dygnet inkl. lite okynnesbadande. Medeltemp ca -15 under perioden.

Har jag missuppfattat nåt?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Bullerbyn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 feb, 2012 00:46

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Bullerbyn »

Har kört upp 10 säckar från lördag kväll till söndag kväll.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Taxen »

Vad jag kan förstå,så har du en PellX gordic med panel på väggen.Du får gå igenom startdos och driftdos som vi har beskrivit i flera trådar,så du får fram vad du kör för inställningar nu.Sen får du gå igenom manualen för att kolla hur du ställer in justeringar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Bullerbyn
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 05 feb, 2012 00:46

Re: Pellx 20, går inte ner i viloläge trots att temp är uppn

Inlägg av Bullerbyn »

Ska kolla igenom allt! Tack för er input! Upptäckte precis efter att jag startat om brännaren nu, så går den inte förbi startfasen. Misstänker att flamvakten gett sig till råga på allt?
Skriv svar