CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Skriv svar
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av withnail »

Hej!
Jag blir galen, vad i hela friden har temperaturratten för funktion för brännaren?
Vikingen har sin egen givare i pannans dykrör.
Vikingen har sin egen temperaturratt under kåpan.
Vikingen har fasmatning via pannan (on/off)
Jag kan inte se en chans i h-e att brännaren skulle få impulser via pannans temp.givare.
Måste brännaren ha en egen (extern) brytare för att fungera riktigt?
Panntemperatursvredet i fråga är en enkel ratt med enbart tecknen -/+, inga gradantal.
Styr ratten fasen till brännaren på något sätt?

Pannan ifråga är en CTC1100 Ekonomi -96, brännaren en Viking Bio -06
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av Torsten »

Har du kopplat brännarens elmatning till pannans överhettningsskydd eller pannans överhettningsskydd + pannans oljetermostat? Om det är "temperaturratten" till oljebrännaren du menar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av withnail »

Pelletsbrännaren är inkopplad på pannans plint till Oljebrännaren, det är allt. Pannans överhettningsskydd är väl maxtermostaten antar vi?! Något annat finns inte. Ja, det är "temperaturratten" till oljebrännaren jag menar. Hur skulle den vara kopplad till oljebrännaren då det inte finns någon plint för denna funktion?
Hjälp!
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av Eldvin »

Nu förstår jag inte problemet riktigt.Men om vi tänker oss att du kopplar brännaren direkt mot pannan så styr oljebrännarens tempvred tempen,Men om man vill att brännaren skall sköta det hela så tar man den externa tempgivaren direkt från brännarn å skiter i vad pannans oljebrännar vred tycker.Det beror alltså på hur du kopplar in sakerna. Finns även på vissa brännare en bygel att koppla in om man har luckbrytare,men det är lite vid sidan av frågan.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av withnail »

Det jag inte förstår är hur pannans temperaturvred skulle kunna skicka signal
till vilken brännare det än månne vara då det inte finns någon styrningskabel dem emellan.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av danei »

Överhettningsskyddet är ingen termostat.
Oljebrännaren styrs via matningen. Termostaten sitter i serie med överhettningsskyddet.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av OPEC »

Viking Bio ska inte kopplas till pannans termostat, endast överhettningskyddet ska användas. Brännaren ska kopplas till konstant spänningsmatning och temperaturstyras via sin egna givare som man pillar ner i ett dykrör i din CTC. Sedan har brännaren en potentiometer där du ställer in lagom temperatur för frånslag.
Själv kör jag på 3/4 mot fullt och har ett frånslag vid 86 grader som fungerar bra. Körde tidigare på max men då löste överhettningskyddet i pannan ut några gånger så jag fick ställa ner lite.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av danei »

Det går ju att köra så. så länge man har oljetermostaten högre ställd än brännaren. Men det är inte att rekommendera.

Jag kopplade om min så att oljetermostaten bröt elvärmen. Det löste problemen med pelletsbrännaren. Men den historien ska jag inte dra nu.
withnail
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 02 apr, 2011 15:25
Ort: Göteborg

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av withnail »

OPEC skrev:Viking Bio ska inte kopplas till pannans termostat, endast överhettningskyddet ska användas. Brännaren ska kopplas till konstant spänningsmatning och temperaturstyras via sin egna givare som man pillar ner i ett dykrör i din CTC. Sedan har brännaren en potentiometer där du ställer in lagom temperatur för frånslag.
Själv kör jag på 3/4 mot fullt och har ett frånslag vid 86 grader som fungerar bra. Körde tidigare på max men då löste överhettningskyddet i pannan ut några gånger så jag fick ställa ner lite.
Det är precis så som min brännare är inkopplad. Frånslag vid 86? Min servicekille satte den till 75 - är det för lågt? Dessutom, vår CTC1100 termometer visar panntemp på 65 grader vid maxeffekt, sedan går den ner till runt 60. Är inte det också väldigt lågt? Och även om pannans tempvred inte används för brännaren ska väl den ändå stå på något värde och hur i bänken ser man det på en +/- ratt?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av Vednisse »

Om brännaren använder "egen" termostat men spänningen är kopplad över pannans termostat så ska denna stå på Max ++++++.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av Torsten »

Som din servicekille kopplat så har han använt VB:s egen termostatgivare. Oljebrännartermostaten fyller då ingen funktion. Fråga servicekillen vilket chip som sitter i brännaren. Originalchipet har en integreringsfunktion som startar brännaren så fort du tappar upp lite varmvatten och det kan ta mycket pellets.
VB:s termostatgivare har väl omkring 10 graders hysteres så 70-80 grader i pannan är lagom.
Vill du veta säkert hur varm pannan är så stoppa in givaren till en digital stektermometer i ett dykrör så har du bättre koll. Pannans egen termometer kan visa fel.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1100 Ekonomi + Viking Bio - pannans temperaturvred?

Inlägg av danei »

Det ograderade vredet i mitten på en CTC1100 är till elvärmen. Ställ det på en temperatur under pelletsen, så går elen in om pelletsen skulle strejka.

Menar du 65°C vid frånslag? Effekten har ju ingen med temperaturen att göra. 65°C låter som en låg frånslags temperatur.
Skriv svar