Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 22:09
Ort: Bollebygd, Borås

Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Ari.k »

Någon som utnyttjar värmen från pannrummet ?
Som exempel att dra en frånluftsledning med fläkt? till annat rum?
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av micke_932 »

Nä, jag har plockat bort en del isolering från rören för att få lite bättre värme i pannrummet, det blir så sabla kallt annars på vintern.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Icecap »

Enl. brandskyddsreglerna får man väl knappast ventilera ut värmen i resten av huset, en evt. eld skulle då få hjälp att sprida sig.

Och blir det så varmt i pannrummet är det bättre att isolera det som avger så mycket värme, då kan man bättre kontrollera var det tar vägen och när den gör det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 22:09
Ort: Bollebygd, Borås

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Ari.k »

Ok misstänkte de med brandrisken.
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Checker »

Tycker det är intressant det här med pannrum i villor. Man kan elda i kamin (öppen spis) i vardagsrummet, köket eller kanske rent av i sovrummet. Här tycker jag att man har betydligt större risker för att en brand ska uppstå (brännbara ytor). Pannrum har i regel gips i taket och sällan någon värre lättantändligt material på väggar och golv. Ett problem som pannrummet har då kan ju va placeringen att man inte har den uppsikten som i t.ex vardagsrummet.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Icecap »

Eldar man i spisen brukar man vara hemma/närvarande. I ett pannrum är det hela automatiserat och ett hus kan sköta sig ensam i månader. Det är alltså en ganska stor skillnad i övervakning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Torsten »

Men med en VB Comet i pannrummet får du väl knappast någon överskottsvärme. Vad är det som blir så varmt? Gör inte tilluften utifrån att det blir kallt så du behöver pannans spillvärme?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 22:09
Ort: Bollebygd, Borås

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Ari.k »

Jag har inte nämnt att de onormalt varmt i pannrummet. Är något varmare än 22 grader enligt pekfigret.
Va bara en nybörjarfundering jag hade då jag har värmen nerställd i hobbyrummet jämte pannrummet och tänkte att varför inte använda värmen från pannrummet.

Men jag får snida på mina andra planer pga brandrisken :wink:
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av rod02 »

Hur litet rum i pannrummet får man bygga? Där pannan står. Jag har pannan i ett hörn. får jag isolera mellan panna och vägg? Avstånd mellan front och mest brandskyddade isolerad skärmvägg(flyttbar)?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av GoForIt Pellets »

När vi är hemma så står ju dörren till pannrummet öppen, och på så sätt så värmer ju överskottsvärmen även intilliggande förråd i källaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av danei »

Pelletskaminer går ju automatiskt i vardagsrummen...
Användarens profilbild
Ari.k
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 22:09
Ort: Bollebygd, Borås

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Ari.k »

Jag fick idén eftersom det siter en befintlig rund justerbar ventil mellan pannrummet och intilliggande förrådet.
Därför frågade jag här på forumet för tanken va att koppla ett ventilationsrör från den ventilen vidare till hobbyrummet via förrådet.
Hålet finns ju där och har klarat tidigare? Inspektioner? :wink:
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av GoForIt Pellets »

Se bara upp så att inte brännaren/pannan förlorar tilluft när fläkten går..

Spontant så borde brandskyddsinspektionen ge anmärkningar, men dessa bedömningar skiljer sig ju..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Checker »

Icecap skrev:Eldar man i spisen brukar man vara hemma/närvarande. I ett pannrum är det hela automatiserat och ett hus kan sköta sig ensam i månader. Det är alltså en ganska stor skillnad i övervakning.
Nja...tror inte att regelverket kom för att eldning är automatiserad. Som sagt då borde ju även pelletskamin ha "pannrums status". Är väl nåt i BBR (Boverketsbyggregler) att pannor över 60Kw skall placeras i pannrum. Jag tror att risken för brand är mkt större vid eldande i en kamin än i panna och pannrum eller i varje fall spridningen. Sprider sig värmen från kaminen bra i byggnaden så kommer ju säkerligen inte branden att sprida sig sämre. Undrar hur förråd (veckoförråd) och större mängd pellets som förvaras i pannrummen beter sig vid en brand? Kanske mest glöder? Har sett brand i en pall (små säck) med pellets utomhus och var inget häftigt brandförlopp den gången, glödde mest.

Undrar om man har ett förråd/hobbyrum och liknande i anslutning till pannrummet inte skulle kunna flytta dörren och karmen och sätta upp gips så att man utvidgar brandcellen att innesluta även det rummet. Skulle vara intressant att höra någon sotare om hur de tänker kring pannrumen och dess beskaffenhet.
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sprida pannrumsvärmen ut i huset

Inlägg av Icecap »

Sedan är det ju så att vilken sorts brandcell som godkänns beror på när pannrummet ändrades genomgripande. I mitt hus har jag ingen dörrar i källaren som kan stänga runt pannan, den står helt enkelt i gången i källaren, precis vid dörren in till badrummet/tvättstugan.

Trappan upp har bara en dörröppning utan dörr.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar