Brand i dammsugaren

Skriv svar
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Brand i dammsugaren

Inlägg av Eld »

Nu har jag för första gången på åtta års pelletseldande fått brand i dammsugaren i samband med uraskning. Det kom tydligen något brinnande material genom Altbergs askfälla in i dammsugarpåsen. Dammsugaren spydde ut rök och gnistor :shock:

Jag bar ut dammsugaren och släckte brasan. Men det luktade inte rosor och liljekonvalj i huset efteråt om man säger så... och brandvarnarna väckte delar av familjen innan jag han få stopp på dem.

Dammsugaren är fortfarande användbar och inget annat skadat förutom lukten som fortfarande hänger kvar efter två dagar.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av danei »

Du är nog inte den första som lyckats med det...
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av RikardSvalöv »

He, he. Har hänt mig ett par ggr :D. Man lär sig aldrig :)
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av André »

8 år, Då va det på tiden att du fick prova på :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av teufel »

Vis av andras erfarenheter, samt att alla dammsugare jag har använt har satts igen, trots askfällor av alla sorter, så har jag återgått till manuell urskrapning.

Min bekvämlighet får vänta tills det är dax att byta panna - hellre det än att sätta fyr på huset. ;)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Jönsson62
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 20 jan, 2012 23:21
Ort: Blekinge

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av Jönsson62 »

Hejsan

Hittade denna sida kan kanske vara något.

http://www.asksugen.se/59567624

Borde vara ganska brandsäker
ctc 265b 1973
janfire flex A 04-05 med det nya databoxen.
sid kw0012 dragbeg 95-100 mm rör i skorstenen.
Tegelhus 1963 95kvm+källare 95kvm uppvärmd+
garage 75kvm 12gr.seimens shunt med utegivare
teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av teufel »

Alingsås är ju inte långt ifrån Göteborg.

Man kanske kan få en live-demonstration om man beger sig dit...


/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Man slutar aldrig att förvåna sig vad länge askan kan vara farlig med glödande partiklar som tar sig då man rör eller suger i den. En sen kväll sög jag som vanligt pannan efter en timmes kyltid. Helt plötsligt började hela huset lukta enormt starkt och det stack i ögonen så de rann. Kollade grejorna runt pannan men allt verkade lugnt men lukten blev bara värre. Jag har en Janfire askfälla som jag byggt om med Hepa filter och det fungerar perfekt och det är lätt att få filtret rent utan att öppna fällan. Nu visade det sig att hela Hepa filtret och hållaren i PVC hade brunnit upp inne i tunnan utan att det synts ingen rök inget tecken utöver den enormt stickande lukten. Det var bara att öppna alla fönstren i huset och sätta tvärdrag även om det var tio minus ute...det hjälper inte alltid att vara försiktig då askan lever sitt eget liv.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Brand i dammsugaren

Inlägg av Becker »

Jag ställer ut både Altbergs askfälla och min dammsugare efter att jag har gjort ren pannan. Man vet ju aldrig..... :?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Skriv svar