CTC Ecoflex Eldrift

Skriv svar
theGraal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 nov, 2011 19:12

CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av theGraal »

Brännarskruven fastnade igår och motorn stod och försökte dra runt men utan någon framgång så klart. Jag slog av brännaren och gick över på eldrift. Normalt är det inga problem men nu har pannan svårt att komma upp till inställda 60 grader. Det är värme på elementen (39 grader leverans temp) vilket är enligt kurvan, men det är nästan ingen värme alls på tappvattnet. Jag tycker det är mkt skumt att shunten funkar som den ska men att det inte kommer någon värme till tappvattnet. Jag har vridit ventilen fram och tillbaka utan framgång. Max el står på 9kW vilket är max och max leverans på 55 grader.
Inga skydd har löst och den går på alla faser. Är det någon som upplevt något liknande?
Ps;CTC diagnostiserade felet med brännaren som att bromslagret hade gett med sig efter 3 år och de skickar nytt utan kostnad, inklusive ny skruv. Skruven har gnisslat väldigt i 1.5 år. Nån som varit med om det?

Fortsätt njut av den milda vintern... :lol:
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av Jakob »

Har inte ecoflexen en plattvärmeväxlare?

Isf har den väl en givare som känner av när varmvatten tappas och startar pump i växlaren?

Kanske den som är kass?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av danei »

55° kan vara lite lite för att få bra varmvatten. Att cirkulations pumpen skulle ha lagt av samtidigt som skruven är inte särskilt sannolikt.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av psau »

På min panna kan man reglera hastigheten på cirkulationspumpen till varmvattenväxlaren. Den behöver stå på max när jag kör enbart eldrift på kring 50-55 grader för att vattenkomforten ska bli bra.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
kentas
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 okt, 2011 18:04

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av kentas »

Hej i stormen.
Mycket på en gång...att skruven gnisslar har jag varit med om flera ggr ,speciellt när det blir beläggning i brännarkroppen,dvs sintrat mtrl.Men gnisslet försvinner alltid när jag har knackat loss beläggningen.Att brännarskruven har låst sig och att brytpinnarna har hoppat av hände ganska ofta innan jag fick ett tips av ctc i ljungby om att flytta "kläppen" ngn millimeter så att det, dvs gångjärnet går tillbaka alltid och på det sättet hindrar brytpinnehjulet från att ställa sig i sk låsläge.Efter det tipset har brännaren funkat i ca två månader problemfritt.Har haft Ecoflexen i snart 6 år och är ganska nöjd fn./kentas
theGraal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 nov, 2011 19:12

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av theGraal »

Hej
Tack før alla førslag. Det visade sig att rørmockarn glømt att øppna en liten ballofix som satt monterad utan "vred". Det gav bra värme på golvvärmen så länge man körde på pellets, men nu satte sig skruven igen, efter att jag gjort rent och av någon anledning orkar inte el-patronen att dra runt allt, även om det är 9kW.
Tycker det ska vara mer än nog med 9kW till två pers och 135 kvm hus som är tilläggsisolerat.
Pannan kommer bara upp i 36 grader på el, men om man stänger sjunten en timme så kommer pannan upp i 70 grader. När jag sen öppnar sjunten igen faller tempen i pannan direkt till under 40 grader.
Kan det vara så att patronen är kass? Alla proppar är ok så det kan inte vara det.

Tacksam för förslag...
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av Micke C »

Kolla i displayen om den verkligen går på 9kW. Det kan vara så att det är några effektsteg lägre i praktiken om den begränsas av effektvakten.

En annan tanke är att det går åt för mycket energi för att höja värmen i plattan (golvvärmen). Kanske i kombination med ovan.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
kentas
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 okt, 2011 18:04

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av kentas »

Har du kollat vad det är som gör att skruven fastnar,det gjorde jag och kom fram till att brytpinnehjulet låser sig mot tandhjulet och då blir det tvärstopp.Jag flyttade kläppen ngr millimeter och problemet var löst.Kentas
theGraal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 nov, 2011 19:12

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av theGraal »

Hej igen i blåsten
När ni pratar om kläppen förmodar jag att ni menar den lilla plåtbiten som ligger an mot kugghjulet som driver "slussen"? Har för mig att den inte är kopplad till nåt utan bara hindrar slussen från att gå baklänges.
Brytpinne har jag inte hittat nån. Var sitter den? Normalt sitter det ju en brytpinne på axeln för att förhindra att motorn/lager smäller. Är det samma här?

Tack, Johan
theGraal
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 26 nov, 2011 19:12

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av theGraal »

Hej Igen

Såg nu att endast 2 av 10 pinnar är kvar, så det är ett under att den gått så länge som den har på pellets. :lol:
Tråkigt bara att elen inte pallar med längre. Får mäta lite till helgen.
kentas
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 okt, 2011 18:04

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av kentas »

Jo ,det är den jag menar.det är ett gångjärn egentligen .Den ska ju hindra tandhjulet att gå bakåt ,men om tandhjulet stannar i ett ogynnsamt läge då kan inte kläppen gå ner i läge och när då hjulet med brytpinnar vrider sig går antingen alla pinnarna av eller så låser sig hela skiten.Sätt dig på en pall med en öl i näven men drick inte upp den förrän du har konstaterat var felet ligger!Kentas
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av Micke C »

Ombyggnad till kedjedrift är det enda raka.
Jag hade aldrig bekymmer med brytpinnarna, däremot var själva tandhjulet alldeles för mjukt. De härdade brytpinnarna käkade helt enkelt upp tandhjulet tills det var så litet att pinnarna inte greppade längre. Det är ju liksom bara en tidsfråga innan denna del ger upp! En riktigt kass konstruktion i en för övrigt väl fungerande och lättanvänd brännare.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av nissetib »

Håller med Micke C. Byggde själv om till kedjedrift pga för mjukt tandhjul. Efter ombyggnad har jag inte haft ett enda driftstopp. Dyrt men rekommenderas starkt.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: CTC Ecoflex Eldrift

Inlägg av André »

theGraal skrev:Hej Igen

Såg nu att endast 2 av 10 pinnar är kvar, så det är ett under att den gått så länge som den har på pellets. :lol:
Tråkigt bara att elen inte pallar med längre. Får mäta lite till helgen.
Det ska sitta 4 pinnar, Vart annat hål :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar