Snöslunga

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Snöslunga

Inlägg av Taxen »

Är ni förberedda inför vintern?
Själv har jag en sprillans ny Toro hemma,så nu hoppas jag på mycket snö i vinter :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Re: Snöslunga

Inlägg av Turbo-Fredde »

Fixade ihop min stiga Villa med en slunga från en Park förra vintern.
http://www.youtube.com/watch?v=2Tomnc5dxpM
http://www.youtube.com/watch?v=iGhw_sYmMYw

Tyvärr "ligger" filmerna ner.
Fixade även piggkedjor till den.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Snöslunga

Inlägg av Jonas O »

När frun och jag hjälps åt så tar det (med snöskyffel) ganska exakt 2 timmar att skotta våran garageuppfart och trottoar (som fastighetsägaren är skyldig att snöröjja här)

Förra vintern, då fick vi typ 10cm varje dag dom första 4-5 dagarna och dag 3 gav jag mig ut på stan för att köpa mig en snöslunga.
Det var tokslut överallt!
På max 3 dagar så sålde ALLA slut, försökte beställa på nätet osv men inte.....
Letade begagnat på blocket osv... Slut slut slut...


I mars i år var jag inne hos Husqvarnabutiken och beställde mig en ny. :twisted:
För 3 veckor sedan var jag och hämtade den! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Står i garaget, fulltankad och bara väntar! GE MIG SNÖ!! :alien:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Snöslunga

Inlägg av rod02 »

En annan fattig stackare får nöja sig med snöskyffel och bagagerem :C . Remmen gör att jag kan stå nästan upprätt, räddar ryggen. Står jag med skyffelen normalt, så är det mer än 0.5 m till marken. Så blir det mycket snö kan jag ta första vändan utan remmen ;-) . Ytubbade mycket på snöskottning förra vintern och fann en hel del kul, tex för takskottning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Snöslunga

Inlägg av Stugsittaren »

Lyckades få en Slunga från Jula i jan 2011 för 6000:- De hade då sänkt den med 1000???!!
Det var en glädje att skotta min 50 m garageuppfart. Inte minst den vall som blir på stora vägen utanför.

Är åxå beredd på snö! :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Snöslunga

Inlägg av Andreas Hansson »

Är lite sugen på en slunga jag med. Kör med blad på fyrhjulingen nu och det funkar skapligt. Svårt att få iväg snön ibland.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Re: Snöslunga

Inlägg av ingemar_o »

jag har köpt en begagnad honda slunga & förväntar mig att den inte ska behövas :lol:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Snöslunga

Inlägg av Fjällbon »

Jag brukar spraya på silikonspray i inmatningen på slungan men även utblås, man kan även använda sig av sprayen som man sprayar på instrumentbrädan i bilen. Jag brukar köpa remmar på Rubber Comp. Kontant betalning vid disk ingen kort betalning där. Remmarna är under halva priset mot orginalremmar. Jag brukar ta med orginalremmer för förklara var jag ska använda den. Kvaliten flera gånger bättre, köper dem lite kortare än orginal. Bättre grepp på remskivan. I år har sprayat på Belt Grip, det är en spray man använder på fordon som gnisslar på remskivor. Det är väldigt kletigt. Dessa två åtgärder gör att man får bättre driv och utblås, kastar längre snö. OBS! använd skyddshanskar. Sprayen kan man även använda på snöstyranen och spaden, plast som plåt går lika bra. Spraya-vänta-torkan med papper, sprya igen-torka
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Snöslunga

Inlägg av Jonas O »

Enligt Aftonbladet så ska vi klara oss utan snö här i södra sverige... :?:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13943876.ab

Köpte en fabriksny Husqvarnaslunga i år :mrgreen: , ser ju fram emot att få använda den så tråkigt om det inte blir någon snö... :x Å andra sidan, har någonting någonsin stämt som stått i Aftonblaskan??

Men även om det skulle stämma och vi inte får någon snö så är det helt klart värt det ändå att ha en snöslunga, någongång kommer ju snön :mrgreen:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Snöslunga

Inlägg av rod02 »

Med tanke på datum och temp, tror jag på snövinter. Men hoppas att jag har fel ;)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Snöslunga

Inlägg av Dave »

...ser inte på din profil var du bor, men här i Göteborgstrakten är det plusgrader,det blir överskott på snöslungor denna vinter! Inga vinterdäck på ännu och jag undrar om de behövs i år?!?

Ja,ja,jag vet det om gummiblandning i däck och grepp, men det finns något som heter omdömme och anpassning...det räcker ner till minusgrader och någorlunda torr väderlek!( Off-topic,jag vet,sorry)

Och ja, Aftonblaskan och Expressen är inget att förlita sig på..

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Snöslunga

Inlägg av Jonas O »

Har inte heller skickat på vinterdäcken än, igår hade vi ju 11 plusgrader!! :?

Väntar med vinterdäcken tills det verkligen behövs, känns helt meningslöst att hasa omkring och nöta på dubbarna nu.

Misstänker att vi får barmark in till mitten av januari, men då smäller det säkert till med 50cm snö på en natt istället!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Snöslunga

Inlägg av Ola Häggström »

Har ingen snöslunga, grannen, tillika god vän, har sedan förra vintern köpt en frontlastare som han vill skyffla snö med. Det är samma granne som fick eldningsoljan vid min tankdemontering, så jag litar på att han ställer upp.
För de mindre ytorna (och de tidiga morgnarna...) är det skyffel och så kallad snösläde som gäller.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Snöslunga

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har investerat i en snöslunga från Clas Ohlson, men fick idag besked om ytterligare framflyttat leveransdatum. Ringde dem, och försäljningen av slungor är extrem. De hade 20 containrar med slungor på väg.. :shock:

Ska bli intressant att se hur den fungerar.
Och i dagsläget med +10° på mätaren är det ju ingen riktig panik.. 8)
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Snöslunga

Inlägg av Jonas O »

GoForIt Pellets skrev:...och försäljningen av slungor är extrem. De hade 20 containrar med slungor på väg.. :shock:
När jag var inne på Husqvarnabutiken och beställde min maskin i mars så sade dom att fabriken hade lagt in extra tillverkning av slungor. Till förra vintern hade "min" butik beställt 30 slungor och dom stod i 2 månader alldeles orörda tills första snön, då sålde dom alla redan första dagen!
Då lade dom en beställning på 20 till, och sedan någon vecka senare beställde dom ytterliggare 50st men fick inga fler levererade!

I år hade dom nästan 60st som var förbeställda, en av dom var min! :twisted:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar