TMV Attack brännarproblem

Skriv svar
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

TMV Attack brännarproblem

Inlägg av protoflax »

Dags att elda igen. Men min kombination av panna-brännare fungerar uruselt. Har följt råden att ställa in brännaren efter skorstensröken och det fungerar fint meddetsamma. Men efter tre dagar har de flesta lufthålen i brännarrostret blivit tilltäppta av askkaka så att lufttillförseln hindras. Svart rök ur skorstenen är resultatet och då måste man minska matningen. Eldar med Agrol pellets men fick samma resultat också med Rindi från Byggmax.

Börjar tro att Eurofire inte klarar av en liten panna med stort mottryck som TMV Attack.
Har sett att flera eldar med Viking 9990 brännare i den pannan utan att klaga.
Har nu möjlighet att köpa en Viking 9990 brännare med skruv för 4000.
Kan det bli bättre med annan brännare? En gång i veckan kan vi stå ut med att tömma aska men var tredje dag är för mycket.

Altrnativet är ny pelletspanna men väldigt dyrt.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Eurofiren är en av brännarna som brukar klara trånga pannor med dåligt drag eller högt mottryck, likt Viking 9900/B16.

Det handlar nog om att du kör med för hög effekt gissar jag.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Inlägg av protoflax »

Nej hög effekt kan man inte elda i TMV Attack. Lite över 11 kW vid uppmätning.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Försök att köra med aningen magrare förbränning. Det att askkakan täpper till slitsarna efter bara några dagars eldning tyder på att förbränningen får lite för rik blandning. Det rör sig sannolikt inte om mycket. Pelletsen ör okej. Agrol tillhör de bättre märkena.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Du kan gå ner i effekt till 9-9,5 (bör räcka till de flesta hus). En annan sak är att sänka "Min-matningen", vet inte vilken version du har men 0.3-0.5 brukar vara lagom om du har en startdos på 3dl. Annars brukar det gå fett som f*n under uppstarten...kolla hur röken ser ut innan brännaren gått i normaldrift.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: TMV Attack brännarproblem

Inlägg av broberg »

Jag har eldat med en Viking B16 i TMV Attack i två år. Samma brännare som Viking 9990 fast den har digital styrning av fläkten.
Rengör panna och brännare varja vecka.
Visst finns det en del aska på rostret men inte så det täcker igen hålen.
Effekten ligger omkring 11 kW.
Går att uppgradera brännaren till tryckluftsuraskning men tycker inte det spelar så stor roll då pannan ändå måste rensas varje vecka.

En del TMV Attack har ingen sten och baffel i förbränningrummet och istället veckade plåtremsor i tuberna.
Kanske blir bättre så men har lågt till taket så har inte provat.

Ny panna kostar mycket så jag kör så länge det ryker.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Re: TMV Attack brännarproblem

Inlägg av croytos »

Efter en del velande med olika brännare köpte jag en begagnad Viking 9990 för 6000 förra hösten.
Tillverkade en utbyggnadsstos och installerade brännaren. Har fungerat utan några problem.
Tömmer panna och brännare på aska varje vecka.
Har inget att jämföra med då det är första pannan jag eldar i.

Pannan är TMV Attack med turbulatorer i tuberna och ingen baffel i förbränningsrummet.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: TMV Attack brännarproblem

Inlägg av protoflax »

Verkar fungera bra med Viking 9990 i attackpannan.
Jag köpte också en sådan brännare och har nu eldat i 5 dagar.
Har tagit ut brännaren och kontrollerat rostret men ser inte ut att byggas upp någon vall av aska som på eurofirebrännaren. Lite aska finns det förstås men inte så det hindrar luftflödet.
Ska låta dem gå några dagar till innan uraskning.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: TMV Attack brännarproblem

Inlägg av Icecap »

Det är bra men det hela kunde likaväl bara vara en justeringsgrej. Nåväl, det fungerar bra och då är det bra!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: TMV Attack brännarproblem

Inlägg av protoflax »

Justerade hela förra vintern med högre effekt, mindre effekt, mera luft, mindre luft utan någon framgång.
Enda åtgärd som minskade uppbyggnad av en askskorpa i brännaren var att ta bort keramikstenen och baffeln ur förbränningsrummet. Men då gick mycket värme till spillo rakt ut i skorstenen.
Tror det blev för stort mottryck så askan aldrig orkade flyga ut ur brännaren.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Skriv svar