Får inte varmvattnet till acc tanken

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Får inte varmvattnet till acc tanken

Inlägg av skalman65 »

Vid provkörning av nya pannan så får jag nu inte vattnet att "förflytta" sig till acc tanken.

Laddomat pumpen jobbar men vattnet verkar stanna där.

medans värmen i pannan fortsätter att öka, antar att det är luft i systemet

men jag har luftat och samma resultat kvarstår.

Måste man lufta även laddomaten eller någon som tipsar om något annat.
Senast redigerad av skalman65 den tis 13 sep, 2011 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Laddomaten börjar ju inte ladda tanken före pannan är 78grader. Men när pannan ligger på runt 80 grader så laddas tanken konstant..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Under test körning så ställde jag ner laddomatens start till 60° för att se att allt fungera men icke.

har stängt av brännaren vid 90°
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Ichgary
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 03 feb, 2011 22:22

Inlägg av Ichgary »

Då är det troligtvis luft i laddkretsen.. Har du någon bild på installationen?
Kanske du glömt någon ventil som är stängd?
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Får inte varmvattnet till acc tanken

Inlägg av bergatorparen »

skalman65 skrev:Måste man lufta även laddomaten eller någon som tipsar om något annat.
Den måste luftas precis som cirkulationspumpen annars står den bara och snurrar i en luftbubbla.

Jag utgår från att du kan detta med att lufta cirkulationspumpar, om inte så får du återkomma :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Vad har du för termostat i laddomaten? Är den nära 90°C börjar den väl öppna när du stänger av brännaren.

Laddomaten ska inte behöva luftas separat.

Edit: Det verkar vara 78°C som är standard. Då borde den ju ladda innan 90°C.
Är alla kranar öppna?

Första inlägget verkar vara felskrivet, kan du förklara lite bättre.
"medans värmen i tanken fortsätter att öka, antar att det är luft i systemet "
Var inte problemet att tanken inte blev varm?
Senast redigerad av danei den tor 08 sep, 2011 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Det sitter en 72° i Laddomaten.

Så visst jag håller med dig "Danei" den borde öppna.

Efter första testet så gick jag runt och luftade och fick ut en hel del luft.

Trodde därigenom att problemet var löst, men icke som sagt.

Hittade vissa länkar när jag googlade runt, som menade att man vid problem kunde ta bort termostaten i i Laddomaten
vid uppstart av ett nytt system, under de första uppvärmnings faserna.......
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Jo det kan nog vara en lösning tills all luft är ute ur systemet.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Verkade som att det var ventilen som hade kärvat

tog ut och kontrollerade den i kastrull med en termostat i , funkade,
satte på lite (en droppe) smörjmedel så den gick lättare.

Sen fungerade laddningen , i alla fall
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Skriv svar