Skillnad på brännare? (ersätta oljebrännare)

fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Skillnad på brännare? (ersätta oljebrännare)

Inlägg av fulingbusen »

Jag har en NIBE / TMV compact 900 kombipanna och är inne på att köpa begagnad pelletsbrännare istället för oljebrännaren. Det sitter termostat i pannan idag, det är allt jag vet om oljebrännarbiten.

Nu har jag sett att man får en bagagnad pelletsbrännare för runt 5000sek på blocket. Trots att jag eldar i tälgstenskamin och har ny luft/luft VP så är jag nu sugen på att värma varmvattnet med pelletsbrännare istället för elpatron.

Vad ska jag tänka på? Vad är bra funktioner att ha och vad skiljer de olika brännarna åt? Jag har sett Janfire och Ecotek till salu
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Säckeldad panna med 300 mm brett cirkulärt förbränningsrum som är 500 mm långt enligt den här tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 06a5b02c2e

Pannan är liten och måste eldas med lägre effekt än de 20 kW som är standard för de flesta brännare. Brännaren måste vara rakt framåtbrinnande.
Här har du en brännare till bra pris, den måste kompletteras med lågriktare.
http://www.blocket.se/goteborg/Pelletsb ... ?ca=10&w=3
Ecotec kan du inte använda (uppåtbrinnande).

Pga. säckeldningen där värmen kastas tillbaka till brännaren skulle jag undvika brännare med runda svindyra och känsliga brännarrör.
Senast redigerad av Torsten den fre 02 sep, 2011 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vad du ska tänka på är svårt att svara på. Olika brännare har olika grundkonstruktion.

Det finns:
* Rörbrännare (är nästan alltid övermatad).
* Undermatade brännare.
* Övermatade brännare.

Varje konstruktion har sina för- och nackdelar, de flesta här svär till just deras brännare som ju har alldeles fler fördelar medan andras brännare är rena skräpet... och min pappa kan klå din pappa...! Så ta fyrkantiga utlåtanden med en nypa salt.

Jag har själv en Janfire NH som fungerar riktigt bra för mig men jag har en mycket speciell situation där som du inte kommer att vara i.

Jag har ett baskrav jag aldrig skulle ge avkall på: Elektrisk start som fungerar varje gång! Vissa EcoTec kan vara tveksamma i tändningen t.ex. och vissa har inte den funktion alls.

Om du letar i forumet framgår det klart att alla brännare har sina svagheter, rörbrännarna har typisk allvarliga problem med material i rören, det finns dock vissa som kan vridas så att förslitningen fördelas osv.

Vissa här svär till brännare som är så enkla/primitiva de kan bli, andra gillar hi-tech (t.ex. jag). Gemensamt för (nästan) alla är att vi tycker att dragbegränsare behövs!

En bättre begagnad Janfire Flex-A är ett bra köp, lite som en Volvo 240: inte vacker eller häftig men stryktålig som fan och stabil. Reservdelar finns fortfarande och styrlådan kan uppgraderas till en digital om man vill/behöver.

Det finns andra begagnade brännare som kan vara lönt att kolla på men jag hade förkastat alla EcoTec...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Inlägg av fulingbusen »

Ok, tack för bra svar! Då vet jag att jag måste ha framåtbrinnande låga

Angående att jag måste ha mindre effekt pga liten panna: går det strypa pelletsbrännarna eller måste jag hitta en som är på mindre effekt direkt?

Vad är lågriktare och varför behövs det? När vet man om man behöver rökgasfläkt?

Finns det någon sida som förklarar de olika typerna eller är det bara klicka sig fram på tillverkarnas sidor?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

De flesta pelletsbrännare av lite mindre ålderdomlig karaktär kan ställas till en lägre effekt, den effekt som anges är "full patte".

Exempel som jag känner bra: Janfire NH. Toppeffekt 23kW, jag kör min på 7kW helt utan problem.

Den kan teoretisk köra på 3kW (faktisk i steg om 1kW från 3 till 23kW) men det blir inte bra.

En "vanlig" villa i mellansverige behöver runt 12kW när det blir riktigt kallt.

Rökgasfläkt behövs om det inte är egetdrag nog i skorstenen, den kan t.ex. vara för kort, för stor i pipan eller en kombination därav. Är det en stor rökgaskanal kan en insatspipa vara en lösning men då det har fungerat med olja bör det fungera rimligt med pellets.

Vissa brännare (t.ex. Janfire) har brännkopp och behöver man då en framåtbrinnande låga kan man montera en lågriktare, den riktar helt enkelt lågan framåt. På en Janfire NH är det standard, på Janfire Flex-A är det tillbehör som då fås i 2 eller 3 vinklingar, beroende på behov.

Tänk lågriktaren som ett snett lock som böjer lågan från att gå uppåt till framåt.

Om du har tänkt dig begagnade brännare är det bara att leta vilka som finns och sedan kolla upp konstruktionen och gå till de olika avdelningar i detta forum som avhandlar just en massa olika fabrikat.

Men bara en varning: Sverigebrännaren får du inte köpa! Den är förbjuden och livsfarlig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

fulingbusen skrev:Ok, tack för bra svar! Då vet jag att jag måste ha framåtbrinnande låga

Angående att jag måste ha mindre effekt pga liten panna: går det strypa pelletsbrännarna eller måste jag hitta en som är på mindre effekt direkt?
Den enda brännare med effekt avpassad för att passa oljepannor är Bionordic Viking B16 som har maxeffekt 16 kW. Det vanliga är annars 20 kW som maxeffekt. Nu går det att strypa effekten på många brännare men rosterstorleken blir då kanske inte helt perfekt. Janfire Flex A är treväxlad som gamla Volvo PV 444 och det är som jag ser det otillräckligt.
Av gammelbrännarna som kan fås billigt men ändå hålla bra har TB Mini 7 fasta matningslägen och Iwabo Villa S1 11 fasta matningslägen. Båda dessa behöver lågriktare som en händig person nog kan tillverka själv av t.ex. plåt från gamla oljetanken.

Jag provade (som hobby) att köra en Iwabo Villa S1 i min lilla panna på näst lägsta matningen och det gick väldigt bra. En 3mm plåt från oljetanken skruvades fast som lågriktare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Inlägg av fulingbusen »

Ok, då förstår jag lite mer. Problemet är att ju mer man läser desto kräsnare blir man och jag känner nog redan att auto-start vore smidigt och då kanske utbudet krymper. Samtidigt behöver jag köra låg effekt då jag bara ska värma varmvatten och lite underhållsvärme (resten har jag tänkt ta med luftVP och kamin i 90 kvm hus.


Vad är dragregulator och när behövs det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Dragregulator är en ventil du monterar på rökröret från pannan som ser till att draget blir så jämnt som möjligt. De är nödvändiga för pelletseldning för att få bra och stabil drift av brännaren. De är även bra för oljebrännare. Fråga Olle45 här på forumet. Han är expert på området.

Skall du ha en brännare för att i stort sett varma tappvarmvatten och ge stödvärme, så finns det hos vvsonnet.se fabriksnya NIBE PB10 brännare till 9600 kronor. Givetvis tillkommer skruv och veckoförråd, men ändå blir det väl bättre än att köpa begagnat på Blocket? :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Blev ju 19000 hos vvsonnet men en kort 1,5 meter skruv.
Då är det väl bättre lägga på 95 spänn och köpa en Viking 16 med 2 meter skruv, inbyggd termostatstyrning, enkel digital inställning och automatisk uraskning hos energibiten.net

Billigaste användbara brännaren fanns väl hos billigtvvs.se
TB Mini med 2 meter skruv för 14900.

Skruv på 1,5 meter är nästan alltid för kort.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Ska du köpa en brännare för att värma varmvatten. Visst det är ju miljövänligt men knappast mer effektivare än en varmvattens beredare.

men nu skiter vi i vad jag tycker..

Jag antar att nibes pb10 är testad i en sådan panna som du har.
(http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/Pa ... s_PB10.pdf)
Men att köpa en ny var kanske inte din tanke utan förstöka hitta en vettig på blocket.
Det vi vet är ju att det fungerar utan lågriktare. (enl länken)
Men du får nog köra på lägre effekt med en kraftigare brännare som det är sagt.

Enl tidigare inlägg så är nog en TB mini ett bra alternativ. Robusta och billiga. Kanske inte så roliga tekniska lösningar. Men den fungerar.
Det är alltid bra att börja försiktigt och inte skaffa nytt just nu. Den är ju inte tänkt att värma din villa så den kommer ju inte gå så mycket. Så att skaffa en dyr värsting brännare skulle jag defenitivt inte göra.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag hade förbisett detta med att det bara är VV som ska eldas med pellets och det är knappast en ekonomisk lösning.

Men, nu gissar jag vilt: TS tror att LLVP klarar av att hålla huset varmt under vintern... Förvisso finns det en täljstenskamin (inte tälgsten...) och det kan ju vara att den klara själva huset och är det enbart VV som ska fixas är en elektrisk beredare nog det billigaste i längden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Om du bara ska ha varmvatten vore inte en separat elektrisk varmvattenberedare för ett par tusenlappar eller så ett bättre alternativ ? att värma vatten i pannan bara för varmvatten är rent vansinne ekonomiskt sett, jag använder ca 5kg pellets om dan för varmvatten på sommaren och gissningsvis går ca 3,5kg åt enbart för att hålla uppe temperaturen i pannan, det mesta går rätt ut i skorstenen.

Nu använder jag även pannan till värme på vintern och då blir det ju helt annorlunda, men jag har också funderat på att smälla in en elektrisk beredare att ha på sommaren och stänga ner pannan då.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Steg 1 är att stoppa draget genom befintlig panna, så sparas lite lite el/pengar. Förslagsvis lossa rökröret och täcka pannans utlopp med något (isolerull eller något annat enkelt). Utloppet till skorstenen kan vara öppet så att det ventilerar pannrummet, men kan stängas när det blir kallt ute och för bra drag.

Steg 2 måste komma efter en följdrfråga: Har du behov av att anvcända det vattenburna värmesystemet när det blir (riktigt) kallt?
Täcker din luft-luftvärmepump och kamin alla rum ni vill ha varmt i?
Om ja på första eller nej på andra frågan kan vi börja fundera över brännare!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

msh16 skrev:Blev ju 19000 hos vvsonnet men en kort 1,5 meter skruv.
Då är det väl bättre lägga på 95 spänn och köpa en Viking 16 med 2 meter skruv, inbyggd termostatstyrning, enkel digital inställning och automatisk uraskning hos energibiten.net

Billigaste användbara brännaren fanns väl hos billigtvvs.se
TB Mini med 2 meter skruv för 14900.

Skruv på 1,5 meter är nästan alltid för kort.
Nu har de höjt priset tillbaka :evil: När jag skrev rekommendationen såldes dessa brännare för 9607 kronor styck :evil:
Då faller de per automatik bort eftersom det går att få bättre brännare av annat fabrikat för samma pengarna :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
fulingbusen
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 02 sep, 2011 15:28
Ort: Karlstad

Re: Skillnad på brännare? (ersätta oljebrännare)

Inlägg av fulingbusen »

En kompis ska sälja sin fungerande KMP PX21 pga ryggproblem (5000sek). Är den vettig för min compact 900?
Senast redigerad av fulingbusen den sön 01 jan, 2012 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
KMP PX21 -05 i TMV COMPACT 900 panna -00
Mitsubishi LVP
Täljstenskamin
Skriv svar