Var sitter mitt överhettningsskydd?

Skriv svar
Spoon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 08 aug, 2011 12:20

Var sitter mitt överhettningsskydd?

Inlägg av Spoon »

Hej, jag ska koppla in min pelletsbrännare i överhettningsskyddet på pannan, men var sitter det?
det är en Parca Norah 3000

Bild

Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Omöjligt att se på så usla kort men omedelbart skulle jag tro att den avlånga blåa lådan omedelbart över brännaren har en del av svaret men korten är jo snudd på oanvändbara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Spoon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 08 aug, 2011 12:20

Inlägg av Spoon »

Bättre med kort än inga alls, det är inte lätt att knäppa en bra bild i ett litet pannrum med en takhöjd på 170, den blå lådan över brännaren är el patronen
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Följ fasledningen som gick till oljebrännaren. Överhettningsskyddet sitter före oljetermostaten.
Har din brännare egen termostat instoppad i ett dykrör så kanske fasen som gick till oljebrännaren kan användas. Då får du vrida upp oljetermostaten till högsta läget.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Spoon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 08 aug, 2011 12:20

Inlägg av Spoon »

Japp min brännare har en egen termostat instoppad i dykröret, för att få plats med den så var jag tvungen att koppla ur den gamla termostaten till oljebrännaren, där det fanns 2 temperaturgivare, det är den som hänger löst till vänster om pelletsfallslangen på bild 1
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nu kan jag inte se dina bilder (virusfilter på jobbet) men har du tagit bort den gamla termostatens två givare så har du nog också tagit bort överhettningsskydd som borde varit en av de två givarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jaha... trevligt med all information...

Men precis som roli skriver: har du plockat bort den gamla termostat och det var två sensorkroppar i har du tagit bort överhettningsskyddet.

Du behöver helt enkelt ett dykrör till överkoksskyddet och ett till sensorn om de inte får plats båda i samma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Spoon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 08 aug, 2011 12:20

Inlägg av Spoon »

Då kommer min nästa fråga, hur ska jag få plats med 3 givare i samma dykrör? då jag bara hittar ett dykrör och har tyvär ej någon instrutionsbok på pannan eftersom jag har ägt gården i 1 månad nu. har letat på nätet efter instruktioner men hittar ingenting
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Kan du inte ta bort den givaren som inte tillhör överhettningsskyddet i den gamla termostaten och låta brännarens givare dela dykrör med överhettningsskyddetsgivare?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Spoon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 08 aug, 2011 12:20

Inlägg av Spoon »

Så som jag har fattat det, den termostaten med givare jag har plockat bort, är "min" och "max" temp till brännaren, den börjar elda när tempen paserar "min", och sedan eldar den upp till tempen inställd på "Max" eftersom när jag plockade bord den var min inställd på 55 och max på 65
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag satte min brännarsensor på panntoppen innanför plåten.Sågade på kanten av locket och vek upp en bit på 4 cm bredd och lade sensorn ovanpå panntanken.
Lådan som hänger i kabeln är väl dubbeltermostaten som tillhörde oljebrännaren och satt i dykröret, där du nu har tempsensorn till brännaren?Sätt tillbaka den där den satt.
Jag tog kabeln som gick till oljan och satte ett jordat uttag där i stället och fick då anslutning till pelletsen och överkokningsskyddet på köpet.

Här syns det hur jag gjort.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Spoon
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 08 aug, 2011 12:20

Inlägg av Spoon »

Tack för ditt svar Taxen!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

På min panna satt det en sådär termometer & tryckgivare monterat, då jag skulle montera en temperatursensor plockade jag bort den o satte i ett dykrör istället.

Den gamla termometer/tryckgivare var ändå av tveksam kvalitet pga. åldern så det var ingen förlust. Resten har i övrigt fungerat perfekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar