Köpråd beggad panna

Skriv svar
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Köpråd beggad panna

Inlägg av gasapå »

Hej!
ska köpa en beggad panna men hur är de med hållbarheten.
har hört att den får inte stå länge?
har fått tips om en albin 425 -98 som stått ett halvår.
Hurdan panna är de hittar som inge info på google.
Söker en kombi panna som inte har 2 olika förbrännarrum en på vänster sida och en på höger.
har själv en gammal albin från 74 och de går inte elda med ved för då stiger rökgaserna upp till 500.
pellets går fint då ligger den kring 150 högfart
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det beror ju på var den står någonstans, om den stått torrt och inomhus så är det knappast någon fara, så fort rostar dom inte bort.

Vet dock inget om hur den är att elda i.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Sluta sök något som inte finns. Bästa kombipannorna är ändå de som har separata förbränningsdelar.
Vedeldning och pelletseldning är helt skilda saker. Kombipannorna är dessutom tillverkade för koks och olja, inte för ved och pellets.

Om det nu funnes något så fantastiskt som du söker så måste ju den som säljer denna guldklimp vara en riktig jubelidiot. Folk säljer den obrukbara skit som dom vill bli av med.

Låt båda albin gå till skroten där de hör hemma och köp en vedpanna, laddomat och acktank om du planerar att elda med ved.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Inlägg av gasapå »

jag har inga planer på elda med ved konstant utan då och då under sommaren då jag sparar en liten slant.
har en panna med separata förbrännings rum och kan säga att sämre panna får man söka.
farssan har en albin från 60 talet och han förbukar hälften mindre pellets och han har även större hus.
undersökt min panna och den sidan man eldar med ved där går de ju en ren kanal rakt in i rök röret som ansluter till skorsstenen.
totalt värdelös och elda ved i.
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Inlägg av gasapå »

så nu har man köpt en panna.
blev en Albin 425 från 90.
bara montera ut gammel albinen
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Betlar du för sådan gammal skrot. Otroooligt!
Du får ändå inte elda ved utan ansluten acktank.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Betalar gör ju även skroten, fick drygt 900 för gammelpannan och lite kapade rördelar som åkte ut samtidigt...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

gasapå: om du inte vet det är det olagligt att elda med ved utan att ha ackumulatortank! Det kan vara värd att veta.

Dock menar jag att om man har en gammal vedanläggning som blev godkänd innan ackumulatortanken blev krav kan man fortsätta utan men klagas det på dålig lukt osv kan det bli föreläggande om att sluta elda på det vis vilket i praktiken betyder: ackumulatortank eller sluta elda ved.

Så att planera för vedeldning utan ackumulatortank är helt enkelt att skjuta sig i foten på ena eller andra sättet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
gasapå
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 26 dec, 2010 00:12

Inlägg av gasapå »

Alltså om de stör nån att jag eldar med ved 1 till 2 gånger i månaden skiter jag i. Annars för de mesta jag kör med pellets. Varför jag köpte en beg panna var för att jag skiter inte pengar o dem växer inte i träden som de verkar göra för de flesta. Får väl vända mig till en mer seriös sida.
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Tror inte det spelar nån roll vilken sida du vänder dig till, det finns besserwissrar överallt. Skulle man bry sig om varenda liten regel som finns skulle det inte bli mycket gjort..
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Intressant att se att vissa anser att ett kännedom om regler bara är trams. Kunde misstänka att det måste vara ett kommunråd eller liknande...

Brist på kännedom fritar inte från ansvar men om man vill göra en "fuling" är det ganska bra att veta om att man gör det. Själv har jag i vissa fall en "liberal hållning" till hastighetsskyltar och det finns nog andar saker där jag vet vad reglerna är men kanske tänjer lite på dom, väl medveten om vad jag gör.

Jag vill även påstå att detta forum är synnerligt seriöst, vissa svar är väl sådär och vissa tar sig tolkningsföreträde men att bli sur över att det finns regler säger mer om personen som blir sur över att de finns än dom som nämner dom!

Men om det t.ex. är för att få en "sats varmvatten" kan man fint elda i en vettig panna, gärna med en kännbar volym. Då kan man elda full patte som man ska då det är sur-eldning som ställer till det på alla sätt och sedan är saken biff.

Men tydligen är det svårt att tänka självständigt för vissa - men då kan man ju klaga på nivån i gemen...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

gasapå skrev:Alltså om de stör nån att jag eldar med ved 1 till 2 gånger i månaden skiter jag i. Annars för de mesta jag kör med pellets. Varför jag köpte en beg panna var för att jag skiter inte pengar o dem växer inte i träden som de verkar göra för de flesta. Får väl vända mig till en mer seriös sida.
De som påpekar regelverket här, gör det i bästa välmening för att du inte skall åka på en nit och få problem med myndigheterna. Kravet på acktank härrör från att det bara finns ett sätt att få miljögodkänd på vedledning, och det är eldning för full sule för Kung och fosterland så skjortan står rakt ut. När man "bromsar" in en vedpanna så börjar den producera skit som är mycket hälsovådlig - därav regelverket :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Tyvärr bara så gör ju inte all världens acctankar att eldaren blir smartare.
Min granne samt en till ett par hus bort skryter vitt och brett om sina två acctankar men sureldar all vaken tid på dygnet lika förbannat.
En snabb ordentlig brasa i en panna utan acc någon gång ibland retar nog inte upp någon vettig, men att surelda upp värme i m3-vis dygnet runt motacctankar är nog ändå det dummaste jag kan komma på. Var medveten om vad du håller på med, frågar någon så eldar du i öppna spisen och ber om ursäkt för olägenheten. Svårare skall det väl inte behöva vara. Men håll inte på med sureldning, då förtjänar du ett föreläggande, faktiskt.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar