Nibe Pellux 200 med Janfire Flex A

Jens K
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 05 maj, 2007 23:53
Ort: Sandhem

Nibe Pellux 200 med Janfire Flex A

Inlägg av Jens K »

Hej alla allvetare.
Som rubriken säger så är det pannbyte på gång. Den gamla Parca 3000 från -80 ska bytas ut och brännaren ska flyttas över till en ny Nibe Pellux 200. Kan jag använda monteringsplåten från Parcan?, Den sitter fastskruvad på luckan och ser ut att vara en Janfireplåt, 2 nya hål behöver nog borras eftersom pinnskruvarna inte sitter där fästskruvarna är idag, Eller måste man köpa en ny plåt speciellt till Niben? Måste man använda lågriktare till brännaren? Luckan är väldigt tjock på Niben, Är mest rädd för att brännarkoppen inte går tillräckligt långt in i pannan och att man bränner sönder luckans isolering. Om det finns någon som har den här kombinationen på brännare/panna så mottages alla tips varmt

Tack på förhand
Jens
_________________
parca 3000 med janfire flex A 165 m2 + källare. Snart Nibe Pellux 200 med Janfire Flex A
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
Jens K
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 05 maj, 2007 23:53
Ort: Sandhem

Inlägg av Jens K »

Ingen som har några åsikter eller kommentarer på 15 dagar, Har nog köpt en skitpanna som inte fungerar till pellets . Får väl ta fram oljebrännaren igen, tur att jag inte hann kapa ut tanken :wink:
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Ny panna är väl bra. Men varför inte en nyare brännare också? Jag förstår ingenting. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Hur tjock är egentligen den där luckan?
En Flex-A går rätt långt in.
Det borde inte vara något problem heller då det finns stoser för att sätta större delen av flex-a-nosen utanför brännaren (i kombinationen "efterbrännkammare" och till det anpassad stos). Och brännarluckor skall tåla värme. Är den jättetjock så borde den tåla värme ännu mer.
Är du osäker så skaffa en 90 graders flamriktare och håll dig till 7/9 och 12 kW-programmen. Så brinner det ine mitt i pannluckan i alla fall.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jens K skrev:Ingen som har några åsikter eller kommentarer på 15 dagar, Har nog köpt en skitpanna som inte fungerar till pellets . Får väl ta fram oljebrännaren igen, tur att jag inte hann kapa ut tanken :wink:
Det är fel tid på året - tror jag. Jag tror inte du köpt någon skitpanna. Pelluxen är gjort för en brännare som är identisk med IWABO S1/S1X. Flex A har en liknande brännarkopp, så det borde inte vara något problem att då det att passa . Använd en 30 graders lågriktare om du är orolig för att lågan skall komma för nära isoleringen i luckan. 90 grader är overkill i detta sammanhang. Med 30 graders riktaren kan du köra Flex A' n för raka rör om så behövs, fastän 15 kW räcker väl gott och väl? :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Instämmer.

Fördelen med 90 graders flamriktare är att den kan skjutsas ut och in ur lucköppningen kvar på brännaren (bekvämlighet i vissa fall).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Inlägg av SB »

Om luckan tillsammans med monteringsplåten inte är tjockare än (ca 90 mm.) att hela öppningen i Flexens brännkropp hamnar innanför luckans insida så behöver du nog inte oroa dig. Däremot bör du kontrollera att inte brännaren kommer att sitta så högt upp i eldstaden att lågan träffar kyld yta (det vattenmantlade eldstadstaket). Janfire rekommenderar i sin monterings- och skötselanvisning för Flex A ett avstånd på minst 100 mm. mellan brännkroppens överyta och ovanliggande kyld yta och då står där inget om begränsning av effekten.
TMV E20 + Janfire Flex A
Jens K
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 05 maj, 2007 23:53
Ort: Sandhem

Inlägg av Jens K »

En liten uppdatering
Nu är pannan bytt, systemet urspolat, påfyllt och luftat. Plåten till pelletsbrännaren fick en liten modifiering, Nya hål och inviket kapades bort delvis på sidorna.
Idag var elektrikern här och kopplade in pannan, Behövde ändra en del b.l.a separat kabel till pelletsbrännare och cirkulationspump. Behövs inte nu eftersom det styrs från pannan. Gick även ta bort den gamla effektvakten som satt separat vid centralen, Är också inbyggd i pannan. Kunde ta 400 volten till elspiralerna som gick via huvudbrytare och använda den matningen till pannan. Startade upp brännaren med alla termostaterna på elementen på max. Det fanns personer i huset som tyckte det blev varmt efter ett par timmar :). Allt verkar funka, Luftade ur igen och justerade stoppet på brännaren från 80 grader till 85. Det finns dock 2 saker som är lite oroande, Det droppar lite vatten mellan plåtarna på höger sida verkar komma framifrån och droppa ut under avtappningskranen, Det kan bero på en ung dam som öppnade en kran innan allt var hopkopplat så det rann ut en del vatten på pannan, Detta letade sig ner på isoleringen så min förhoppning är att det torkar och slutar droppa sen, Kan inte se att några synliga rör utvändigt eller invändig läcker iallafall. 2:an är värre, Rökgaserna blir inte mer än 90 grader, Testade att ta bort 2 halva turbulatorer ( finns 6 st som går att dela på mitten) Gjorde bara 10 grader, Då kör jag brännaren på läge 2. Och brännaren gick i 4 timmar utan stopp. Med den gamla pannan hade jag ca 200 grader med samma inställning. Någon som vet hur jag får upp rökgaserna? Ta bort mer turbulatorer, Verkar inte öka så mycket. Öka matningen på brännaren, Lågan ser helt ok ut, Ringa någon som kommer och justerar in brännaren mot pannan, Verkar dock som brännaren i sig trivs, inga puffar startar snällt och brinner bra.
Den som orkade läsa ända hit får en guldstjärna :D

// Jens
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Men 200°C på rökgasen är väl högt? Varför vill du höja det?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jens K
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 05 maj, 2007 23:53
Ort: Sandhem

Inlägg av Jens K »

Hej Icecap, Hoppades att du skulle sitta vid burken :)
Jag har ju 100 grader där rökgaserna går ur pannan, Har alltså inte mätt vid skorstenstoppen eller en meter ner som är rekommenderat. Är rädd för kondens i skorstenen, Har rör isatt från golvet på 2:a våning och uppåt men neråt så är det vanlig tegelskorsten. Plockade bort 2 st halva turbolatorer till nu men pannan är för högt i temp så jag får kolla rökgaserna i morgon.
// Jens
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det viktigaste är egentligen temperaturen en bit från toppen av skorstenen, precis när en eldning avslutas. Och såklart ska det gärna vara på vintern där brännaren går som mest...

Men 90°C är ganska lågt, helt rätt.

Det finns 2 sätt att höja dom på:
1: Ta bort/minska turbulatorer, detta sänker effektiviteten i hela systemet.
2: Höja effekten på brännaren.

Att ändra doseringen är inget bra i sig, brännaren ska ha rätt förhållande av pellets och luft.

Har du dragregulator? Om inte, skaffa det, rätt dimensionerat! Med en sådan är det faktisk lönt att justera brännaren.

Men en sak jag funderar lite på... Brännaren körde 4 timmar utan stopp för att värma upp pannan samt lite i huset. Då låter ganska lång tid för mig med tanke på effektläget, jag tror alltså att brännaren kör med luftöverskott.

Jag har en "stor" panna och kör låg effekt (7kW) och med minimal värme i huset (som du körde) skulle den tugga 3-4 timmar för att slå av och jag har för mig att Flex-A har 9kW som lägsta steg, sedan 12kW (steg 2 & 3) och högst 15kW på steg 4.

Så du behöver definitivt att justera/få justerat brännaren men har du ingen dragregulator är det inte lönt, inställningarna ska då göras från timme till timme, speciellt vår/höst.

Saknas dragregulatorn ska du alltså montera den först och sedan justera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Om du flyttar över brännaren från en panna som Parca som inte klarar av hög effekt till en pelletspanna tillverkad för att eldas vid 20 kW effekt för att få bästa verkningsgrad så måste du ställa upp brännarens effekt till högsta läget. Turbulatorerna är till för att göra pannan effektiv och de ska du inte ta bort eller korta av. Låg rökgastemperatur beror på för låg effekt hos brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jens K
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 05 maj, 2007 23:53
Ort: Sandhem

Inlägg av Jens K »

Hej igen
Dragregulator finns. Jag körde alla element i huset på fullt öppet ( 17 st) när jag fyllt på systemet och startade upp brännaren, Därav dotterns kommentar, Ska det vara så j##la varmt i huset. Jag tror att det var därför brännaren gick så länge. Ska dock ta en funderare om jag inte ska få en justering med rökgasinstrument. Läge 2 har väl en fast effekt? Iallafall kan jag ju inte köra på läge 4 eftersom det är underhållsfyr både på 3 och 4.
// Jens
165 m2 + källare. Nibe Pellux 200 -2011 med Janfire NH Mody -2012
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Inlägg av ragge2 »

Är väl rätt bortkastat att betala för en rökgasinställning i en sådan panna så länge du inte kör brännaren på full effekt så att pannan fungerar som den skall
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Alla lägen på en Flex-A är "fasta" effekter, läge 2 & 3 har t.o.m. samma effekt och det skiljer bara mellan underhållningseldning (UH) eller inte. Men det gäller bara de gamla styrlådor, den nya har t.ex. automatisk UH av eller på.

Och rökgastemperaturen har du mätt en bit innan dragregulatorn antar jag...

Att minska turbulatorers längd eller antal är faktisk fel väg att gå, det enda man gör då är att minska effektiviteten i systemet. Och du skriver ju att du har insatsrör halva vägen och då är den stora fråga: vad är temperaturen ~60 cm från toppen omedelbart innan en eldning avslutas?

Allt står och faller med den mätning men omedelbart är 100°C inte så katastrofalt men det är ganska intetsägande egentligen utan att känna till topp-temperaturen. När man väl känner till båda kan man till viss del sätta dom i relation till varandra så man inte behöver klättra på taket så ofta.

Och om du eldade full värme i huset är gångtiden fullt fattbar och ganska vettig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar