fel extern matning?

micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

fel extern matning?

Inlägg av micke78 »

Hej samtliga,

Då jag har försökt hitta svaret på mitt problem i forumet och inte riktigt lyckats eller förstått exakt vad några menar så blir jag därför medlem och kan beskriva mitt ärendet exakt.

Bor i en villa 110m2 + lika stor källare. Någon form av kombipanna, med en ecotec a4-pelletsbrännare med tillhörande tunna har vi. Pelletsbrännaren har fungerat klanderfritt, under 3 år som vi har bott i huset. Förutom den reglerbundna sotningen, så har jag bytt ett tändelement via instruktion på youtube.

Häromdagen så larmade systenet för "fel extern matning", vilket gjorde att jag fyllde på pellets då denna var slut. Efteråt så gick den igång och vämrde upp som vanligt, nästa gång tempen hade gått för lågt så larmade den igen för "fel extern matning". Då var pelletsen påfylld, så jag testade bara att trycka på start igen. Jag stannade kvar och kollade att skruven som sitter i röret från tunnan roterar, att pelletsen kommer nedan till brännaren via fläkthjulet på i röret på ovansidan brännaren. Samma problem kommer igen, "fel extern matning". Så mina frågor är nu:
1: Vad beror detta på? Har endast haft "fel extern matning", då pelletsen har varit slut tidigare.
2: Vad ska man kontrollera, för att senare byta?
3: Hur ofta ska man servera en sådan här brännare, förutom den regelbundna sotningen? Den lokala pelletstekniker blev lite paff, när jag sa att brännaren ej är serverad sedan nov 2007.
4: Är det nån som kan berätta vad en servicetekniker gör vid servicen och om man kan göra det själv?

Hoppas nån vänlig själ kan svara

/ Micke
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har du kollat det här,med sensorerna?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12120
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

sensorerna? är det nivåvakterna, hur får man loss dessa på ett bra sätt?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Sök under Google och skriv ecotec a4.
Klicka på översta länken pdf,där det står Återförsäljar manual för 3006.
Vet ej hur man vidarbefodrar en pdf till forumet :oops:

Från sid 12 - 16 står det en del om dina felkoder.

Prova med att torka av nivåsensorerna och fyll upp internförrådet med pellets.

Är ingen expert på den här brännaren,men jag skulle testa detta.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

Testat att torka av nivåvakterna. Samma fel som innan. Skruvade loss den vita nivåvakten och kollade nivåvärdet då visade den 57 och när jag skruvade fast den igen visade det 98. Är detta tecken på fel på givaren? Jag vet inte hur jag fyller intern förrådet manuellt, hur gör man det?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Instruktionsbok A3

ÅF manual för 3006

Hoppas dessa kan vara till hjälp.
Eftersom nivågivaren är tudelat på EcoTec' n så vill du ALLTID få ett annat värde när den är ute i förhållande till när den sitter på plats. Så jag tror du kan vara lugn för att nivågivaren är okej. Mellanförrådet/internförrådet fyller brännaren upp själv.

Här visar Lasse - LO här på forumet - hur man sotar en A3 som ju är rätt så lik en A4. Kanske den kan ge en idé om varför det började strula efter sotning:

http://www.youtube.com/watch?v=gSNq72sdJ_I
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

jag tog en tur till pannrummet i morse, innan jobbet. Den hade ju självklart slagit av under natten, med larm: fel extern matning.

Jag tryckte på start, för att den skulle gå igång. Värdet stod på 98 innan start-tryckningen, vilket jag tycker verkar lustigt. Med andra ord så borde det vara något med matningen, jag fyllde på pellets för hand i intern förrådet (plocka bort slangen och sedan hälla ned pellets där. Så nu är intern förrådet fullt. Hur mycket pellets ska komma från matarröret per fack på den roterande "vingen" i brännaren? Jag konstaterade att det kommer bara 4-8 pelletsbitar per fack. Är detta tillräckligt?

tyvärr kommer jag inte åt youtube på jobbet, så jag får kolla när jag kommer hem.

Fråga gärna om det är något, som jag inte har skrivit men som kan hjälpa er att hjälpa mig.
Tack för alla svar hittills.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur mycket pellets som du får i "slussvingefacken" beror ju på hur mycket din externskruv ger.
Har du provat externskruven "manuellt"? Finns en funktion i brännaren som heter "fylla skruven" då går den kontinuerligt en viss tid (programmerat i styrenheten). Om du då tar bort slangen från brännaren och låter det istället hamna i en spann så ser du hur bra/dåligt externskruven matar. Det kan ju vara den som är problemet, dvs matar för lite.

Har du kollat givarna för internförrådet under drift? Värdet skall ändra sig fram och tillbaka där. Värdet skall sjunka precis före externskruven går igång. För att sedan öka när den matar. Gör värdet detta så är det nog inte givarna som är felkällan, utan kanske externskruven.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Att köra tomt i matarskruven ställer alltid till det, i värsta fall kommer det en massa spån med på slutet som försvårar matningen och sätter igen nivåvakter och fotoceller. De två gånger jag kört tomt har jag lossat utloppsslangen från uppfodringsskruven och handkört den tills matningen är jämn och bra, vilket tar ordentligt med tid. Har också fått göra rent nivåvakten i fallröret. Men jag har enklare brännare än du.
CTC 171 B med Torsby Mini .
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

Jag förstår att matarskruven sätter nivån på pelletstillförseln, dock så vet jag inte vad som är en acceptabel mängd. Jag kan testa att köra "fyll skruven"-programmet för att se vad som händer.

Men då behöver jag nog lite hjälp för att avgöra att matningen är bra och jämn, som Håkan S utrtryckte sig.

Är externskruven något man kan behöva byta och om ja, hur då? Eller är det nån särskild del man ska titta på och ev. byta där?

Jättetack för alla svar hittills.
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

hej nu har jag kommit hem och hunnit testa lite.

Jag har kört extern matningen i ca 14 minuter. sedan tyckte jag att mängden var hyggligt jämn så då tryckte jag på start efter ha anslutit slangen.

Jag observerar följande att nivåvakten hoppar mellan 58 och 98, under start. Efter start så kommer tändningsförsök 1, vilket lyckas och då blir det drift manuell, nivåvakten vareriar fram till brännare kommer till status vila, då lägger den sig på 97-98. Sedan fungerar det fint och värmer till 75 grader, så nu väntar jag på testet efter första återstarten. ska kolla nivån då med.

Ger detta er några idéer?
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

nu har jag kollat igen och brännaren har fungerat efter skruvkörningen.

Jag ber er alla om tusen tack för nedlagd tid för att informera mig och hoppas jag i framtiden kan hjälpa någon annan med mina nyvunna kunskaper.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Skönt när det löst sig!
CTC 171 B med Torsby Mini .
micke78
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 05 apr, 2011 14:02

Inlägg av micke78 »

ropade nog hej lite för snabbt, efter ett par dagars problemfri körning så kom samma problem tillbaka igen.
Alltså "fel extern matning" efter att man har tryckt på start och den har kört en viloperiod och ska starta igen, då kommer det.

Sedan igår klarade den två viloperioden, med vid återstarten efter andra så kom felet igen.

Är 12 min för kort tid att köra "fyll skruven"-programmet? Borde man köra igenom en hel tunna eller?

Snälla hjälp mig, blir tokig på den brännaren.
top
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 08 apr, 2011 11:31

Inlägg av top »

Du måste göra rent nivå givarna på Intern förrådet,skruva bort den svarta o vita o gör rent ordentligt så funkar det sen.
Skriv svar