Stora Enso, Bulkleverans

jallajalla
Gallringsobjekt

Stora Enso, Bulkleverans

Inlägg av jallajalla »

Fick min första leverans ifrån denna leverantör. Oerhört dammig pellets. Hela källare blev neddammad. Aldrig råkat ut för detta tidigare, detta trots att bulkchaufför låg på 0,7.
Pelletsen var dessutom stympad allt ifrån 25 mm ned till 5 mm.
Ingen blank yta på pellets, krateraktiga ändar.

Vet att leveransen lastats i Landskrona. men var kommer den ifrån?
Hur hanteras den i Landskrona. Siktning, filter-aspiration, mm.mm.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur kunde det komma ut damm i källaren?Har du inte utblås av luften utomhus och filter?Pelletsen kan vara lite kortare än andra men jag har inte märkt något problem med detta.
Du får kolla upp var de har närmaste pelletsfabrik,för de vill ju inte köra långt i onödan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jallajalla
Gallringsobjekt

Finland

Inlägg av jallajalla »

Hört ett rykte om att Landskronapellets kommit via båt från Finland ?

Hela bulkförrådet har ett lager damm ovanpå pelletsen.
Att det via småspringor, mellen spånskivor och betongvägg, fastän tätning med silicone, så dammade det ut i källare..
Visst finns det avluftning 400 dia. via ny strumpa

Aldrig råkat ut för detta förut,, inget har förändrats. förutom leverantör.
detta är den fjärde leverantören jag testar genom åren.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Damm förekommer nästan på all bulkpellets. I allafall är det min erfarenhet att det är så. Endast min första leverans av bulkpellets var i stort helt dammfri, men den tog väldigt lång tid att blåsa in i förrådet. Om jag inte minns fel så tog det omkring 30-45 minuter att fylla 3 ton i mitt förråd den gången. Medans det sista gången tog 15-20 minuter att blåsa in 5 ton.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jallajalla
Gallringsobjekt

Damm relativt smul

Inlägg av jallajalla »

Visst förekommer det smul, mer eller mindre i alla bulkleveranser, MEN inte damm. Statistisk sett av 6 år-s leveranser årligen, har jag drabbats en gång av damm.. 4 gånger av smul.
Smul medför merjobb i förråd pga hängning pga. smul.
Damm ger jobb i form av städning av hel källare.
Varför skall bulkkunder acceptera sämre vara än säckkunder ? sååå stor skillnad är inte priset.
Alla leverantörer håller högre klass på varan vid säckning, pga av att dessa kunder oftast ser pelletsen varje gång de sprätter säck.
Jag som bulkkund, tänker inte godta en sämre vara, bara för att jag har bulkförråd.
Pelletsen luktar dessutom som rysspellets.
Undra var Landskrona pelletsen kommer ifrån, är det ingen som vet detta ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

När jag menade damm så menade jag damm i förrådet och inte utanför, det är det ingen som vill ha. Jag håller också med dig att det är skamligt att bulkpelletsen för det mesta är sämre än den säckade pelletsen.

Men jag tror att det har att göra med att bulkbilarna skall hinna med så mycket som möjligt för att göra någon vinst och då kommer kunderna ofta i andra hand bara för att det skall gå så fort som möjligt att "tanka" pelletsen för att bilen sedan skall kunna åka till nästa kund.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag kommer åter släpande med Tyskland: I Tyskland är bilarna utrustade med sugslang för damm, samt att deras ägare och chaufförer innehar särskillda certifikat som visar att de lever upp till högt ställda krav på kunnighet beträffande bulkhantering av bränslepellets. En tysk skulle aldrig finna sig i att få stora drivor med damm och spån i sitt bränsleförråd. Förvisso är pelletsen i pris ex mva bra mycket dyrare i Tyskland, men inklusive mva kostar den samma som här eftersom det råder endast 7 % mva på pellets där borta. Jag tror att om det varit någon substans i myndigheternas yada yada om klimateffekter och sådant mera, så skulle momsen på biobränslen legat på 7% här med - och inte hisnande 25 %. Samtidigt skulle det inte vara kundens problem att ta hand om dammet som fabrikör och transportör förorsakat genom sin hantering av pelletsen. Jag tror inte på människoskapt global uppvärmning, och det gör inte regeringen hellre, för hade den det gjort, skulle man lagt större ansträngningar på att bättra villkoren för villaägare som kör pelletsuppvärmning. Men det gör man inte. Och vad gör Villaägarna? Inte ett dyft annat än samlar in medlemsavgifter. De köper sig fred genom att skaffa fram allmosor som de kallar medlemsrabatter. Jag kommer i varje fall inte att köpa bulkpellets. Jag skall bygga ett storförråd som jag skall fylla från bigbag med hjälp av en säckslakt och en kärnskruv - men bulkpellets kan de få ha för mig tills den dag då leverantörerna inte pådyvlar mig sitt skräp. :evil:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

När enso levererade till mig sist så var det mycket damm i säcken ....nu när forssjöbruk levererade i måndags så var säcken tom ...ja lite damm var det men inte mer än att skaka av säcken behövde inte tömma den
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
jallajalla
Gallringsobjekt

Coating

Inlägg av jallajalla »

Ett förslag jag lämnade till min arbetsgivare, om att vi skulle couta pelletsen med talloil.
Detta binder så att man får en helt dammfri pellets.
Couting består av att man via en dysa, under högt tryck, dimmar den färdiga pelletsen med en skogsprodukt, talloil.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Tallolja är jag bekant med sedan min tid som kemijobbare på 70 talet. En svart gegga som blir nära fast i formen när det är kallt. Vi använde den i vissa sorter akryllim. Men jag har för mig att om man fjuttar eld på tallolja, så kom det att bli rätt så stygg rök. Då tror jag mer på att återuppliva det norska receptet: Värm upp fanskapet så att du får fram ligninen och pressa livsskiten ur blandningen så att du få pellets så hård att du kan stoppa den i patroner och skjuta älg med. Det har förmånen att det blir mindre spill och mindre volym. Min brännare skulle inte ha några som helst problem med sådan pellets. Något att fundera på? :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jallajalla
Gallringsobjekt

Lignin

Inlägg av jallajalla »

Lignin ger en glansig yta på pelletsen, OM du har en produktion som KAN sina pressar.
Tyvärr blir pressningen sämre och sämre, p.g.a. att man pressar igenom för många ton per timma.. dvs håller ned priset eller ökar sin vinst,, läs vilket ni vill.

Få tillverkare pressar pellets rätt, så att man få en ligninbindning på ytan.
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

Jallajalla är du dummare än Gurkan eller!!!!
Skulle pellets som är 25- 5 mm vara sämre ?
Det är väl samma pellets i säckarna som den som levereras till bulkkunder!!!
Jobbar du på en pelletsfabrik efter som du lämnade ett förslag till din arbetsgivare att använda talloil ?
Hur luktar Rysspellets ?
Baxibrännare i en Focus PE 20
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Och var får man tag i denna rysspellets? Har försökt i 6 år nu. Pellets av ren tall och gran skulle ju vara idealiskt om våra företagare kunde få ändan ur och börja importera.
Varför kan holländska företagare göra det som inte svenska företagare kan? Beror det på bidragen?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

salmon skrev:Det är väl samma pellets i säckarna som den som levereras till bulkkunder!!!
Bortsett från spån och finfraktioner. Säckpelletsen har inte utsatts för samma hårdföra hantering som bulkpellets. Men utgångspunkten är den samma. Titta på säckpellarna, så ser du hur bulkpelletsen borde varit med lite mer proffsig behandling inom logistiken. :evil:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jallajalla
Gallringsobjekt

jaha

Inlägg av jallajalla »

EOF
Senast redigerad av jallajalla den lör 05 mar, 2011 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar