Rengöring bulk förråd
Rengöring bulk förråd
Hur noga skall man vara med rengöringen av bulk förrådet?
Håller på att skotta det sista ur förrådet nu, men jag har ganska mycket spån både på väggar och golv, skall man ställa sig och dammsuga för att få bort detta, eller har det ingen betydelse för driften.
Skruven har börjat att låta lite, så den hade jag tänkt att rengöra till sommaren.
Håller på att skotta det sista ur förrådet nu, men jag har ganska mycket spån både på väggar och golv, skall man ställa sig och dammsuga för att få bort detta, eller har det ingen betydelse för driften.
Skruven har börjat att låta lite, så den hade jag tänkt att rengöra till sommaren.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Jag gör alltid rent hela förrådet,när det är tomt.Varför chansa?Kan du sålla pelletsen så får du några extra pelletar att elda med.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Och jag anser att måste man rengöra förrådet är det fel konstruerat från början...
OK, om det ligger döda ekorrar, gråsten eller en trut kan en rensning behövas men annars ska det inte behövas!
Om man måste rensa bort spån för att det ska fungera är det något fel till att börja med helt enkelt!
OK, om det ligger döda ekorrar, gråsten eller en trut kan en rensning behövas men annars ska det inte behövas!
Om man måste rensa bort spån för att det ska fungera är det något fel till att börja med helt enkelt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tog och dammsög förrådet.
Det otroliga var att det upp till 2 mm spån på väggarna.
i hörnen var det enorma mängder.
Nu är bara in lastning av (förhoppningsvis) sista pelletsen för säsongen.
kan vara ett ev. bra sommar arbete.......
Trodde det mesta av spånet kom från bilen, när man blåser in det.
Det otroliga var att det upp till 2 mm spån på väggarna.
i hörnen var det enorma mängder.
Nu är bara in lastning av (förhoppningsvis) sista pelletsen för säsongen.
Hur menar duIcecap skrev:Och jag anser att måste man rengöra förrådet är det fel konstruerat från början.
kan vara ett ev. bra sommar arbete.......
Trodde det mesta av spånet kom från bilen, när man blåser in det.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Jag har testat att fylla i 4 st säckar som var nära sprängas då de hade fått fukt, de hade väl 80% spån eller så.
Tog av slangen och fyllde ena säcken direkt i brännaren, de 3 andra åkte direkt i det tomma veckoförråd varefter jag toppade upp med torra pellets.
Det åkte igenom systemet helt utan problem.
Vad jag menar är att hela förflyttningskedjan ska ta med spånen, brännaren ska klara av att elda upp den utan problem, är man tvungen att dammsuga bort spånen för att det ska fungera är det designat fel till att börja med.
Så enkelt är det.
Tog av slangen och fyllde ena säcken direkt i brännaren, de 3 andra åkte direkt i det tomma veckoförråd varefter jag toppade upp med torra pellets.
Det åkte igenom systemet helt utan problem.
Vad jag menar är att hela förflyttningskedjan ska ta med spånen, brännaren ska klara av att elda upp den utan problem, är man tvungen att dammsuga bort spånen för att det ska fungera är det designat fel till att börja med.
Så enkelt är det.
Är inte PK!
Är inte PK!
Självklart inte! Pellets behövs inte malas ner för att brinna och lite spån får inte brännaren att flippa ut heller!
Jag tror inte på att spån från bulkförråd kommer i klumpar, jag anser att en vettig transportsystem ser till att allt (pellets + spån) transporteras till brännaren - som i sin tur eldar upp skiten.
Om matningen först matar in pelletsen och sedan spånen är det något alldeles i hästväg med silning osv.
En viss del av pelletsen består av spån, jag anser att ett vettigt transportsystem transportera pellets & spån som det kommer till inloppet, skruven (eller vad som matar fram) ska inte sila bort saker eller ackumulerar spån eller på annat sätt ställa till jävelskap, det ska bara flytta det inkommande material från A till B utan att jävlas.
Klarar det inte det är det inte välfungerande helt enkelt.
Jag tror inte på att spån från bulkförråd kommer i klumpar, jag anser att en vettig transportsystem ser till att allt (pellets + spån) transporteras till brännaren - som i sin tur eldar upp skiten.
Om matningen först matar in pelletsen och sedan spånen är det något alldeles i hästväg med silning osv.
En viss del av pelletsen består av spån, jag anser att ett vettigt transportsystem transportera pellets & spån som det kommer till inloppet, skruven (eller vad som matar fram) ska inte sila bort saker eller ackumulerar spån eller på annat sätt ställa till jävelskap, det ska bara flytta det inkommande material från A till B utan att jävlas.
Klarar det inte det är det inte välfungerande helt enkelt.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Re: Rengöring bulk förråd
Detta beror på vilken skruv du kör med och på utforming av silo.skalman65 skrev: Hur noga skall man vara med rengöringen av bulk förrådet?
Vissa skruvar, specielt lutande skruvar utan kärna och flexskruvar mår inte bra alls av mycket spån, då kan dom börja gå tungt och dom förlorar doserförmågan, något som ger luftöverskott och dyr förbränning. Då måste man kanske slänga ut restvolymen om det är mycket spån.
En lutande skruv med kärna och rätt varvtal klarer bra att handtera spån. En vertikalskruv utan kärna anvendar spånet som glidmedel i transportprocessen och går bättre med mycket spån än utan spån alls.
Ofta handlar spånproblemet om risk för valvning i skruvinloppet och det är tokigt att man i Norge och Sverige har 8mm pellets som standard. Det borde vara 6mm pellets som man kör med i Österrike.
Det finnas sätt att reducera risk för valvning och ett av dessa är att skruven har flera intag så att mängd spån fördelas jämnt över flera utlopp i silo. Det andra är att undvika att pellets komprimeras i hop med spån. Om man kör med 50-60 graders kon, så vill risk för komprimering öka medan en silo med plan botten ger bättre förhållanden.
Jag har tagit fram en silokonstruktion (semi-V botten) för vertikalskruv som finns på min hemsida. Den ger fördelen av hög fyllning, plan botten+kona+reserveförråd.
Det sker silning av spån och pellets under tömning av förrådet. På sidorna /väggar blir det liggande kvar mycket spån. I en semi-V botten silo vill spånet samlas till slut på den plana delen så att man enkelt kan skyffla detta ned i skruvrännan före ny påfyllning - utan komprimering.
Jag har nu själv kört ett par månader med mitt nya bulkförråd på 14 kbm hemma hos mig själv. Det finns 9 inlopp till siloskruven som är hela 6 meter lång. Den har en motor som drar 2-3 Watt till transporten. Det finns vidare en kort vertikalskruv och två takskruvar. Total skruvlängd är 14 meter. Silo ligger inntill yttervägg på huset.
Det är viktigt att minst möjligt pellets krossar i sönder under påfyllning. Det finns ett dokument på www.pellsam.se som beskriver hur inblåsning skall fungera och utformas. Inte allt som står i detta dokument är helt riktig, tycker jag.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Tog och dammsög hela förrådet utom själva pellets fickan.
Imorse så hade hela fallröret stockat igen av spån,
Nu på kvällen skulle jag mäta effekten på brännaren och upptäcker att
nästan en halv 5L hink blir full med Spån.
Tråkigt nog så har vi ca -30 nu och är inte så pigg på att tömma ur fickan måtte den bara orka till i morgon kväll.
En lärdom har jag fått, mitt förråd bör dammsugas mellan varje påfyllning.
Imorse så hade hela fallröret stockat igen av spån,
Nu på kvällen skulle jag mäta effekten på brännaren och upptäcker att
nästan en halv 5L hink blir full med Spån.
Tråkigt nog så har vi ca -30 nu och är inte så pigg på att tömma ur fickan måtte den bara orka till i morgon kväll.
En lärdom har jag fått, mitt förråd bör dammsugas mellan varje påfyllning.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd