Första stoppet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Första stoppet

Inlägg av Stroker »

:roll: I morse vad det kallt - sa modern till alla barnen och undertecknad vaktmästare ryckte ut med största intresse. Mätning av tändelement visade att det hade gått över till andra sidan. I med det nya Mårten skickat long time ago som kompensering för vad vet jag inte idag, och det vad då jag såg att det inte fanns några förhöjningsbrickor under elementet. Orginalhandboken visar att det skulle ligga brickor under och "di kloke" här på forumet säger att det ska vara så.
Skruvade i det nya utan brickor det med och allt funkade igen.

Funderar då på att det kan kanske vara en anledning att original element hållit nu i cirka fem hela eldnindgsäsonger eller så det bara en tankevurpa. kanske det går snabbare (borde det ju) att få fyr med elemetet högre upp i pelletshögen då det nu tar ett antal minuter (knappt tio från start till normaleld).

En annan sak som slog mig (skriver detta med här på denna tråden då jag misstänker att vi bionordicanvändare läser de trådar som dyker upp) är det här med "fjädrarna i skruven. Jag skruvade loss den lilla plåten och det satt två små fjädrar i storlek med fjädern i en bläckpenna. Den en försvann och hittades inte varvid jag struntade i den andre oxå då jag har för mig att ett gammalt råd var att ta bort dessa för jämnare matning.
Är det så?

Just matningen funderar jag mycket på då jag har för mig att Mårten på sin tid sa att man skulle mata 3,6 eller om det var 3,7 sekunder för att skruven då skulle gå ett halvt varv (eller var de ett helt) för att mera säkerställa samma doser.
Har svårt att kolla de där själv nu när allt är fullt men undrar då om någon annan har mätt och därmed vet hur lång tid skruven tar för ett fullt varv.
Såvitt jag har kunnat se kör ingen på så långa tider som 3,7-3,7 längre.

En annan reflektering var panntempen. Hade satt hysteresen mellan 60-80 grader medan jag sommartid kör pannan på 60 grader med elpatron. Verkningsgraden borde väl vara högre ju lägre panntemp. Skillnaden mellan pannplåt och pelletsvärmen blir ju mindre desto varmare pannan är eller är det någon annan parameter som träder in? Borde vara bättre att köra 50-70 då tycker jag och provar det nu.
:shock:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hej!
Har kört min 9990 sen 2002 föregångaren till din, från början var tändröret utan skyddade mettall hölje, höll ca 7 månader! Fick byta 3 ggr gratis, sen fick jag det som är instoppad i ett metallhölja av Mats, har kört med det sen 2006!
Har en stav i reserv som förhoppningsvis kan lirkas in i metallhöljet.
Var lite omständligt att att byta, fick en hel harang på franska med notiser på svenska från Mårten att följa för att rätt tänd värme skulle till.
Har inte haft några brickor under tänd elementet, kan det bli för hett om det ligger för högt i brännkoppen?
Har aldrig varit med om bättre service på nån grej än från Mats O och Mårten!
Ha de / Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Intressant matshe. Så du har en av pionjärbrännarna. :)
Är det sant att den hette Viking 9990 därför att den kostade 9990:-

Tror man ska stoppa små brickor under tändelementhållaren så stannar värmen där och går inte ned i själva skålen.
3,7 sekunders matning var min brännare inställd på. Nu låter jag pausen vara 16 sek och ändrar på matningstiden i stället.

Det var någon ide om att matningen skulle bli bättre om skruven alltid gick ett halvt varv. Kanske var det så men paustiden för mig blev för lång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Kontentan av skruvmatningen borde bli att om tex halverar den till ett kvarts varv ~ 1,8 s så kommer det inte att bli någon jämn matning alls och resultatet borde bli sämre an att få en stor dos varje gång alternativit få en liten så det nästan slocknar och sen en alldeles för stor så det nästan slocknar igen...
En liten förlängning /alt förändring av fallröret till ett fyrkantigt rör med ett ledat lock (likt en dragbegränsare) som tippar vid inställd vikt borde vara perfekt.. Ska fila vidare på de
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Ja! Den kostade 9990:- Mats O kom från Bionordic kom med den hem till oss och visade hur jag skulle koppla in den.
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Skriv svar