Reservdelar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Reservdelar

Inlägg av Fredde »

Länge sedan man var inne på detta forum. Har väl helt enkelt funkat för bra. :lol:

Funderar på att köpa lite reservdelar till min brännare som bra att ha saker. Har till dags datum bytt matarhjulet (ser ut som en kaststjärna), slussvinar samt optovakt(gick sönder under en rengöring). Ska nu beställa en ny optovakt för att ha hemma. Därför undrar jag om det är läge att beställa fler saker. Hur är det med tändelement, kedjan, brännarkopp och liknande?

Har haft min brännare 6 eller 7 år tror jag. Eldar väl ca 5 ton pellets per år. Har diff styrning på 20 grader.

/Fredrik

PS! Håller tummarna att CTC pannan kan gå en vinter till sen konverterar jag nog till bergvärme.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nä de ska du inte behöva..

Tändelement behövs ju inte då den går tända manuellt :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Så du tror inte tändelement eller vad det nu är som gör att det börjar brinna behövs bytas ut snart.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Skall du konvertera, så behövs ingen stor låda med reservdelar. Men släng inte ut pannan när du konverterar därför att än så länge klarar inte värmepumparna hela värmebehovet när det är 30 blåa ute :wink:

Själv kommer jag väl att konvertera till lägenhet ett tag tills de ekonomiska såren efter Villa Korsdrag får läkt. Vad det blir i nästa stöga får väl tiden uppvisa. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Om det finns plats kan den nog få vara kvar. Men den är ju över 30 år nu så den har ju gjort sitt och går nog på övertid får man nog säga.

Angående reservdelar så är det förbaskat skönt att ha en del hemma om det händer något. Typ att man bryter av optovakt vid rengöring. ;-) Tänkte mera på att brännaren också har ju några år på nacken och man kanske borde underhålla den lite bättre. Har inte gjort något alls åt den förutom då slussvingar och matningshjul. Något mer borde väl rimligen nötas?
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag skall nog hålla med om det. Konstigt nog så nöts inte de här brännarna så mycket beroende på att det är låga hastigheter och mycket låg belastning i förhållande till dimensionering av lagrar, kedja och tandhjul. Men optovakt och tändelement tycker jag låter vettigt därför att det är två att de mest prövade komponenterna i någon pelletsbrännare. En uppsättning slussvingar är inte hellre fy skam, och några få reservskruvar som passar till dem - sådant brukar man tappa fredag kväll inför en långhälg :lol:

Men utöver det är det inte så mycket annat du skall behöva. :D
Underhållsmässigt är det i stort sett att hålla ren kedjan och se till att det finns lite olja på denna, samt att efter ändt eldningssäsong, rengöra kedjan och tandhjulen med diesel, och därefter ge dem en ny omgång kedjeolja. Se till att det är rent kring elektroniken, och förvara brännaren tort och svalt i den mån du inte eldar under sommaren. Det är allt som behövs för att brännaren skall kunna gå många år till. :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu har du alla möjligheter att kolla ordentligt vad du har för framledningstemeratur o vad ditt hus kräver då det är som kallast..
Är det 5 ton/år inkl eldning för vv på sommaren oxå..

Om du har elpatron så kan du testa med den för att se vad huset kräver vid t.ex -13° så kan man beräkna rätt exakt vad huset kräver vid -30° så dimensioneringen blir för 100% täckning..

Radiatortempen bör inte va högre än 50° kallaste dagen för att de ska bli lyckat med VP i kombination med vindkraften;)
Du ska då kolla efter vad VP ger vid 0/50°, Nibe 10 kW pump ger 10 kW vid 0/35 men "bara" 8,5 kW vid 0/50° så behöver då huset 50° framledning o 10 kW räcker inte en 10 kW pump men om du haft t.ex golvvärme o inte behövt mer än 35° framledningstemp har det räckt med en 10 kW pump..
Dimesionerar man för 100% täckning så ska/bör man sätta in en volymförstoringstank på 200-300L för att få bra driftstider o minska antalet start/stopp..

Kan tänka mej att ditt hus Fredrik kräver 8-9 kW kallaste dagen o behöver du 50° framledningstemp har du Cop3 om inte pumpen behöver eltillskott :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!
Inlägg: 219
Blev medlem: ons 12 jan, 2005 14:37
Ort: Umeå

Inlägg av Fredde »

Fast jag har tänkt fixa golvvärme så mätningen blir väl helt fel. Fast golvvärme och bergvärme innebär att jag måste få tummen ut och den sitter idag stadigt fast i mitt breda arsele. :wink:

Direktcitering borttagen, forumet blir oöverskådligt och svårläst om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Golvvärme eller radiatorvärme. Husets effektbehov är i princip det samma ändå. Kanske går lite mer värme neråt om du har golvvärme beroende på hur mkt isolering du har.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det beror mest på hur man anlägger golvvärmen. De nyaste systemen har isolering och en sorts reflektor som fokuserar värmen uppåt. Sorkar och mullvader under stöga får elda varmt för egen kostnad :lol:

Arga Snickaren har varit inom detta med vattenburen golvvärme och hur man undviker de vanligaste fallgroperna :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Fast jag har tänkt fixa golvvärme så mätningen blir väl helt fel. Fast golvvärme och bergvärme innebär att jag måste få tummen ut och den sitter idag stadigt fast i mitt breda arsele. :wink:
Som hos mej då :wink:
Jag ska installera golvvärme oxå men behålla radiatorerna, Kommer aldrig behöva mer än max 35°..

Du behöver inte bry dej om mätning av framledningstemp men därimot vore det fint om du kunde få fram vad huset har för effektbehov..
Du sk väl ändå bränna lite av vindkraftsandelarna o då kan du ju kolla när det är riktigt kallt :wink:
Jag vet att mitt hus behöver 6 kW vid -13° med 22° inne, Då jag bara har 6 kW elpatron va de lätt kollat.. Håller innetemp ner till -13 sen om det blir kallare orkar inte tempen hållas..
Men rätt stor skillnad ser man de blir på hur varmt man har inne, För att hålla 20° inne räcker 6 kW till -17/18° o då det va -20 så hölls bara ca 19,5° inne men då höll man på att frysa bort
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar