Första driftstoppet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Första driftstoppet

Inlägg av GunnarM »

Pannan stannade idag och indikerade att pellets saknas. Det gjorde det inte. Jag startade om och allt har tuffat på sedan dess. Jag gissar på att det antingen blivit en fick i pelletsmatningen eller att det på något sätt beror på att det blåst utav saticken på Gotland idag (installatören hade den dåliga smaken att ta bort min dragbegränsare bara för att den inte fick plats på samma ställe längre).

Vad tror ni, kan det vara nåt annat än en luftficka i matningèn?

Kul i.a.f. att upptäcka felet tack vare en diod på väggen, istället för att upptäcka att det blivit kallt i huset, som det var förra vintern!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Inlägg av vatsug »

Jag skulle satsa på dragbegränsaren , en nödvändighet vid pelletseldning.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Istämmer till 110 procent. En montör som tar bort dragbegränsaren, borde bli av med sin behörighet, få offentlig prygel och köras ut ur bygden ridande på en låghalt gris. Trots att min dragbegränsare är snudd på att vara för liten, så ser den ändå till att min anläggning går som ett schweiziskt tåg: Immer pünktlich! :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Förmodligen har det hängt sej i internförrådet för hade det brunnit ut pga för mycket drag hade den larmat för optovakt..

Hmm kom på en sak, Har du kedjedrift el stiften??
Är det stift du har kan det vara så att backspärren behöver justeras, Går inte backspärren i kan den snurra bakåt så att det slår stopp mot ett stift o då får du detta fel..

En dragbegränsrare är aldrig fel men tveksam till att de är den som är problemet
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

En gång har det hänt att jag har fått en ficka ovanför skruven i mitt veckoförråd. Men man kan ju ge förrådet en "höger" när man passerar :D
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Hm, då hoppas jag att det var nåt med förrådet och inte med brännaren ... jag har faktiskt inte öppnat och kollat, men eftersom pannan är alldels ny gissar jag att jag har kedjedriften. Nu sitter jag utomlands igen, så en får väl se när det blir läge att kolla av pannan igen!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Re: Första driftstoppet

Inlägg av strizze »

GunnarM skrev:Pannan stannade idag och indikerade att pellets saknas. Det gjorde det inte. Jag startade om och allt har tuffat på sedan dess. Jag gissar på att det antingen blivit en fick i pelletsmatningen eller att det på något sätt beror på att det blåst utav saticken på Gotland idag (installatören hade den dåliga smaken att ta bort min dragbegränsare bara för att den inte fick plats på samma ställe längre).

Vad tror ni, kan det vara nåt annat än en luftficka i matningèn?

Kul i.a.f. att upptäcka felet tack vare en diod på väggen, istället för att upptäcka att det blivit kallt i huset, som det var förra vintern!

Jag har precis samma problem på min ecoflex, får detta larm ca 1gång varannan vecka. Bara att kvittera så funkar det igen sen, men ändå störande!

Någon som har några bra tips?
Mvh
Johan
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: Första driftstoppet

Inlägg av RikardSvalöv »

Jag fick detta på min CTC Bio för ett tag sedan, stängde av och startade igen och brännaren startade. Dock på väg ut tänkte jag att jag skulle kolla en gång till vad som hänt. Visade sig att skruven "hoppat" upp en liten bit från böjen på förrådet (man ska tydligen rengöra detta från spån :oops: ) och pelletsen rann helt enkelt inte till skruven på ett tillfredsställande sätt. Bara att rengöra och sen har allt funkat fin fint :) . Kanske värt att kolla?
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Re: Första driftstoppet

Inlägg av strizze »

Det ska jag absolut göra. Tack för tipset!
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Re: Första driftstoppet

Inlägg av strizze »

Mycket riktigt. Mängder av spån som låg packat där nere. Kan tänka mig att skruven hade problem att mata fram pellets.

Inga fler larm hittills...
RikardSvalöv
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 22 sep, 2011 11:09

Re: Första driftstoppet

Inlägg av RikardSvalöv »

Skönt att det ser ut att ha löst sig. Trevligt med "enkla" fel :)
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Första driftstoppet

Inlägg av GunnarM »

Jag har faktiskt inte haft några fler driftstopp, trots att jag varit utomlands i flera år och låtit grannen fylla på pellets (han borde få pris för bästa granne, eller hur?). Jag har kommit hem ett par gånger om året och passat på att sota och tömma aska. Pannan har tuffat på utan knot. Men det där med spån i böjen får man kanske ta och kolla, så här efter sex års pelletseldning.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar