Är detta en korrekt installerad draglucka?

Tovelainen
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 18:05

Är detta en korrekt installerad draglucka?

Inlägg av Tovelainen »

Hej
Det här är mitt första inlägg på forumet. Har läst en massa läsvärt här!

Jag är ny ägare till en pelletsbrännare som sattes in i våras i vår panna som tidigare använts till olja. Jag lade hela jobbet på en vvs-man i trakten.
Det har fungerat hyfsat över sommaren... Så fort det blev kallare började problemen.

Vid väderomslag dvs mera kyla eller vind, är det stor risk att pannan stannar. Brännaren signalerar "Misslyckad start". Det ligger lite lätt sotad pellets på rostret.
När jag väl får igång allt igen, så klarar pannan inte att leverera nån värme. Temperaturen i pannan masar sig upp till max 40 och så småningom går elpatronen in.
När det blir vindstilla börjar grejerna funka igen, trycket går upp till det normala men värmen som jag kan få ur pannan är fortfarande svag och inomhus får vi då max 17 grader.
Värsta kombon är kyla och vind.

Installatören har varit här flera gånger och är sur och kan inte komma på vad som är fel, utan lägger det (möjligen rättvist) på mig.

Jag har nu via läsande på forumet fått för mig att det är draget det är fel på. Att det ger för mycket drag och att vädret därför spelar in så här mycket.

Se bild. Dragluckan (så heter det väl?) är monterad på ett snedsågat rör som är förankrat i skorstenen. På snedsågningen hänger luckan såklart rakt ner (gravitationen, ni vet ;-) som utgångsläge. Den vippar fint i vinden men står alltså mest öppen.

Vad tror ni - ska jag föreslå att installatören ordnar detta till att börja med eller tror ni att felet ligger nån helt annanstans?



Bild
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Bilden fungerar inte för mig men om dragregulatorns lucka står mest helt öppet är den underdimensionerat.

Låt mig gissa: Tigex 25? Den dragregulator som finns så många ställen och är så underdimensionerat...

Placeringen är OK efter vad jag kan härleda av din beskrivning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tovelainen
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 18:05

Inlägg av Tovelainen »

Hej Icecap
Jag la in bilden på rätt plats på servern några minuter efter att jag postat tråden. Kolla gärna bilden, nu ligger den där.
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Vid köp av viking bio brännare ingår det en tigex 25...Så alla installatörer dunkar dit den oberoende av s-stens längd mm ...Kanske kan du få byta in den mot en större mot nån här på forumet.. :wink: :)
Du får slå om till högt drag på brännaren och skaffa en större dragb, för nu blåser den ut lågan troligtvis vid uppstart.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Vet int om jag tänker fel nu :? Men tigexen ska väl monteras lodrätt, annars försvinner väl vitsen med den :idea:
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Tovelainen
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 18:05

Inlägg av Tovelainen »

Hej
Ja jag gick ut o kollade - mycket riktigt - det satt en Tigex 25 där.

Suck... Om man betalat för installationen, visst bör det ingå att anläggningen funkar även (!) när det är kallt? Dvs inte ska jag ge mig förrän allt funkar?

Eller är det nåt jag själv ska gå på och fixa, eller betala installatören extra för att göra?
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Tovelainen
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 18:05

Inlägg av Tovelainen »

Hej Mats
Ja jag tänker också att den väl borde sitta lodrätt ... kanske är det en bra start att först se till att den sitter så att luckan faktiskt kan stängas?
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Japp!Vipparmen skall monteras i våg..(Men är den för liten så monterar install den inte så dom monterar fullt gapande för den är för liten som sagt!)
Och som jag sa tidigare ingår det en tigex i paketet ...Prova och fråga om du kan få byta in den och betala mellanskillnaden.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Inlägg av Sven69 »

Den kan visst sitta som den är monterad på din panna men då måste man justera så att balansaxeln är vågrät när luckan är stängd.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Tovelainen
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 18:05

Inlägg av Tovelainen »

Tack Ronald
Det låter vettigt.

However, jag ringde nu installatören (som "försöker få tag i" en person på Värmebaronen som kan åka med honom och titta), och han tycker inte det kan va nåt fel på Tigexen eftersom "den sätter vi alltid in och det brukar inte va några problem".

Han är dessutom helt ointresserad av att jag får sitta här själv och vakta i huset som blir helt utfruset när vinden ligger på och pannan slocknar igen.
När han var här senast mötte han mig med orden "Vad gör du för fel?", sen tittade han lite på pannan, vred upp tempen där elpatronen ska gå in och åkte därifrån.

Jag undrar vad man får begära när någon gjort en installation. Visst borde det vara iunderförstått att anordningen ska klara kyla/vind?
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Tovelainen
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 18:05

Inlägg av Tovelainen »

Om jag stänger luckan så står armen snett neråt.
Hade luckan varit lodrätt monterad hade vipp-armen stått helt vågrätt så jag misstänker att installatören inte ändrat och kompenserat för den sneda installationen.
Panna: Nibe Alpha Combi
Brännare: Värmebaronen Viking Bio
Veckoförråd med pellets av märket Nuevo
Ska värma en gammal skånelånga i 2 plan (100kvm x 2)
Övrigt: Installerade Bio:n i våren 2010. Tidigare har pannan gått på olja.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man får begära att installationen skall fungera under de i trakten förekommande väderlekar - det är en sak. En annan sak är att utifrån din problembeskrivning, så har du ett drag som är på tok för högt. Värmebaronens installationsvideo, säger tydligt ifrån att om det inte räcker med en motdragslucka, så skall man peta dit en till tills att man får det drag som är lämpligt för brännaren - och det är inte hitte-på, för jag har videon, kan du hälsa din installatör. Givetvis är det en bättre lösning att stoppa in en motdragslucka som ensam klarar begränsa draget till det som brännaren erfodrar, och sådana finns. Gå till signaturen Olle45 här på forumet - han kan skaffa fram en sådan lucka till en mycket skälig penning.
Annars är det att säga att när du väl får ordning på anläggningen, så är den skottsäker. Bra brännare och bra panna. Jag håller tummarna på att detta löser sig så snabbt det bara går. När januari kommer, skall man inte behöva oroa sig för en krånglande installation :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tovelainen: Tyvärr är den installatör du har upplevd nog en ganska typisk sådan.

I pelletsvärlden är det mycket bra om man klarar det mesta själv, dels för att undvika dessa idioter som anser att man ska vara glad över att grejerna sitter där de sitter, att börja kräva att de ska fungera kan vara för mycket.

Hursomhelst är en Tigex 25 sannolikt gravt underdimensionerat och monteringen är definitivt fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Nja, placeringen av dragbegränsaren är det inget fel på. Däremot intrimningen.

Det står (vad jag minns) väldigt tydligt i det papper som finns till Tigex 25 hur det skall trimmas efter montering. Dvs när luckan är stängd så skall motviktsaxel vara i våg, all annan placering av den axeln är fel.

Tigexen tillverkas/saluförs? av Tigerholm där finns installationsbeskrivning. Men det är nog ingen större ide att trimma in den då den med största sannolikhet är förliten till din skorsten.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det grundläggande problemet heter "Värmebaronen Viking Bio". Den brännaren har enligt Värmebaronens egen dokumentation problem att tända när draget är för stort. Deras egna direktiv är ett drag på 5 Pa.
Normala brännare brukar köras på 10-15 Pa.
Nu ger Värmebaronen bra provision till installatörerna så de fortsätter med att installera dåligt fungerande brännare och låtsas inte förstå någonting när detta vanliga problem uppstår. Betalning har de ju redan fått.

För att komma ned i 5Pa behöver du en ovanligt stor dragbegränsare, med 10-15 Pa skulle du klara dig med en mindre.

Tillfälligt går problemet att lösa genom att lägga ett par cm emellan vid sotluckan i skorstenen så dragbegränsaren avlastas.

Försök få pengarna tillbaka för Tigex 25. Den är för liten i de allra flesta fall och det ska din installatör veta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar