Bygger pelletstank - bilder och fråga om rörinfästning
Bygger pelletstank - bilder och fråga om rörinfästning
Hej, det här är en "repost" av ett inlägg jag gjorde på värmepumpsforum, men detta forumet är ju till för "enbart" pellets.
Det jag undrar över är ifall min infästning av inblås och ventilation duger. Jag har "skummat" fast rören. Behöver jag någon ytterligare konstruktion?
Tjenare,
Tänkte mest berätta lite om mitt nuvarande projekt, en ny pelletstank.
Formen på tanken kommer vara av typen "upp och nervänd pyramid + rätblock", med dimensionerna:
* Rätblock: 1m x 1.95m x 2.35m = 4.5 m3
* Pyramiden: 1.95 x 2.35 x 0.66 (höjd) = 1 m3
Tot: 5.5 m3
Kanske lite i knappaste laget för att få i 3'000 kg, som är gränsen för gratis leverans. Pellets väger 600 kg - 700 kg per m3, vilket ger mig ca 3'300 kg - 3'850 kg om jag lyckas fylla varenda kubikcentimeter, vilket jag misstänker är fysiskt omöjligt.
Från pelletstanken har jag en skruv från Dalviks Kvarn utanför Borlänge. Den gick på 7200 kr, där jag fick med en skruv på ca 2.8 meter och en motor som går ca 15 varv per minut (kan ha fel angående hastigheten).
Anledningen till att jag har en "snabb" skruv, är att jag fyller en gammal MAFA (300 liter, ca) från pelletstanken och från MAFA'n går en skruv till bränn-anläggningen.
Här är nya skruven:
Här är gamla skruven:
Här är lite regelverk innan jag fått upp skivor och botten. I "pyramiden" i botten, valde jag OBS-platta, som har låg friktion. Till väggarna har jag tagit 22mm spånskiva, spontad.
Då jag inte kunde få tag på 200mm spiro-rör, tog jag mig friheten att köra med 160mm istället för utblåset. In och utblås går ut genom ett fönster som passligt fanns att tillgå i ena hörnet. Jag har inte satt fast rören ordentligt än. Skall jag vara ärlig, så vet jag inte hur jaag bäst skall fästa dem, utan har skummat ordentligt. Rören går igenom två spånskivor som jag ersatt ena halvan av fönstret med, samt satt en frigolitskiva mellan spånskivorna som isolering. Så rören är skummade på två ställen.
Så här ser det ut i botten av tanken när jag provkör:
Styrningen har jag knåpat ihop med hjälp av ett tid-relä som triggas antingen av en tryck-knapp på panelen, eller en givare som jag har i den gamla tanken. Den nya skruven matar över ca 4 säckar i timmen, så jag låter timern gå (för tillfället) i 2 timmar. Givaren är inte installerad i den nya tanken än, så det blir att gå ner i källaren och trycka på knappen lite då och då för att fylla mellanförrådet (MAFA:n).
Det är väl ungefär så långt jag kommit hittills. Jag har inte fyllt tanken än, då jag först måste montera in man-luckan och täta ordentligt överallt.
Några råd om hur jag skall fästa inblåsningsröret och sprioröret ordentligt?
Ha en bra dag!
//magnus
Det jag undrar över är ifall min infästning av inblås och ventilation duger. Jag har "skummat" fast rören. Behöver jag någon ytterligare konstruktion?
Tjenare,
Tänkte mest berätta lite om mitt nuvarande projekt, en ny pelletstank.
Formen på tanken kommer vara av typen "upp och nervänd pyramid + rätblock", med dimensionerna:
* Rätblock: 1m x 1.95m x 2.35m = 4.5 m3
* Pyramiden: 1.95 x 2.35 x 0.66 (höjd) = 1 m3
Tot: 5.5 m3
Kanske lite i knappaste laget för att få i 3'000 kg, som är gränsen för gratis leverans. Pellets väger 600 kg - 700 kg per m3, vilket ger mig ca 3'300 kg - 3'850 kg om jag lyckas fylla varenda kubikcentimeter, vilket jag misstänker är fysiskt omöjligt.
Från pelletstanken har jag en skruv från Dalviks Kvarn utanför Borlänge. Den gick på 7200 kr, där jag fick med en skruv på ca 2.8 meter och en motor som går ca 15 varv per minut (kan ha fel angående hastigheten).
Anledningen till att jag har en "snabb" skruv, är att jag fyller en gammal MAFA (300 liter, ca) från pelletstanken och från MAFA'n går en skruv till bränn-anläggningen.
Här är nya skruven:
Här är gamla skruven:
Här är lite regelverk innan jag fått upp skivor och botten. I "pyramiden" i botten, valde jag OBS-platta, som har låg friktion. Till väggarna har jag tagit 22mm spånskiva, spontad.
Då jag inte kunde få tag på 200mm spiro-rör, tog jag mig friheten att köra med 160mm istället för utblåset. In och utblås går ut genom ett fönster som passligt fanns att tillgå i ena hörnet. Jag har inte satt fast rören ordentligt än. Skall jag vara ärlig, så vet jag inte hur jaag bäst skall fästa dem, utan har skummat ordentligt. Rören går igenom två spånskivor som jag ersatt ena halvan av fönstret med, samt satt en frigolitskiva mellan spånskivorna som isolering. Så rören är skummade på två ställen.
Så här ser det ut i botten av tanken när jag provkör:
Styrningen har jag knåpat ihop med hjälp av ett tid-relä som triggas antingen av en tryck-knapp på panelen, eller en givare som jag har i den gamla tanken. Den nya skruven matar över ca 4 säckar i timmen, så jag låter timern gå (för tillfället) i 2 timmar. Givaren är inte installerad i den nya tanken än, så det blir att gå ner i källaren och trycka på knappen lite då och då för att fylla mellanförrådet (MAFA:n).
Det är väl ungefär så långt jag kommit hittills. Jag har inte fyllt tanken än, då jag först måste montera in man-luckan och täta ordentligt överallt.
Några råd om hur jag skall fästa inblåsningsröret och sprioröret ordentligt?
Ha en bra dag!
//magnus
Senast redigerad av maglub den sön 11 jan, 2015 12:07, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Precis så här ska jag också göra!
Vad det gäller infästningen. Verkar den sitta fast ordentligt? Annars är det väl bara att fixera med lite hålband. Det var universallösningen när jag arbetade som ventmontör.
Vad det gäller infästningen. Verkar den sitta fast ordentligt? Annars är det väl bara att fixera med lite hålband. Det var universallösningen när jag arbetade som ventmontör.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Vad har du för inblåsningsrör?Lite svårt att se på bilden.
Skall du sätta strumpa/filter på utsidan,så måste det vara tillräckligt stor för att kunna ta emot den luft som skall ut.
Hur långt är det till motsatta väggen där det blåses in.Är det nån meter,så kan du montera en plåthängränna mellan väggarna.Då glider pelletsen i rännan och fyller först mot bortre väggen för att sedan fylla mot inloppet.
Lite att läsa.
http://www.neova.se/sv/sa-har-bygger-du ... letsforrad
http://hem.fyristorg.com/goran_lund/pellets/index.htm
Förmodligen är det för litet med 160 rör.Kan du sätta dit ett till?
Du vill väl inte spränga förrådet
Skall du sätta strumpa/filter på utsidan,så måste det vara tillräckligt stor för att kunna ta emot den luft som skall ut.
Hur långt är det till motsatta väggen där det blåses in.Är det nån meter,så kan du montera en plåthängränna mellan väggarna.Då glider pelletsen i rännan och fyller först mot bortre väggen för att sedan fylla mot inloppet.
Lite att läsa.
http://www.neova.se/sv/sa-har-bygger-du ... letsforrad
http://hem.fyristorg.com/goran_lund/pellets/index.htm
Förmodligen är det för litet med 160 rör.Kan du sätta dit ett till?
Du vill väl inte spränga förrådet
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag har "skummat" både inblåsningsrör och avluftningsrören. Avluftningsrören är av typ spirorör så dom är ju inte helsläta och då finns det ju lite för skummet att fastna i. På inblåsningröret skruvade jag dit en slangklämma för att röret skall sitta kvar i skummet. Väggen är av betongtyp (hålsten) och ca 20 cm tjock. Detta håller oerhört bra och jag har fyllt förrådet 3 gånger plus 1 gång som dom har varit här och sugit ut pellets. Ingen tendens till att det skulle börja sitta löst eller så.
Så visst, skum passar utmärkt. Kan tillägga att jag köpte Bostik fogskum då jag ville ha en välkänd produkt ifall det är lite kvalitetsskillnad på dom olika märkena, typ Byggmax osv.
Så visst, skum passar utmärkt. Kan tillägga att jag köpte Bostik fogskum då jag ville ha en välkänd produkt ifall det är lite kvalitetsskillnad på dom olika märkena, typ Byggmax osv.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Vanligt foder-rör med handske. Det är det "övre, högra" röret.Taxen skrev:Vad har du för inblåsningsrör?
Ja, på spirorörets utsida, sitter en 45-gradersböj "nedåt", där det inte är allt för långt till marken, kanske 30 - 40 cm, men det finns gott om utrymme att sätta en strumpa på en meter eller två, liggandes på marken så att den fångar upp damm och utblås.Taxen skrev:Skall du sätta strumpa/filter på utsidan,så måste det vara tillräckligt stor för att kunna ta emot den luft som skall ut.
Det är nästan 3 meter diagonalt, så en hängränna är nog en bra ide. Det har jag sett i många beskrivningar och jag hade tänkt prova ett inblås utan och bygga till ifall det skulle visa sig att det inte räcker. Kanske skall jag bygga till en ränna, redan innan jag provar utan. Jag har ju ingen aning om hur högt tryck det blir, då jag ännu inte varit med om en fyllning.Taxen skrev: Hur långt är det till motsatta väggen där det blåses in.Är det nån meter,så kan du montera en plåthängränna mellan väggarna.Då glider pelletsen i rännan och fyller först mot bortre väggen för att sedan fylla mot inloppet.
Attans, jag snackade med en leverantör av säck-pellets i bygden, som sade att de brukade bygga med 160mm. Den enda anledningen är lathet, då jag inte fick tag på 200mm sprio-rör när jag byggde.Taxen skrev: Förmodligen är det för litet med 160 rör.Kan du sätta dit ett till?
Du vill väl inte spränga förrådet
Det finns i sådana fall tre alternativ.
1) Jag chansar på att det fungerar, vilket kanske är skit-kasst.
2) Jag byter ut 160mm-röret mot ett 200mm-rör
3) Jag bygger in ytterligare ett 160mm-rör ut ur det andra fönstret, som ligger i vinkel mot det första, se bild nedan.
Tidigare rekommenderade pelletsleverantörerna 160mm i diameter på rör till avluftning. Har själv ett sådant fastgjutet i väggen.
Detta har senare ändrats i alla byggbeskrivningar som finns på leverantörernas hemsidor till 200mm. Riktift varför vet jag faktiskt inte.
Men har själv inte fått någon fråga/fundering från "inblåsaren" varför jag har 160mm och inte 200mm som de beskriver att man skall ha.....
Ett så kort rör tror jag inte skapar beskymmer med en för klen diameter, men som sagt jag tror. Leverantörerna kan ju alltid ha andra synpunkter.
Att montera röret mittför inblådet på andra änden vet jag inte om det är att rekommendera, känns lite fel.
Detta har senare ändrats i alla byggbeskrivningar som finns på leverantörernas hemsidor till 200mm. Riktift varför vet jag faktiskt inte.
Men har själv inte fått någon fråga/fundering från "inblåsaren" varför jag har 160mm och inte 200mm som de beskriver att man skall ha.....
Ett så kort rör tror jag inte skapar beskymmer med en för klen diameter, men som sagt jag tror. Leverantörerna kan ju alltid ha andra synpunkter.
Att montera röret mittför inblådet på andra änden vet jag inte om det är att rekommendera, känns lite fel.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
I Sverige gnäller de flesta över finfraktioner, smul och dylikt i bulkförråd. I Tyskland har man åtgärdat det. Där är det tvunget att ha en pelletsbroms i förrådet som förhindrar pelletsen att flyga in i väggarna på förrådet och där krossas till finfraktion och smul. Man hänger helt enkelt upp ett skynke av ett tungt, anti-statiskt material som mjukt bromsar ner pelletsen så att den faller kontrollerad ner. Titta på bilden här nedan, så ser ni:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sedan har vi det här med hållfastigheten på materialet som "pelletsbromsen" är gjord av.....
Körde själv tidigare med gummimatta som man har i bilen. Det fungerade några fyllningar sedan rev pelletsen med sig dessa nedåt när man tömde förrådet.
Nu sitter det en gammal stoppad ryggdyna från en IKEA soffa, som jag fick av en som precis skulle slänga sin soffa på återvinningscentralen, som pelletsbroms på gaveln i mitt förråd. Men försök inte ta upp något ur containern som någon redan slängt, för då kommer de som jobbar där springande och skrikande å talat om för dig att så får man inte göra......
Körde själv tidigare med gummimatta som man har i bilen. Det fungerade några fyllningar sedan rev pelletsen med sig dessa nedåt när man tömde förrådet.
Nu sitter det en gammal stoppad ryggdyna från en IKEA soffa, som jag fick av en som precis skulle slänga sin soffa på återvinningscentralen, som pelletsbroms på gaveln i mitt förråd. Men försök inte ta upp något ur containern som någon redan slängt, för då kommer de som jobbar där springande och skrikande å talat om för dig att så får man inte göra......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Det måste väl, om det skall hålla ett tag, vara industrikvalitet gummi - dock för all del inte vulcolan för den alstrar statisk elektricitet som ett piezo element ungefär. Men det skall finnas material som klarar av påfrästningarna. I Tyskland har man ju även returslang på bilen så att genom att anpassa tryck vs sug så kan pelletsen levereras på ett lite mjukare sätt samtidigt som dammproblematiken avhjälps
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Fröträd
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10
I Tyskland har man ju även returslang på bilen så att genom att anpassa tryck vs sug så kan pelletsen levereras på ett lite mjukare sätt samtidigt som dammproblematiken avhjälps
Har man inte detta i Sverige-Någon som vet?
Har man inte detta i Sverige-Någon som vet?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
-
- Fröträd
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10
Re: Bygger pelletstank - bilder och fråga om rörinfästning
Kan man få till en bra böjd 45-90 grader avslutning på något sätt in i ett rum?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Här får du tips.
http://www.mafa.se/ror.htm
http://www.mafa.se/ror.htm
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Nu är jag nästan klar.
Anledningen till att det tar sådan tid är att huset ligger i Långshyttan, jag bor i Geneve. Så det blir lite pillande när jag är hem lite då och då. Nu har jag fått jobba ur mig lite över julhelgen, skönt!
Det enda jag inte riktigt löst, är hur jag skall hänga upp gummiduken (ca 1 cm gummiduk). Skall jag fästa den direkt på väggen, eller skall jag hänga den från taket?
Det gick åt:
* 5 tuber silikon
* 1 tub sätt-lim
* 5 skivor OBS-platta
* En tub fog-skum
* 9 skivor 22mm spånskiva (60 cm bred med spont)
* en jäkla massa 2x4" regel
* Nästan 20 meter kantlist
* En stor låda regel-skruv (torx)
* En stor låda spånskiveskruv, ca 45mm eller 50mm kommer inte ihåg
* Några nävar spånskiveskruv, 30mm
* 2/3 låda stora metallvinklar (Bygg-Max)
* 1/2 låda mindre vinklar
* en liten härdad glasruta
* lite spåntat virke + spillvirke till man-luckan
* gånggärn för båt-luckor på Biltema till man-luckan
* ett foder-rör från Dalviks kvarn
* pellets-skruven, ickså från Dalviks kvarn
* 1.5m2 16mm MDF till matar-lådan i botten
* 2m spiro-rör 160mm (i grannaste laget)
* 10mm gummiduk för att stoppa upp pelletsen vid fyllning
* En skiva frigolit för att isolera fönstret som rören går igenom
* Småskivor av spån för att ersätta fönstret som rören går igenom
Elektronik:
* Kapacitiv givare
* Relä, DIN (då givaren måste ha en last för att kunna kopplas till 230V)
* Tidrelä, DIN
* Tryck-knapp
* Treläges brytare för att välja {avstängt, helmanuell körning, tryck-knapp/tidrelä}
* DIN-låda med skena
* El-uttag till skruven
* Div EKK och matarkabel
* Stickpropp
All elektronik finns tillgänglig hos välsorterade elektriker.
Total kostnad, ca 17kkr. Kanske i högsta laget för en tank av denna kaliber (5.5 - 6.0 m3), men jag har lärt mig mycket. Om jag vetat hur mycket jobb det skulle vara, skulle jag köpt "nyckel-färdigt", tur jag inte visste innan.
Bild på "matar-lådan":
Inspektionshålet:
Rören, de sitter som berget, skummade på tre ställen.
Jag beställer leverans i kväll, så kommer de väl någon gång nästa vecka. Blir väl någon sorts eld-prov.
Att bygga ett förråd från "scratch" var lärorikt. Jag jobbar ju med IT, så det blev till att spotta lite extra i nävarna. Elektroniken var för mig inte något jätteproblem, utan det var mest allt finlir med lister och tätning som var att bita i. Kul har det varit i alla fall, även om det tog ett par månader.
Jag kommer tillbaka med rapport när första leveransen kommit.
//magnus
Anledningen till att det tar sådan tid är att huset ligger i Långshyttan, jag bor i Geneve. Så det blir lite pillande när jag är hem lite då och då. Nu har jag fått jobba ur mig lite över julhelgen, skönt!
Det enda jag inte riktigt löst, är hur jag skall hänga upp gummiduken (ca 1 cm gummiduk). Skall jag fästa den direkt på väggen, eller skall jag hänga den från taket?
Det gick åt:
* 5 tuber silikon
* 1 tub sätt-lim
* 5 skivor OBS-platta
* En tub fog-skum
* 9 skivor 22mm spånskiva (60 cm bred med spont)
* en jäkla massa 2x4" regel
* Nästan 20 meter kantlist
* En stor låda regel-skruv (torx)
* En stor låda spånskiveskruv, ca 45mm eller 50mm kommer inte ihåg
* Några nävar spånskiveskruv, 30mm
* 2/3 låda stora metallvinklar (Bygg-Max)
* 1/2 låda mindre vinklar
* en liten härdad glasruta
* lite spåntat virke + spillvirke till man-luckan
* gånggärn för båt-luckor på Biltema till man-luckan
* ett foder-rör från Dalviks kvarn
* pellets-skruven, ickså från Dalviks kvarn
* 1.5m2 16mm MDF till matar-lådan i botten
* 2m spiro-rör 160mm (i grannaste laget)
* 10mm gummiduk för att stoppa upp pelletsen vid fyllning
* En skiva frigolit för att isolera fönstret som rören går igenom
* Småskivor av spån för att ersätta fönstret som rören går igenom
Elektronik:
* Kapacitiv givare
* Relä, DIN (då givaren måste ha en last för att kunna kopplas till 230V)
* Tidrelä, DIN
* Tryck-knapp
* Treläges brytare för att välja {avstängt, helmanuell körning, tryck-knapp/tidrelä}
* DIN-låda med skena
* El-uttag till skruven
* Div EKK och matarkabel
* Stickpropp
All elektronik finns tillgänglig hos välsorterade elektriker.
Total kostnad, ca 17kkr. Kanske i högsta laget för en tank av denna kaliber (5.5 - 6.0 m3), men jag har lärt mig mycket. Om jag vetat hur mycket jobb det skulle vara, skulle jag köpt "nyckel-färdigt", tur jag inte visste innan.
Bild på "matar-lådan":
Inspektionshålet:
Rören, de sitter som berget, skummade på tre ställen.
Jag beställer leverans i kväll, så kommer de väl någon gång nästa vecka. Blir väl någon sorts eld-prov.
Att bygga ett förråd från "scratch" var lärorikt. Jag jobbar ju med IT, så det blev till att spotta lite extra i nävarna. Elektroniken var för mig inte något jätteproblem, utan det var mest allt finlir med lister och tätning som var att bita i. Kul har det varit i alla fall, även om det tog ett par månader.
Jag kommer tillbaka med rapport när första leveransen kommit.
//magnus
Senast redigerad av maglub den sön 11 jan, 2015 12:19, redigerad totalt 1 gånger.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp