Vilken är den bästa modellen på "grovis"

Bengt-Åke Linder
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 feb, 2009 13:09
Ort: Falköping

Vilken är den bästa modellen på "grovis"

Inlägg av Bengt-Åke Linder »

Vilken är den bästa modellen på "grovis" ?
Jag tycker den jag har så är arean på själva filtret för litet och med den kapasitet som dammsugaren har så blir det att askan sitter som klistrad i filtret och sen suger det ju inte så mycket .

Jag kan ju visserligen minska suget på dammsugaren men då suger det ju ändå dåligt .

Tacksam för tips .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
Uppvärmingsyta 250kvm inkl garage
4,5 pall /år
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Allt jag har sett i detta forum är att grovis som sådan inte fungerar något vidare, det ska en cyklon till att klara biffen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Jag provade faktiskt att köpa en ask-sug på Jem o Fix. Såg att Cheapy har samma oxå. Kostade 399:- har jag för mig. Grymt smidig! Susar som ett reaplan, men suger upp allt galant! Har dock bara använt den 3-4ggr, men är nöjd än så länge.
1års garanti på motorhaveri ingick, så det är ju bara att plåga den till döds och se vad man tycker. Det är egentligen bara haveriet som kan få mig missnöjd. Funktionen är kanon.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

En askburk typ grovis sätter igen direkt.
En burk med cyklon fungerar bättre.
http://altbergsplat.se/askfalla.htm
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Jag är grymt besviken på min grovis jag köpte på ÖoB, samma som finns på Cheapy osv..

Den låter SJUKT mycket, det går EJ att stå i samma rum utan hörselskydd, vilket jag numera använder från Peltor ;)

Och filtret blir igensatt efter 2-3 gånger..

Ska slänga ut skiten när jag hittat en riktig dammsugare ;)
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Använder Kärchers produkter.

Både grovis samt dammsugare.
Vilket fungerar hur bra som helst för mig.
Sotar ur pannan varje söndag, tömmer grovisen ca var 6 - 8 vecka.
Inga problem med filter eller så, skakar ur det när jag tömmer den, samt tvättar den inför varje säsong.

Men har möjlighet att låta pannan svalna något.
Vilket tydligen kan vara ett problem annars, då grovisen tydligen skall bli mycket varm annars av den varma / gödande askan.


Sen har man ju många andra möjligheter med grovdammsugaren
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Petjoh
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 21:19
Ort: Skara

Inlägg av Petjoh »

Tegheim skrev:Jag provade faktiskt att köpa en ask-sug på Jem o Fix. Såg att Cheapy har samma oxå. Kostade 399:- har jag för mig. Grymt smidig! Susar som ett reaplan, men suger upp allt galant! Har dock bara använt den 3-4ggr, men är nöjd än så länge.
1års garanti på motorhaveri ingick, så det är ju bara att plåga den till döds och se vad man tycker. Det är egentligen bara haveriet som kan få mig missnöjd. Funktionen är kanon.
Får du inte problemet att filtret blir fullt väldigt fort?.. Jag kör 2 sotningar och vipps så måste jag byta filter.. :?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här har de testat många både egna och köpta varianter.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... ght=grovis
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tegheim
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 13 sep, 2010 19:42

Inlägg av Tegheim »

Man behöver inte byta filter, men skaka av och tvätta det. Men man har ju ca en vecka på sig att göra det, så de är ingen fara tycker jag :)
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Torsten eller nån som vet!
Hur fungerar en burk med cyklon? Och vad kostar en sån?
Edsbyn är ju bara 5-6 mil från mig.
Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Bengt-Åke Linder
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 10 feb, 2009 13:09
Ort: Falköping

Inlägg av Bengt-Åke Linder »

Tackar för all info och det som är mest störande är ju att stoftet sätter ju igen filtret som då resulterar i att det inte suger samt att damsugaren får större motstånd och får jobba i onödan .

Den jag har sätter igen sig innan jag ens är färdig med pannan .
CTC-ecoflex
2*500 acctankar
solpaneler 60 rör
Uppvärmingsyta 250kvm inkl garage
4,5 pall /år
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Mats, en cyklon arbetar med centrifugalkraften vilken gör att när askan som kommer in i cykolnen tvingas att cirkulera i hög hastighet då kommer att slungas ut mot sidorna i behållaren och luften som är mycket lättare passerar ut i mitten. Inga filter behövs därför.

Jag har själv en altbergs askfälla, en riktigt robust sak som säkert kommer att överleva både pannan och mig själv. Jag har en grovdamsugare med filter efter asksugen, för runt 5% av askan kommer att gå förbi askfällan. Du kommer kanske att få göra rent filtret i grovsugaren ett par gånger på ett år :lol:
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hej.

Jag har kört med tre olika grovisar till damsugare.

Den som har fungerat bäst är den som var dyrast. I det här fallet den plåtburken som just har namnet "Grovis".
Filtrerna sätter igen på den med, men det tycks ändå fungera hyfsat.

Skillnaden på de billiga och dyra plåtburkarna är nog just kvaliten på filtrerna. (förmåga att filtrera sotet utan att tappa sugförmågan)

Har även provat en sort av grovis som ska va vattenfylld och använder sig av samma princip som altbergs aksfälla. dvs det bildas en cyklon som gör att vattnet virvlar runt i behållaren. Sotet fastnar i vattnet.
Den fungerade bra den med. Men det var mer jobb med att tömma och fylla på vatten varje gång man sotade.

Så bästa lösningen antar jag är askfällan tillsamman med en grovdammsugare.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag köpe den billigaste varianten av burk och bytte orginalfiltret mot ett längre av gortex. Inne i filtret sitter ju en filterkorg som hindrar filterstrumpan att sugas ihop. Jag byggde på med en vikt i botten på strumpan så när fitret tätnar och suger sämre drar jag ur damnugaranslutningen ett ögonblick. Vikten i botten på strumpan gör att filtrerstrumpan skakar till och resar sig eftersom filtermatrialet i sig stöter bort askan. Fungerar bra.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4184
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Var fick du tag på det "nya filtermaterialet" (gortex)?

Har själv en "billig" burk där jag har bränt upp originalfiltret och ersatt det med två lager geoduk. Den geodukskvaliteten som jag hade hemma fungerar "bra" en liten stund men det tätnar fort, så jag måste rengöra filtret ofta för att grovisburken skall fungera hjälpligt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar