Problem i Norge

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Problem i Norge

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Synd att sten inte är magnetiskt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det beror på stenen det - vad den består av, menar jag. Men att skilja sten från flis är inte svårt. Tyvärr så sliter även norrmännen med sådana som gått i flumskola. Inkompetens har i många år legat Skandinavien tungt i fatet. Jag skulle vilja säga: Fram för gammaldags tyska värderingar. Så länge dessa var riktningsgivande, var Norge och Sverige föregångs länder. Sedan kom 1968 generationen till makten - och resten kan vi förbigå i stillhet Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Men det var ju ett *** tjat om flumskolan. Som en ren produkt av din förhatliga flumskola vill jag bara säga att den lärde mig att tänka själv och att inte ta saker för givet alltid. Framför allt så fick jag lära mig att om saker inte fungerade, ta reda på varför det inte funkar! Under de 10 år jag levt sedan flumskolan har jag lärt mig ett antal saker men främst två.
1. Män över 50 vet att de alltid har rätt.
2. Män över 50 har ofta fel.

En annan sak jag lärt mig är att gamla rörläggare som aldrig fick uppleva den fasansfulla flumskolan gör som de alltid har gjort för att det är enklare för dem. Även om det kostar kunden en fungerade anläggning eller några 1000 kr extra.

Men vill du ha en skola där man slipper tänka själv så kan jag varmt rekommendera ett antal länder i Asien. Nordkorea ex. lär inte lära barnen att utnyttja sin fulla potential utan att arbeta direkt efter den store ledarens order.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Elever i flumskolan, och jag upplevde början på den, fick aldrig lära sig att göra saker rätt. "Snabbt, snyggt, rätt", var mantrat när jag började skolan. När jag slutade skolan fanns inget mantra alls annat än att man inte ville ha något elitsamhälle - det var så många saker man inte ville ha, att skolan i slutändan inte visste var den skulle ta vägen - därav flumskola. Flumskolan har skapat några årgångar elever som man inte fick ställa krav på, och skolan blev en spegelbild på det man kallade normupplösning och förändring. När man inte längre klarar av att starta en pelletsfabrik därför att det finns sten i råvaran så är det ett tydligt tecken på att de (o)ansvarige inte vet vad de håller på med. De har kommit dit de är genom att kyssa alla de rätta arslena - inte på grund utav fackliga meriter. :twisted:

Män över 50 KAN faktiskt ha rätt emellanåt Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Vad jag vet råder ingen "flumskola" i Finland. Min frus syster är lärare där. Hon säger att de som flyttar dit och har gått skola i Sverige måste de alltid noga kolla vad de kan - och att det brukar rendera i att de hamnar i en årskurs lägre än vad deras ålder är...
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

bergatorparen skrev: Män över 50 KAN faktiskt ha rätt emellanåt Bild
De har OFTA rätt. Det var absolut inte meningen som någon kollektiv diss mot 50+:are. Tvärtom så har jag varje dag nytta av mina kollegors kunskaper och de flesta är just 50+ och män.

Men jag tror fortfarande inte att "flumskolan" primärt lär folk att kyssa rätt arsle utan att den lär folk att använda sina egna hjärnor istället för att utgå från mallar som "så här gör man för så har man alltid gjort". Det finns säkert luckor i matematikundervisning mm. men under min skoltid så delade man in eleverna i A och B-grupp och läste kurserna på olika nivå. Vad mer kan man begära?

Vad det gäller exemplet Norge ovan så tror jag snarare att det har att göra med den Norska okunskapen / orutinen inom skogsindustri att göra snarare än att de fått flumma för mkt. under sin skoltid. Dessutom tror jag att Norrmännen har det lite för bra i allmänhet. Något som gjort att de ibland glömmer bort att tänka

@Baggis. Sen är ju Finland världens bästa land också :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Den gamla hitlerskolan var helt värdelös i att förmedla användbar kunskap, eleverna lärde sig rabbla ramsor och det var allt. Bla. fick 7 miljoner judar och 20 miljoner ryssar betala priset för hitlerskolan.

Flumskolan är amerikansk pedagogik med sitt ursprung i att USA inte lyckaders med att sätta sina ärtstora Vanguard satelliter i omloppsbana. De hade för dåliga kunskaper i matematik.
Matematiken försågs med "mängdlära"., inte av matematiker utan av pedagoger. Enkel gymnasiematematik blev därefter obegriplig och nivån har därefter sjunkit. 1965 års läroplan var namnet. Den hade också många bra ideer som exempelvis centrala prov.
USA inspirerade hashare och flummisar protesterade mot de centrala proven, de försvann och kvar blev bara flummet.

Nu har man bakvägen ändrat grundlagen utan folkomröstning så idag är Sverige ett "mångkulturellt land" utan att vi haft någonting att säga till om.
I praktiken innebär detta för skolan att inga sanningar finns, jorden kan lika gärna vara platt som fyrkantig, vår gud och skapare kan vara en gammal ormjäkel i Mexico. Flumspiralen fortsätter i allt snabbare takt,
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Att folk ifrågasätter guds existens ser jag snarare som ett friskhetstecken än som ett tecken på dålig pedagogik
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jovisst AnaMatronic. Men skolan är numera enligt grundlagen skyldig att om så behövs ta hänsyn till och informera om de som dyrkar de tolteciska ormgudarna som krävde 20000 människooffer på en dag.
Allt mer tid i skolan går åt till sådant som inte är kunskap.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Det är de som lär sig(står ut med) mest ovesentligheter i skolan som får de högsta lönerna. Då blir det inte mycket över till det viktiga. Men att det inte skulle finnas massor av kunniga unga är en myt. Tex de flesta elever är duktiga och skötsamma, trots att de inte syns så ofta i media m.m.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Amen!
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

En skola om pelletseldning i Norge,kanske är på plats.
Apropå vad tråden handlar om :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

"höga halter av sten och grus – i den importerade flisen" De har helt enkelt köpt skräp.

"Inom loppet av några veckor väntas leverans av en ny stenavskiljare till pelletfabriken. Biowood Norways chef Lars Frode Askheim räknar med att komma i gång med pelletproduktionen nästa år. Han tonar ner kritiken och menar att fabriken dras med normala uppstartsprob"
Borde den inte finnas i lev landet? Så slipper båtarna frakta sten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Som gränsbo känner jag lite till norrmännen. Där borta kom man till att det jag kallar den tyska skolan - alltså den skola som viktlägger kunnande - ledde till att för många blev Höyrefolk - alltså motsvarande moderater här. Efter det, sänkte man nivån för att vänstersidan inte skulle raderas ut fullkommligt. Detta avsköjades för nära 30 år sedan. Att Norge inte har pelletseldning i den omfattning vi har här, beror på att man där borta alltid kört med direktel och olika typer av kaminer för att värma husen. Andelen villor med vattenburen värme är mycket lägre där än här - vilket jag tror beror på att man även har/hade ett rörmokarmonopol på köp av vissa rördelar. Om du inte var behörig, så var det mycket begränsad vad du fick köpa av rördelar - vilket även ledde till fantasipriser på rörmokartjänster. Detta var ren kartellverksamhet. Det har väl avskaffats nu, men jag har pratat med rörmokare här som berättar att de har hur många uppdrag som helst på norsk sida om gränsen. Norge är ett land där lobbyisterna haft goda dagar, och särintressena har fått sitt på gemene man och kvinnas bekostnad. Så är det fortfarande i många stycken.När man ser hur norrmän vallfärdar till Sverige för att handla, så står det klart att saker inte står riktigt rätt till där borta. För vad det är värd, så är jag glad jag bor i Sverige. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar