Val av system

Skriv svar
jozac
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 21:01
Ort: Axvall

Val av system

Inlägg av jozac »

Hej allihop.
Det här är ingen ny fråga men som vanligt aktuell. Vi har idag en elpanna (och ett gammalt solvärmesystem) i villan. Egentligen vill jag elda med ved med vis av erfarenheten från andra och min uppväxt konstaterat att pellets får bli den gyllene medelvägen.

Huset är på 160kvm i 1½ paln (i princip 2 då det är brutet tak och vind). Förra vintern (låt oss slippa en sådan till) förbrukade vi 5500kWh/månad (inklusive hushållsel för 2) - egentligen inte så mycket men med dagens el-priser är inte elräkningen någon trevlig läsning...

I källaren står som sagt en elpanna (en NIBE av modell jag inte kommer ihåg). På tidigt 90-tal installerades även ett solvärmesystem, det är dåligt underhållet och gammalt så det startade inte alls under hela sommaren. Till det systemet är dock en ackumulatortank kopplad (500-1000l utifrån måtten, den är inbyggd i en stor trälåda så det är svårt att säga bestämt).

Nu vill vi som sagt byta till pellets. Marknaden är ju hemskt stor och jag/vi har inte förstånd nog för att välja.

Vi vill ha ett system som är billigt, driftsäkert och enkelt. Varmvatten vill också få ur pannan.

- Vad bör vi välja?
- Förråd eller magasin för pelletsen?
- Skrota sol-systemet och ackumulatortanken eller integrera?
- Insatsrör eller glidgjutning för att renovera skorstenen?

- Hur lång tid tar det att installera ett nytt system (rimligt att göra nu under den kalla årstiden?

- Annat att tänka på?

Som sagt, det här är inget nytt ämne men tekniken (och främst produktutbudet) går ju stadigt framåt så vi nybörjare behöver alltid uppdaterad hjälp.

Tacksam för alla tankar, idéer, förslag.
/Johan
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det finns en del pannor som kallas pelletspannor som egentligen är oljapannor. De kan fungera utmärkt att elda pellets i men de har inte plats till askan varför man måste rensa ganska ofta. Undvik dessa!

Välj en panna med gott om plats till askan.

Ackumulatortank är inget som hjälper eller stjälper med pellets men har nu tankar på att få solvärmen att leva igen är det ingen snack om att den ska vara kvar.

Jag har en Janfire NH pelletsbrännare, den har fungerat mycket stabilt för mig men då jag är djupt involverat i styrningen av den kan jag verka partisk men det ändrar inte det faktum att den har kört klockrent sedan 2005-12-22 vilket var innan den kom på marknaden.

Men var och en svär vi till "våran" brännare, dom med Roslagsbrännare avskyr ofta de moderna med digitala styrsystem, de är "för komplicerat", dom med moderna brännare gillar oftast inte stenyxorna osv. så det kan vara svårt att få tydliga råd.

Med "Förråd eller magasin" antar jag att du menar: ska det vara veckoförråd eller bulkförråd och även där är det svårt att svara.

Rätt utförd med rätt dragna matningsskruv(ar) är bulkförråd enklast att ha med att göra men har man en knölig källare där det är svårt att dra en matning från bulken till brännaren är det bättre med veckoförråd.

Så förtydliggör först:
* ska solvärmen återupplivas?
* är ni rimligt händiga?
* är det avskräckande att pyssla lite med det själv eller vill ni ha ett "tryck på knappen o glöm det"-system?

Att få en installatör att montera en panna kan gå ganska snabbt om det är rimligt enkelt med plats att få in och ut pannorna, ett par dagar som mest men det beror ju på planeringskvaliteten.

Jag bytte el-leverantör nyligen och mitt beräknade förbrukning för året ligger på just 5500kWh... så jag förstår verkligen att ni vill byta!
Senast redigerad av Icecap den mån 22 nov, 2010 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
jozac
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 21:01
Ort: Axvall

Inlägg av jozac »

Tackar.
Ja, ska solvärmen återupplivas - det är frågan. Spontant lutar det just nu åt NEJ. Den är gammal och det skulle nog krävas både nya paneler och styrning för att få ut någon effekt. Med billigare uppvärmning i form av pellets så känns det som att vi kan vara utan.

Händiga är åtminstone hälften av oss (jo, jag). Det som saknas i det här fallet är kunskaper om värmesystem - de ingående delarna såsom rör, anslutningar och i framtiden eventuella styrsystem är i sig inga begränsningar.

Vad det gäller din sista motfråga så är jag inte helt säker på hur du menar. Att ett system behöver en intrimning är jag införstådd med (och skulle till någon grad uppskatta). När systemet väl är driftat vill jag dock att det skall ticka och gå med bara normalt underhåll (inte som mina föräldrar behöva tända brännaren manuellt med ojämna mellanrum etc.).

Huruvida det skall vara ett järnspett eller en rymdraket är också svårt att svara på - båda koncepten tilltalar mig på olika plan. Att de fungerar är dock viktigt.

Jag har försökt leta runt och har hittat väldiga mängder olika pannor. Att det finns olika typer har jag förstått (inte minst med hänsyn till priserna). Vilket system skall jag välja (inte bara typ utan vad tycker ni att det skall stå för modell i min källare)? Får jag drömma så vore 50tkr en lämplig summa att lägga (panna/brännare/matning - bestämmer jag mig för bulkförråd så bygger jag det själv).
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

dom med Roslagenbrännare avskyr ofta de moderna med digitala styrsystem
Om vi nu ska vara petiga (vilket du brukar vara) så är nog Roslagsbrännaren mer digital än vad en NH är, allting är digitalt, där finns inget analogt alls i den 8)

Om solanläggningen fortfarande funkar så bör du ju absolut behålla den och ack. tanken, om du inte ska behålla solanläggningen så ut med ack. tanken också.

Jag tycker ett "veckoförråd" är bättre, det brukar funka tillförlitligare och om man behöver åtgärda något så går det snabbt att tömma det osv, men det är nog mycket en smaksak, bulkleveranser verkar ju vara ett problembarn för många också, massor med spån och andra problem.

jag tycker inte det är någon större skillnad på pelletspannor och oljepannor bortsett från utrymmet för askan, om du står ut med att ta hand om det ett par gånger i månaden så funkar det lika bra (och mycket billigare) med en oljepanna, men som Icecap sa, om du inte är road av det så är det givetvis bättre med en panna med massor av utrymme för askan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
jozac
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 21:01
Ort: Axvall

Inlägg av jozac »

Ok.
Har förstått att problematiken med bulk-pellets är ganska utbrett. Att initialt köra med ett veckoförråd för att om behovet uppstår flytta skruven till ett hembyggt bulkförråd kan ju vara en lösning.

Om jag räknat rätt på förra vinterns siffror så ligger vår elförbrukning på mellan 7 och 8 kW. De flesta brännare jag hittat ligger på 12-20. Hur hänger det ihop?

Utifrån vad jag förstått hittills så kan jag egentligen satsa på en panna för mellan 20 och 30tkr och sedan en brännare för ytterligare 15tkr. Är jag ute och cyklar? Vad mer kommer till? Kan 50tkr räcka färdigt i källaren (jag kommer ju att göra ganska mycket jobb själv utom den faktiska installationen)?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Äpplen och päron, förbrukning mäts inte i kW, det mäts i kWh, effekten på brännaren (kW) är max effekten som du eventuellt kan plocka ur brännaren, 15-20 kW är rätt ointressant i en normalstor villa, oftast behöver du aldrig mer än 5-7 kW skulle jag gissa på, dessutom så kan du ofta inte plocka ut effekten som anges på brännaren, du får kolla upp effekten på pannan också, om du ha en oljepanna som har 30kW som max effekt så kan du antagligen bara plocka ut 15-20 kW med en pelletsbrännare (pelletsbrännaren genererar mycket mera rökgaser än oljebrännaren).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ja stenyxor bland brännare finns det. Säljs i massor på blocket av folk som ledsnat på pelletseldning.

Nu är det väl inte något sådant du tänker dig utan en modern pelletspanna.
CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic 20+ är väl de pannor som de flesta köper.

De flesta som köper nya brännare idag har redan en mer eller mindre gammal panna att stoppa den i.

Bortse inte från möjligheten att köpa ett pelletssystem komplett från någon som installerar bergvärme eller fjärrvärme.

Installation av en panna kan nog kosta 10000
Ska du begränsa dig till 50000 så får du nog bara ett sånt här system.
http://www.maniarmatur.se/sv/product/51 ... LLETSPAKET

Bättre är då
http://www.maniarmatur.se/sv/product/50 ... 15KW-EL9KW

Och bäst
http://www.pelletsbilen.se/butiken/pell ... ic-20.html
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

jozac skrev:Ok.
Om jag räknat rätt på förra vinterns siffror så ligger vår elförbrukning på mellan 7 och 8 kW. De flesta brännare jag hittat ligger på 12-20. Hur hänger det ihop?

Utifrån vad jag förstått hittills så kan jag egentligen satsa på en panna för mellan 20 och 30tkr och sedan en brännare för ytterligare 15tkr. Är jag ute och cyklar? Vad mer kommer till? Kan 50tkr räcka färdigt i källaren (jag kommer ju att göra ganska mycket jobb själv utom den faktiska installationen)?
Det förhåller sig så att elektriska element kör hela tiden, och har en verkningsgrad om ca 98 % så att en elpatron på 9 kW klarar av ett hus av normal storlek ner till låt oss säga - 10 grader. Pelletsbrännare kör intermittent så att de måste återhämta den värmeförlust som sker i intervallet mellan två körningar, samt förse huset med det löpande effektbehovet under körningen. Pelletsbrännare och pannor har en verkningsgrad mellan 80 och 90 %, så redan där har du lite av förklaringen till att högre effekt fordras.

Det de flesta går bet på när de kalkylerar, är alla de smågrejor som tillkommer i form av rördelar och arbete. Räkna ca 25 000 kronor för arbete och rördelar.
Jag kan föreställa mig en billig pelletsanläggning så här - och då förutsätter jag att du kan använda den befintliga acktanken:
  • 1 stk Focus PE 20 laddpanna 23 600 kronor
    1 stk MAFA Veckoförråd 3 500 kronor
    1 stk Baxi Eurofire 13 700 kronor
    1 stk matarskruv 3 850 kronor
    1 stk shuntstyrning 2 000 kronor
    Sammanlagt 46 650
    + arbete och rördelar 25 000

    totalt 71 650
Du kan spara upptill 10 000 kronor på egeninsats, och kanske ytterligare några kronor om du letar reda på vilka rördelar som behövs och införskaffar de på billigaste sätt. Har du sedan någon i bekantskapskretsen som är elektriker, så finns det sparpotential även där. Känner du en röris, finns pengar att spara. Dock är 50 000 kronor nog lite väl optimistiskt - fastän du får ju tillbaka halva arbetskostnaden - kring 10 000 kronor i ROT avdrag, så om du räknar 60 000 kronor, så kan du få allt nytt. För 50 000 kronor talar vi begagnat panna och övriga saker nya.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är det så att ska du ha en anläggning som fungerar utan att du behöver pilla på den kräver det lite extra...

Pelletsen man eldar varierar i densitet! Alltså är det bara en fullautomatisk reglering som kan göra detta, i detta fall en lambda-reglering som säkrar att man inte behöver pilla speciellt ofta.

Det finns pannor som påstår sig ha lambdasond men det är alltid en Bosch LSM-11 och då är man lika illa ute som ingen alls... Bosch själv dömer ut denna sond till pelletsreglering och ja, det vet jag!

Uraskning av pannan släpper ni dock inte förbi, förbränningsrummets storlek och brännarens konstruktion avgör hur ofta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Oavsett vilken brännare du fastnar för, tänk på att det skall vara lätt att få tag på reservdelar, tids nog så går fläkten eller tänd elementet sönder, etc...!
Ofta går då dessa saker sönder, när man behöver brännaren,
då gäller det att få tag på reservdelar snabbt.

Det finns många här på forumet som har upplevt problem med brännar installatörer ,gör inte sitt jobb, eller aldrig dyker upp
De flesta tillämpar därför mottot "själv är bäste dräng" :wink:

Så välj därför en "vanlig brännare" som använts flitigt här på forumet med större möjlighet att få hjälp.

Men om du skulle behöva tillkalla service man, finns det någon firma, som ni känner förtroende för, som servar det märke du tänker köpa.

Talar bara av egen erfarenhet, firmor som skällt ut mig ,
till frågan om de servar mitt märke, firmor som aldrig dykt upp, eller som hört av sig tre månader efter man hade bestämt, med frågan "hittade en lapp" :twisted:

Men det mesta går att lösa med hjäp av detta underbara forum, och lite intresse själv. :D
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... 909230.htm

Torsten har redan nämnt den :wink: Men som sagt!skulle inte tveka en timme om min gamling gjort sitt...Kan inte få bättre...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Javisst ronald. Skulle inte heller tveka.
Nästan begagnatpris på en ny Biomatic. :)

Och går jobbet att installera anläggningen med acktank på 25000 så låt bli acktanken. Har hört priser på 10000-12000 för att installera en Biomatic om man fixar dit pannan med rökrör själv.
En undermatad brännare som sitter i Biomatic och Ecoflex körs på underhållsglöd och är snabbt igång när varmvatten behövs så av den anledningen behövs ingen acktank.

Ariterm rekommenderar insatsrör i skorstenen till Biomatic pannorna.
Omkring 6000 för hela paketet från Soliduct verkar överkomligt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Släng inte tanken bara. Även om du väljer att inte koppla in den. Det kan komma en dag då det blir lönsamt att installera nya eller reparera befintliga solpaneler. Då kan tanken vara guld värd.

Skruvar för pelletsmatning kan man ibland hitta billigt på blocket. Så kan du spara en liten slant där också. :)
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
kent.82
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 22 nov, 2008 11:16

Inlägg av kent.82 »

Torsten skrev:Javisst ronald. Skulle inte heller tveka.
Nästan begagnatpris på en ny Biomatic. :)
Dock inte nytillverkad. Den jag köpte ifrån Jämtkraft var tillverkad 2007. Men det kanske inte skedde någon uppdatering ifrån 2007 och framåt på den modellen?
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Håller med AnaMatronic ang,,solpanelen ...går det inte bara att byta ut rören (som i ett solarium :? )..När nu allt är draget och klart..eller finns det inga reservdelar till ditt gamla Sol-arium)...Som sagt JAG skulle satsat några spänn på några Hel-rör på anläggningen nu när det är draget och klart!" Let the sun shine a cloudy day""" :sunny:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar