hjälp min px21 krånglar.. tips någon..

Skriv svar
martin eliasson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 09:48

hjälp min px21 krånglar.. tips någon..

Inlägg av martin eliasson »

har en pellets brännare som heter px21..
ena dagen fungerar den ett par timmar sen lyser gul och röd lampa alltsa fel vid lågfart.. så jag kopplade bort lågfarts stiftet och då går panna en stund sen lyser den bara rött???
jag har gjort rent skruven, pellets förådet (veckoförrådet) hela brännaren med stålborste, torkat rent lilla glas ögat, fläkten fungerar och värme elemetet verkar fungera vad är felet??
körde innan på laxå pellets och pannan funkade kanon bytte nu till stora enso pellets för ett par månader sen kan det vara den det är fel på???

svar snarast ca 14 grader inne..
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hej
Du får nog beskriva bättre vad som händer, tänder den och går i gång etc.
Såg att det finns mycket info på google.
http://195.198.92.151/ariterm/PX21%20Anv_070926.pdf
Mvh Mats
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Stora Enso pelletsen har sannolikt en annan densitet än Laxå pelletsen, varför den brinner upp snabbare. Det du i första hand bör göra är att öka pelletsmatningen för lågfart. Ta det lugnt och i små höjningar tills det precis börjar ryka, reducera då lite grann så avgaserna såvitt klarnar. Justera fläkten efter behov, men först efter att du fått brännaren att underhålla låga :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Hur ser din anläggning ut för övrigt.
  • Vad är det för panna
    finns en dragbegränsare (mycket viktigt)
    etc..etc
För egen del så hade jag liknande problem som dig ,
brännar stop var och varannan dag,
men efter att jag monterade dit en dragbegränsare så har jag inte haft ett enda stop nu på 3-4 månader
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
martin eliasson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 09:48

Inlägg av martin eliasson »

matshe skrev:Hej
Du får nog beskriva bättre vad som händer, tänder den och går i gång etc.
Såg att det finns mycket info på google.
http://195.198.92.151/ariterm/PX21%20Anv_070926.pdf
Mvh Mats
ja alltså den startar och går ett tag.. sen när man kommer ner någon timme senare så lyser den röda lampan.. för två veckor sedan gick den perfekt i en vecka, tills jag skulle sota ut den och fylla på pellets sen började den krångla.
martin eliasson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 09:48

Inlägg av martin eliasson »

skalman65 skrev:Hur ser din anläggning ut för övrigt.
  • Vad är det för panna
    finns en dragbegränsare (mycket viktigt)
    etc..etc
För egen del så hade jag liknande problem som dig ,
brännar stop var och varannan dag,
men efter att jag monterade dit en dragbegränsare så har jag inte haft ett enda stop nu på 3-4 månader
jag har en effecta panna stor grå ca 4 år gammal som går in i murstocken och där sitter en liten rund lucka ovanför pannan som man kan vicka på. innan den sen går in i murstocken..sen har jag en px21 brännare, pellets matare och ett veckoförråd..
har inte haft några problem med pannan på ett år ca utan detta började för några veckor sedan.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Du borde checka en hysteresrunda...
Stannar den i uppstartsfas? eller driftsfas?...tänder pellen överhuvudtaget?

Meer info mer hjälp :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och kanske även följa reglerna o skriva brännare osv. i signaturen.

En "hjälp, det blir fel och jag vet inte var" är inget man kan få hjälp med, det finns helt enkelt inte information att gå på.

Men Stora Enso-pellets har en lägre densitet vilket gör att snålt ställda brännare kan bränna ut för att doseringen inte ger nog men det är ju svårt att sia baserat på ingen information.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
martin eliasson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 09:48

Inlägg av martin eliasson »

hej jag visste inte att man var tvungen att skriva det i signaturen ska kolla upp detta när jag kommer hem..
ok ska ta reda på mer information när jag kommer hem..
är inte speciellt duktig på sådana här saker har inte bott i huset mer än ett år så jag är typ nollad på det här med pellets och pannor..
problemet är varför jag vände mig hit är för att alla rörläggare, vvs are är upptagna.. mvh

Edit: För att hålla forumet lättläst så använder vi inte "citera" knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, direktcitering borttagen. Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ett ställe måste man starta, och jag tror det är smart att sätta sig lite in i hur sakerna fungerar, därför att Sverige idag är överbefolkad av mätta, belåtna yrkesfolk som slarvar sig fram från ett jobb till det nästa. Det är nästan lite som den Amerikanska pjäsen "Idiot Republiken" - tack vara årtionden med flumskolan och politiker som bara snackar goja och inte tänker med mindre det står om livet. I ett sådant land, måste man lära sig så att man kan lite själv - även om man inte hela tiden gör allt själv, så är det bra att kunna för att man skall veta om det är ett bra eller dåligt jobb en yrkesidkare gör när vi lejar bort arbeten. Läs gärna de riktigt gamla tråderna här på forumet med, de gör att man får perspektiv på sakerna.

Det finns mycket man kan lära genom att uppsöka sajter som har den detaljkunskap som inte ryms i ett forum. Man skall inte behöva bli raketforskare, men om man lär sig hur saker fungerar, och vad som sker när man ändrar inställningar, då är man en bättre rustad husägare :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag har nu eldat 6 ton stora enso pellets och jag har märkt att den är trögare att få eld på än agrol som jag kört på ..så även jag fick ställa upp startdosen en del för att få det att funka samt fick jag dra ner fläkten en aning för annars fick jag en stor klump i brännaren på ett par dagar ..jag har nu en gång till beställt frå enso och får faktiskt hoppas att det är bättre kvallite på den här leveransen än den förra som innehöll en hel del metall
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

martin eliasson: om du vill att anläggningen ska fungera bra är det lika bra att du inser att själv är bästa dräng!

Installatörer och andra av dessa "service"personer är mest intresserat av att det fungerar för stunden varefter de smiter illa kvickt.

Det är DU som märker om det blir fel, det är DU som är nära och kan du sedan fixa lite är du på riktig bra väg.

Jag är säker på att du med lite hjälp härifrån kan få bra detaljkunnande om anläggningen, tips på vad som ska göras och hur man testar och när du då har uppnådd Nirvana klarar du det mesta med pelletsanläggningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Instämmer helt med föregående talare, av egna erfarenheter.

Kan väl inte säga att jag har kommit till Nirvana ännu men på god väg
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Det är nog så att om du har haft en Rörkrökare att installera din panna och brännare kan den vara helt felinställd.
Om den stannar under drift på låg eller högfart är det flamvakten som stänger av. Kan vara flera orsaker. Fel på matning från pelletsförråd, för liten matning i samband med för högt fläktvarv, för stor matning pellets fyller upp brännröret, fel på flamvakten.
Mitt råd Anlita en elektriker Ställ in fläktvarvet på högfart på ca 170 V, om fläkten vid justering hoppar i steg om 15 V, försök att hitta bästa värdet kring 170 V eller byt processor till V7.2x. Koppla sedan tempoärt bort luckströmbrytaren så att du kan köra brännaren med luckan lite på glänt och justera matningen så att lågan brinner ca 10-20 cm utanför innerröret med ljusa spetsiga lågor. Mät sedan spänningen på optovakten ( 2 vita kablar 3 och 4 från vänster ) skall vara ca 2-3,5 V likström. Är det vid bra låga över 4 V byt flamvakt.
Lycka till
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Skriv svar