snö

Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

snö

Inlägg av Taxen »

Hur har ni det med snöandet?
Här i Uppsala har det kommit ca 15cm blötsnö :evil:
Tungskottat är det och det fastnar bara på skyffeln.
Tacka vet jag förra vintern :wink: Då var det i alla fall lätt snö hela vintern :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Mest regn i Kristianstad. Och jag hoppas att det förblir så nästa år ut!
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Här i Gnosjö snöar det än lite lätt men det är inte å mycket 1-2 cm hoppas att det försvinner snabbare än det kom har fortfarande sviter i ryggen efter förra vinterns takskottande på företaget :cry:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har kommit ca 10 cm idag, Har blåst ganska ordentligt så det va inte läge att utföra parabol jobb.. :(
Har varit -1° men nu är det 0° o det pratas om att det kan bli regn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Jaha då var det dags igen,full fart på snön började vid 15 tiden nu är frågan hur mycket som kommer att falla.
Ironiskt nog så spelas låten av Phil Collins på VH1 classic, I whish it would rain down :!:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Hit med snön! Den ska inte ni sörlänningar ha, hehe!
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Ifall du menade mig baggis så ligger Gnosjö i Småland ej i Sörmland :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Läs vad jag skriver: sörlänning! det är samlingsbegreppet vi här i norr har på alla er som inte är det ni klumpar ihop oss som: "norrlänningar", haha! :wink:
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Kom och hämta den. Slipper gärna skiten!
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

OK, ska bara dra igång min 60-tons-långtradare så kommer jag :wink:
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

baggis skrev:Läs vad jag skriver: sörlänning! det är samlingsbegreppet vi här i norr har på alla er som inte är det ni klumpar ihop oss som: "norrlänningar", haha! :wink:
Jaha!! Men saken är ju den att du är Norrlänning det står Norrbotten :wink: :D
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Fy vad mycket snö det har kommit idag! Över 15 cm på en del ställen..

Går knappt köra med bilen, och idioterna med 740 kör som fan i stan, man vill ju inte ha sin bil kvaddad av dom eller sig själv, hade man bara haft en Jeep så hade man kört efter och nitat dom :D

Nu går det ju som sagt knappt köra med ens bil, det kvittar nästan om man har all säkerhet såsom ABS, TCS, antisladd osv. är det halt så är det halt! ;)

ABS gillar jag dock, förr året körde jag en Chrysler där ABS:en gick sönder precis när vintern tågade in, och när snön kom så bromsar jag snällt in i en stolpe, haha, hela stolpen vek sig ned över bilen, hade unvikits med ABS ;)

En annan rolig sak är en stor backe vi har mitt i stan, där körde folk folk upp med sina bilar i full snö, inget skottat alls! Jo vad hände, alla bilar, inklusive alla nya och moderna bilar fastnade i backen, inget system i världen hjälpte där utan förarna fick gå ut och putta varandras bilar, ett undantag var en stor fet Jeep Grand Cherokee som kom och dominerade backen utan problem ;)
baggis
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb, 2006 13:06
Ort: Kalix, Norrbotten!
Kontakt:

Inlägg av baggis »

Brynäs: Norrland är lite drygt halva Sverige yta, Norrbotten ensamt är c:a 1/4 av ytan :wink: För att förenkla för oss här uppe så att vi inte behöver hålla reda på alla till ytan små geografiska områden ni har där ner så kallar vi alla som inte är norrlänningar för sörlänningar. Det hade iofs kunnat vara "sydlänningar" också, men det låter i våra öron mer som någon som bor betydligt längre söderut än vad ni gör, haha! "Götalänningar" och "Svealänningar" är dels för otympligt, dels för "precist" med tanke på ovan nämnda ytor, hehe!

Ingen snö här nu heller! Hinner inte komma å hämta idag heller... Fast det är bara -4 grader, istället för -20 som det var häromdagen, så kanske det är på gång en leverans.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Det är okey baggis fattar vad du menar :) vissa av oss gillar inte snö här nere så man börjar gnälla så fort en snöflinga faller.
Det kom ca:10 cm snö och nu töar det redan så frågan är om det hinner smälta innan det kalla vädret från norr når oss på tisdag.
Vi skriver till dig när det är lönt för dig att ta fram din 60 tonare till lastbil :lol:
Det jag inte vill är att det blir en repris av förra vintern knäckte nästan ryggen av allt skottande från tak.
Men tack o lov så har man en granne som är från Norrland med en bra snöslunga som hjälpte oss,hatten av för den mannen 66 bast men kör på som om han vore 30.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Förra året var det "torr" och lätt snö,men än så länge är det tung snö,så det är tungskottat.Väldigt tidig vinter är det också.Brukar vara ett skrämskott i början av November och sen snöfritt till jul.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar