Draglucka eller Tigex 25 dragbegränsare?

foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Draglucka eller Tigex 25 dragbegränsare?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Som jag har skrivit i någon av mina tidigare trådar så har jag enbart haft en draglucka som är EJ justerbar, dvs. den bara hänger och "vippar".

Jag har beställt hem en del dyrare dragbegränsare tidigare, och ingen av dessa passar min panna, jo självklart passar dom rökröret med en adapter, men jag har ett varmvattenrör på pannan som tar emot, osis!

Så nu ordnade jag istället en Tigex 25, och givetvis passar den fysiska storleken då den är lika stor som dragluckan ungefär.

Men vad är bäst att använda? Min gamla draglucka som ej går att justera, eller min nya Tigex 25? Eller är Tigex'en för liten för mina förhållanden?

Vad kan ske om den är för liten?

Och hur bör jag ställa in den? Jag kör med cirka 12kW från pelletsbrännaren.

Mvh
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tigex 25 är nästan alltid för liten. Den är konstruerad först och främst till oljeeldning. Möjligtvis räcker den till ett enplanshus med skorsten på 5-6 meter.
Skriv upp hur lång skorsten du har och dess innermått får du automatiskt hjälp av Olle45.
Passar en större begränsare inte i rökröret så kanske det går att ta upp ett hål i skorstenen och sätta den där. Huvudsaken är att draget begränsas.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

I min signatur så har jag skrivit 8 meter med 100mm insatsrör, och enligt Tigerholms hemsida så är det alltså MAX höjd, men tänkte om det fanns lite erfarenheter här, praktiska sådana :)

Någon mer som har en Parca Norah 3000 med dragbegränsare? Hur har ni kommit förbi problemet med varmvattenröret, det sitter ganska närma rökröret :/

KW SID 012 fungerar inte, det vet jag hade nyligen hemma en sådan, dom blir helt enkelt för stora med adaptern :/

Tror ändå att jag skruvar dit Tigex'en, den gör väl mer nytta än min vanliga draglucka? :)

Mvh
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Kör du på med Tigexen, jag har också en sån.

Draget minskar ju en hel del iochmed insatsröret, så jag tror inte
den blir så underdimensoinerad.


Jag har ställt min på ca 15Pa, och såhär års öppnar den knappt alls
Den öppnar t.ex. bara för fullt när det blåser _kraftigt_ ute eller när
det är riktigt kallt, typ -30

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Man måste inte montera dragbegrännsaren på rökröret med en adapter. Det går precis lika bra att "fälla" in den i skorstenen.

Jag hade tidigare en Tigex 25 som en försäljare tyckte skulle passa min anläggning perfekt. Eftersom jag inte fick någon sådan monterad vid nybygget. På den tiden visste man inte så mycket om hur saker och ting skulle/borde se ut och vara monterat/hopkopplat.
Men den stod vidöppen stora delar av tiden, ibland öppnade den med sådan kraft att den helt enkelt fastnade i öppet läge......
Numera sitter det en KW SID 12 infälld i skorsten då jag inte ville montera den där Tigexen hade suttit på rökröret.
Var "bara" att ta fram borrhammaren och borra ett antal hål utefter den diameter som jag ville ha på hålet för att få dit adaptern plus lite bruk. När det sedan hade torkat så tryckte jag dit dragbegränsaren på adaptern och det var klart att ställa in värdet den skulle öppna på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej och tack för svar!

Jag har tyvärr ingen möjllighet att fälla in den i skorstenen, allting sitter lite dumt till i pannrummet tycker jag.

Men jag kör nog med Tigexen ändå, kan väl inte bli värre än nu? :)

Mvh
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej foxmulder90
Info angående dragbegränsare
Det som skapar drag är skillnaden mellan rökgastemeraturen och ute temperaturen = ökad skillnad = ökat drag förhållande = utan dragbegränsare!!

------------------
Pellets eldning kräver ett stabilt undertryck för att fungera bra!
ökar undertrycket okontrollerad ökar också förbränningens förluster
okontrollerat.

-----------------
Även pannans förluster kan öka eftersom luft kan läcka in vid otäta luckor mm!!

-----------------
Inget ont sakt om Tigex 25!! men denna är nästan alltid förliten
även vi max 6 meters skorsten med area 169 cm/2
Tex vid 8 meter har den bara ½ reglerförmågan när det är vindstilla ute!!

men en Tigex 25 är bättre än ingen alls!!
De gammla Vanliga dagex, dragdax är också bättre i storlek
än Tigex 25... om än en knapt halvbra lösning dom dragbegränsning!!

Forfarande bättre än inge dragbegränsare alls installerad i anläggningen.
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

En fråga här: Om man har en skorsten som är 8 meter hög, och har ½sten x ½sten som area, pannan är en CTC 1200 Ekonomi med 9 stk turbulatorer och en Viking Bio brännare, vad vill då vara lämpligaste storlek på dragluckan för att erhålla stabilaste undertryck i eldstaden?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Inlägg av foxmulder90 »

Hej Olle!

Så du tycker att jag borde köra med min gamla dragdax draglucka istället för Tigex 25? :)

I så fall gör jag det tills jag kommer på hur jag ska montera en KW Z150.

Mvh
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag ställde en fråga, men fick inget svar - så då letade jag upp det själv:

Bild

Verkar som om Tigex 25 fungerar ändå i små skorstenar med brännare om 20 kW eller mindre :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

foxmulder90 skrev:Hej!

I min signatur så har jag skrivit 8 meter med 100mm insatsrör, och enligt Tigerholms hemsida så är det alltså MAX höjd, men tänkte om det fanns lite erfarenheter här, praktiska sådana :)

Någon mer som har en Parca Norah 3000 med dragbegränsare? Hur har ni kommit förbi problemet med varmvattenröret, det sitter ganska närma rökröret :/

KW SID 012 fungerar inte, det vet jag hade nyligen hemma en sådan, dom blir helt enkelt för stora med adaptern :/

Tror ändå att jag skruvar dit Tigex'en, den gör väl mer nytta än min vanliga draglucka? :)

Mvh
Jag har 100 mm rör o ca 7 meters pipa, Den öppnar ca 1 cm vid drift nu o kanske 1,5-2 cm då det är riktigt kallt.. Ställt den på 15 pa
Därimot hos 2 kompisar som har exakt likadana pipor, 125 mm o 7,5 meter så står dom nästan alltid helt öppen jämt då brännaren går
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Allt är väl bra med en tabell, allt är väl bra om de stämmer med verkligheten också, men så är det inte alltid!!

Titta på Tigex25 insläpps hål / cirkel 84 mm = area 55 cm² det är utan att räkna bort anslagen vilket minska area..

Och KW SID 012 insläps hål / cirkel 117mm = area 102cm²

KW SID 012 har nära dubbel insläpps area emot Tigex25

Tigex25 klarar oljeeldning med max 6 meters skorsten !
Anledningen till att inte montera denna i högre skorsten
är för att den inte ska tälla sig helt öppen allt för ofta
här är flera faktorer som gör att jag rekomenderar denna inte till högre skorsten med area 169cm²

Ingen har 100% insläpp av Area som visas!

Mäter vi den kraft det går åt att öppna luckan helt
denna kraft ska läggas till det önskade undetrycket.

Många tar inte hänsyn till att det kan blåsa byig vind ute
det ställer också krav på att luckan inte är alltför mycket underdimesionerad...
Själv har jag syslat med luckor sedan 1957 men då började det med luckor för att motverka kondens i skorstenar när oljeeldningen kom.
Tillverkar rökgasutrustning
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej foxmulder90

Till pellets är ett rekomenderat udertryck emellan 10 till 15 Pa
Vad som händer om en dragbegränsare är förliten och hamnar lätt i helöppet läge,
Svaret är att förlusterna ökar i takt med att draget också ökar
med ökat drag ökar också förbrännings temperaturen
med högre förbränningstemperatur kan också medföra kortare livslängd
på de delar i pelletsbrännaren som kommer i kontakt med höga temperaturer.
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

bergatorparen skrev:Jag ställde en fråga, men fick inget svar - så då letade jag upp det själv:
Verkar som om Tigex 25 fungerar ändå i små skorstenar med brännare om 20 kW eller mindre :D
Prova själv får du se! Det blir OnOff reglering för det mesta. Ibland helt stängd och ibland helt öppen. Har också en tendens att fastna i helt öppet läge.
Och hur ska det gå med din Viking Bio som enligt specken kräver högst 5 Pa? Då måste ju betydligt mera luft regleras bort!

Att tigerholms påstår att det fungerar beror väl på att dom vill sälja utan att kosta på någon produktutveckling.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Torsten
Det är lite som du säger tillverkare strör gärna lite extra rosor
för just deras varor är bäst. Men jag har lärt mig att alla tjänar på ärliga siffror!

Har en episod, Där det gälde trög startande EL mätare
( med den gammla snurr skivtypen ) Vid ett mätarbyte provade montören
5 olika elmätare innan han kunde godkänna bytet.
Den mätare som var trögast i start behövde nära 200 Watt på en fas innan skivan började snurra.. den mätare som blev godkänd hade 20 watt
om jag inte minns helt fel.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar