ekonomisk värme i garage

skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

ekonomisk värme i garage

Inlägg av skalman65 »

Lät bygga om värmesystemet i fjol.
Då vi har ett garage som förra ägaren hade byggt och då lagt in golvvärme.
Så beställde jag en acc tank med dubbla kretsar på.
För att kunna reglera värmen olika mellan huset och garaget.

Då garagets väggar och tak var inte så bra isolerat lät fixade jag till så det vart 20 i väggarna samt 40 i taket.
Garaget är ca 60 m2 2,2m i tak

Optimalt tänkte jag.
Systemet har funkat bra men upplevt att det varit lite trögt och lite dyrare i drift än tänkt.

Tog upp detta med installatören så de kom de ut i dag och kika.

Summa sumarium av det besöket vart.

Den troliga boven för mig är att det ligger för dåligt med isolering under golvvärmen (skulle givetvis kollat detta innan jag beställde tank etc..)

Frågan är då vad är klokast och mest ekonomisk att göra i detta fall

*gräva och isolera grunden hjälper ju lite men enligt installatören bara ca 15 %

*installera gamla hederliga element

Någon annan form av uppvärmning......

Vad skulle ni satsa på här, enklaste är visserligen att stänga av värmen till garaget, men jag känner att jag har satsat ganska mycket tid & pengar för att det skall kännas bra.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fläktradiator/Vattenburen aerotemper så krävs det låg temp samt att det går snabbt att öka/sänka värmen då det inte blir trögt, Det är iof skönt med golvvärme men är det dåligt isolerat under så känns de lite sådär att värma maskarna under plattan..

Med tanke på isolering så ska det garaget inte bli så dyrt att hålla varmt (10-12°)
Kanske ruynt 2000 kWh/år vilket gör ca 500-700 kg pellets vilket jag tycker ett varmgarage är värt :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Det där lät klart intressant

Ser att vi bor i samma del av landet, har du något tips var man skulle köpa?

Efter av jag förstår skulle jag kunna klara mig med en ganska liten modell,


Hittade när jag googlade runt att Jula tydligen hade sålt en vettig modell tidigare.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jula sålde en tidigare för 5000:- men vet inte om dom säljer den nu, Annars finns ju Firco http://www.frico.se/swe/index.php

Två kompisar har SW12 o är riktigt effektiva o kostade kring 8000 men ger riktigt bra effekt, Han som har den i garage på 136 m2 höjer tempen från 10-15° på 40 min då det va -15° ute.. För att hålla 10° när det va -20° ute behövdes bara 28° varmt vatten..
Skulle säkert räcka fint med SW02 oxå som ger 3,5-4,8 kW vid +15° omgivningstemp o 55° inkommande o 35° utgående..
Jag kommer köra med SW12 till mitt 65 m2 garage, Ska funka fint med ev VP i framtiden då det kommer krävas lika låg framledningstemp som golvvärme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom där såg fina ut, Ju större desto bättre :wink:

Jag hade tänkt köra med termostat styrning till fläkten så att radiator vattnet bara passerar igenom men då de krävs så startar fläkten, Simplaste lösningen då man inte behöver nån extra shunt till fläkten..
Har man då en ordentligt stor fläkt får man ut hög effekt från låg temp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Var i kontakt med firman som hjälper mig med installation.
Men de menade att inte var något att rekommendera att sätta in en airotemper.
Skulle enligt vad de menade, tömma hela mitt system, då jag bara hade en 500L acc tank :?:

Rekommendera istället att sätta in ett konvektor element.
Ska få pris och förslag under morgondagen.

Återkommer........
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Nu har jag fått ett alternativ till aerotemper.

ATISA

Vad tror ni om nedstående

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... 0AAoUt4mDw

Vart en ganska lång länk :lol:

själv tycker jag att det verkar vara ganska snarligt Fircos fläktar som du tipsade om André

För nackdelar mellan dessa.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja tömmer du 500 l tanken så har du pumpat in 30 kW i garaget på 60 m2 o då lär det vara hett i garaget :)

Visst går det köra med fläktradiatorn oxå, Är ju istort samma sak men dom är på lägre effekt = kräver varmare vatten för att ge samma effekt..
Rinkabyrör säljer dom oxå o dom tar 4200:- för den största som ger 3,5 kW vid 50°, Det enda som inte är riktigt bra med dom är att varmluften blåser uppåt medans jag vill få ner värmen till golvet/under bilen..

Frico´s minsta SW02 gav väl typ den dubbla effekten så det går snabbt att höja tempen om man vill göra det tillfälligt, Vilket jag tycker är bra om det går göra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

André skrev:Tja tömmer du 500 l tanken så har du pumpat in 30 kW i garaget på 60 m2 o då lär det vara hett i garaget..

Jag håller med dig André, tycker det låter besynnerligt.

Försöker samla fakta från flera håll innan man beslutar mig.

Vet du möjligtvis vad en SW02 'a kostar, har inte kunnat finna något pris för det.

Efter vad jag förstod tänkte du sätta in en Sw 12 .
Men tror du att jag skulle klara mig på den mindre ,antar att det skulle ta något längre tid att få upp värmen om det skulle behövas jämfört mot Sw12.

Det enda som inte är riktigt bra med dom är att varmluften blåser uppåt medans jag vill få ner värmen till golvet/under bilen..
Det hade jag inte tänkt på, men det var ett stort plus, att kunna få ner värmen
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag vet inte vad priset är på SW02 men SW12/18 kostar nånstanns runt 8000:- men om man ser till kosnad/levererad kW så blir det nog billigara med aerotemper än fläktelement..

Jag kommer köra med termostatstyrning till fläkten, Onödigt att den går hela tiden o det funkar mycket fint hos kompisen i bilgaraget hans..

Du klarar dej nog lätt med en SW02, Den ger ju dubbel effekt mot största fläktelementet iaf :wink:
Kan tänka mej att det krävs ca 2,5 kW för att hålla 20° i ditt garage, Men ju högre effekt du har ju snabbare blir det varmt men det bör inte ta 1 tim att öka tempen 5-7° i ditt garage med SW02..

Jag har 65 m2 garage med 10 cm i vägg o 20 cm i tak, 2 kW värmefläkten orkade hålla 6-7° när det va -30° i några dygn men det ska isoleras till som ditt så då bör det bli bättre :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

André!

Vilken anslutnings temperatur hade du tänk ansluta till din aerotemp.

Såg att de skall arbeta på som lägst 55 grader.

Jag mindes även fel när jag angav storleken på garaget jag hade bara knappa 35 m2

Skulle du sätta in en SW02 i detta garage i alla fall.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

För min del skulle jag inte gå för en aerotemper i mitt garage. Erfarenheten från de som vi har på min arbetsplats är att det är känsligt för igensättning av de fina kanalerna i värmeväxlaren. Vanliga radiatorer hae inte den känsligheten, jämför med pannor som har plattvärmeväxlare för varmvattnet så är det likartat problem. Dessutom har man en fläktmotor som drar ström och kan gå sönder. Enklast är ofta bäst och enklare än vanliga radiatorer blir det inte. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Installera inga aerotemper, för bara oväsen..

Ska själv bygga garage efter vi gjort om köket (som står på tur att börja med) och jag tänker dra ut kall/varmvatten och installera vanliga radiatorer.
Blir kanske dyrare installation men föredrar ett ljudlöst värmesystem.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Tips
Angående areotemper och fläkt ljud...
Det finns elment för vattenburen värme med fläktar som går nära ljudlöst !!!!

Areotemper sparar mycket energi som kan vara i storleksordning upptill 30 % i besparning..

Dessa ger dessutom snabbare värme vid tillfälligt behov än vanliga element utan fläkt !
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar