Brännarröret är buckligt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bihrner
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 11:14

Brännarröret är buckligt.

Inlägg av bihrner »

Hej. Jag är inte så jätte kunnig gällande pelletsbrännare.
Vi har haft vår pelletsbrännare i 1½ år, innan var det olja.

edit: Brännaren är av märke Viking Bio och panna är en Värmebaronen
av mindre modell med värmeväxlare i.



Nu för några veckor sedan började brännarröret (ytterhöljet) att bli
buckligt, ser ut som om det börjar få "blåsor".
Insåg idag när jag sotade att det har blivit värre.

:?:
Är detta något som måste åtgärdas/bytas ut?
Är detta något som går på någon garanti eller är det en slitagedel?
Är detta krångligt/svårt?

Mvh Björn[/b]
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Är den inte äldre än 2 år så tror jag att du har garanti, kolla med installatören eller ring direkt till VB.Att byta röret är inte svårt om du är lite händig klarar du det galant.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
bihrner
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 11:14

Inlägg av bihrner »

Visserligen installerade jag den själv med hjälp av manualen och lite frågor i detta forum.

Men jag ska som du säger ringa direkt till VB och fråga.

Mvh Björn
rpd
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 13:06
Ort: Älmhult

Inlägg av rpd »

Mycket troligt att något är tokigt med tändelementet också. Det har det varit för mig alla de gånger jag fått en buckla på inre brännarröret. Första gången var det den lilla skruven under tändelementet som lossnat och gjorde så att hela rostret lyfte när det blev varmt, syns inte när den är kall (lurigt).

Sist hade tändelementet delat sig från plåten och därmed också lyft rostret från sin plats, syntes inte heller när den svalnat.

Bucklorna kommer av att lågan riktas på "fel håll". Det blir inte bättre, byt brännarrör på en gång, om du väntar riskerar du det yttre röret också.
Ganska lätt att byta, följer med en bra instruktion med bilder. Tidsåtgång kanske någon timme.
VB Comet+Viking Bio
Pellets från Killebergs Pelletsfabrik (småsäck)
114 m²+114 m² (1973)
bihrner
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 11:14

Inlägg av bihrner »

rpd skrev:Mycket troligt att något är tokigt med tändelementet också. Det har det varit för mig alla de gånger jag fått en buckla på inre brännarröret. Första gången var det den lilla skruven under tändelementet som lossnat och gjorde så att hela rostret lyfte när det blev varmt, syns inte när den är kall (lurigt).

Sist hade tändelementet delat sig från plåten och därmed också lyft rostret från sin plats, syntes inte heller när den svalnat.

Bucklorna kommer av att lågan riktas på "fel håll". Det blir inte bättre, byt brännarrör på en gång, om du väntar riskerar du det yttre röret också.
Ganska lätt att byta, följer med en bra instruktion med bilder. Tidsåtgång kanske någon timme.

Tyvärr är det det yttre som är "bubbligt" eller "buckligt".
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Hur ser inre brännarröret ut. Lägg in bilder på inre och yttre rör så har man bättre möjligheter att problembestämma.
Om man sotar, askar ur och gör rent med lagom intervall så ska det mycket till innan yttre röret kroknar.
Det är ju luftspalt mellan inre och yttre rör så överhettning på yttre röret borde vara omöjligt att skapa.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Jag har också haft ett buckligt yttrerör. Troligtvis (inte helt verifierat) berodde detta på ett luft överskott så att det blev för hett i förbränningsrummet. Strax efter detta blev inre rör förstört.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
bihrner
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 11:14

Inlägg av bihrner »

Rayyan skrev:Hur ser inre brännarröret ut. Lägg in bilder på inre och yttre rör så har man bättre möjligheter att problembestämma.
Om man sotar, askar ur och gör rent med lagom intervall så ska det mycket till innan yttre röret kroknar.
Det är ju luftspalt mellan inre och yttre rör så överhettning på yttre röret borde vara omöjligt att skapa.
Hej, tog lite tid att få till lite bilder, men här kommer dom.
Hmm, detta ser nog kanske som sagt inte bra ut, men är ju lite okunnig i detta område.
Bild
Bild
Bild
Hejmer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 08 feb, 2010 13:52
Ort: Kristianstad

Inlägg av Hejmer »

Oj de måste vart jäkla varmt för att deformeras så :shock:
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Det är nog dax att byta både gaveln,inre och yttrerör snarast.För man ser på gaveln att den är sprucken också.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
bihrner
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 05 okt, 2008 11:14

Dyrt?

Inlägg av bihrner »

att byta både gavel, innre och yttre brännarrör som du skriver, är det dyrt?

_KAN_ detta vara ett konstruktionsfel från början? (med tanke på att utrustningen endast är 1½ år)
Eller är det förbrukningsvara?

Bör jag kontakta VB eller närmaste återförsäljare?

Är det svårt att byta dessa delar själv?
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Det är ganska lätt att byta dessa delar själv om man är normalhändig. Det svåraste i ditt fall blir nog att få loss de gamla prylarna. Det ser ju förfärligt ut.

inre brännarrör med gavel 1995kr
yttre rör 900kr

(på dinvvsbutik.se).

Om det är fabrikationsfel är nog svårt för oss på forumet att avgöra. Visst kan det vara det men det är ju inte så komplicerade delar så det är ju inte så mycket som kan vara fel på rören. (men brännaren kan ju inte ha gått så bra så det kan ju vara andra saker som det skulle vara fel på i stället)

Men att något måste vara fel i anläggningen är nog rimligt att anta. Men om det är fel på prylarna, installation/injustering eller om det är handhavandefel (brist på rätt skötsel) är ju en annan fråga Risken finns ju att VärmeBaronen skyller på installation eller skötsel. Det kan ju inte ha blivit sådär över en natt?

Jag tycker definitivt att du ska kontakta VärmeBaronen och höra med dem. Det finns mycket kunskap här på forumet men deras tekniker bör nog vara de som kan prylarna bäst och till syvendesist så är det de som avgör om det är garantifel eller inte.

Du kan även köpa delarna direkt från dem om du vill.

Om du ska kontakta VB eller närmsate återförsäljare är kanske en klurigare fråga. Det beror kanske på om återförsäljaren har sålt till dig, installerat utrustningen etc. Men ringer du till VB så kan de nog guida dig rätt i den frågan också.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Det var det värsta jag sett...hur länge körde du innan du tyckte att det var "deformerat"?

Om det har blivit så där på 1,5 år så är ju något synnerligen fel!

Hur installerades prylarna?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Måste tyvärr instämma i föregående..

Det var den värsta deformeringen jag har skådat också..

Du måste byta slitagedelarna långt tidigare.

Hur ofta brukar du ta ur det inre röret ur det yttre, för rengöring?

Eller har dessa skador uppkommit oförväntat, av någon extrem händelse?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Ja här har det gott hett till, hur länge har det varit så här och hur ser rostret ut(vore kul att se bild på det).Rostret påverkar ju lågans riktning(luftens väg) Vad har du för inställningar eftersom det blivit för varmt, det verkar att gaveln har spruckit av värmen och böjt sig och och luften har riktat lågan uppåt istället för framåt.Här är det ju bara att ta fram vinkelslipen och kapa av rören för att få ut dom.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Skriv svar