Helautomatisk pelletspanna

lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Helautomatisk pelletspanna

Inlägg av lövet »

Såg detta på blocket:
http://www.blocket.se/kalmar/ETA_Helaut ... ?ca=16&w=3

Skapligt pris eller ?:wink: ( Kanske något för dej Rayyan det är ju en pelletsvp) :wink:


//Lövet
Senast redigerad av lövet den mån 01 feb, 2010 20:53, redigerad totalt 1 gånger.
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Re: Helautomatisk pelletspanna

Inlägg av jan johansson »

Vilken dröm om det fungerar...
Men priset.....
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och när man kollar lite på ritningen ser man att startaren är en varmluftpistol.

Vad kostar en Janfire Integral månne? Köp till ett lambdasystem och allt är med.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Re: Helautomatisk pelletspanna

Inlägg av Rayyan »

lövet skrev:Såg detta på blocket:
http://www.blocket.se/kalmar/ETA_Helaut ... ?ca=16&w=3

Skapligt pris eller ?:wink: ( Kanske något för dej Rayyan det är ju en pelletsvp) :wink:


//Lövet
Nämen! :shock:
Det är så otroligt träffande. Precis det jag har.
Kanske jag askar ur lite oftare.
Sotar väl lite mera frekvent.
Fyller pellets lite oftare.
Mätning med lambda har jag. :D
Styrning med lambda saknas än så länge :twisted:

Pelletsvp betyder väll Pellets-Värme-Panna?

Vilken dag som helst så har jag byggt in en BVP-funktion också. Då j.....r ska ni se på energieffektivitet (med draglucka)

Verkar annars vara en hyfsat bra grej om man står inför nyinvestering och har vattenburet värmesystem. Förutsatt att den motsvarar det som skrivs i reklamen.

Ha det bra :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Pelletsvp betyder väll Pellets-Värme-Panna?

Helt rätt!:wink:

//Lövet :D (En nöjd vp Och pelletsvpanvändare) :wink:
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har lambdastyrning med, fungerar bättre än jag hade hoppats på.

Men jag får aska ut varje månad här under säsongen och jag har bara ett veckoförråd så det är en bit på väg.

Men OK räknar vi kallt med att den panna + brännare kör i 10 år utan problem och då är värd ung. hälften tjänar jag alltså runt 500:-/arbetstimme (efter skatt) vid att hålla kvar mitt nuvarande system.

Det blir många pellets...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

Inlägg av anttas »

Samma här ,priset är inte det bästa man kan aska ur rätt många gånger för detta pris jag är ingen bakåtsträvare men priset gott folk priset. :?:
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

men, om argumentet för att köpa en värmepump istället för en pelletspanna just är arbetsinsatsen, så vore detta ett alternativ, för en pump kostar ju runt samma lika

det är ju såhär det ska vara för att man ska byta från bekväm olja om inte priset och i övriga Europa har dom inte alls samma straffbeskattning på villaoljan och då måste det till något som fungerar och inte kräver nämnvärt mera arbetsinsats.

hur ser marknaden utanför Sverige ut, hur många brännare för montering i oljepannor säljs det?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Skapligt mycket teknik i den apparaten. Vill inte vara med när det börjar strula där, då hjälper nog inte ett pelletsforum.... :lol:
Vad gör man när brännaren blir kass ? Slänger 106 000 kr ?
En sådan här rackare med bulkförråd borde hamna över 150 000kr installerat och klart.

Jag ser det som ett alternativ för någon som är fast besliuten att ha pellets till vilket pris som helst, typ en miljövänlig kursgård eller liknande.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Har ni kollat in deras Ved-panna. S4
Automatisk tändning. :D

http://www.biovarmesystem.se/froling.php

Hålller nog med föregående. Fast man får nog vad man betalar för.
Antar att de inte har vad skit som helst i dessa pannor. Jämför med billigare brännare där rostret ska bytas, fläkten slutar fungera, tändelementen brinner upp osv osv.

Och ska man ha det riktigt bekvämt så får man betala.
Men för oss nördar så är det ju inget alternativ.. :lol:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

När de har en värmepistol som tändelement är jag lite tveksam till hur optimerat allting är, känns som en halvdan lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tror inte man får vad man betalar för. Det handlar mest tror jag om olika konstruktionskultur och olika brukarkategorier. I Österrike, Tyskland, Belgien mm så är ved och pelletseldning en grej att skryta om. I Sverige tvärt om, här har bergvärmen högst status medan ved och pellets räknas som lågbudget.

Varmluftspistol att tända ved med ger väl en viss antydan om att dessa österrikiska skapelser kanske ser mer imponerande ut på utsidan än på insidan. Ved tänder man med gasolbrännare.

Svensken är dum och köper hellre utländska grejor än svenska även om de svenska grejorna är bättre. I andra länder gör man tvärtom. Så nog kommer det att säljas en och annan panna.

En ETA pelletspanna måste vara ett dumt köp. För halva priset får man en Biomatic 20+ och i stort sett samma funktionalitet.
En svensk pelletsanläggning kan man reparera själv och i vissa fall så är reservdelarna också lättillgängliga och billiga.
Beställde ett tändelement på webshop klockan 11.00 och dagen efter låg det i brevlådan 10.30.

Ju mer teknik, elektronik, hävarmar, internskruvar och annat rickelrackel dess större chans att något går sönder.
Vad händer om det blir elektronikfel på en ETA pelletspanna? Är det plugin styrkort som bara är att byta? Hur många dagars avbrott blir det?

Lambdastyrning är bra, men för pelletseldning räcker det säkert med en bredbandslambda för inställning av förbränningen som nyligen diskuterats på forumet.

Modulerande drift anförs som fördel för ETA pannan. Verkar knappast anpassat efter svenska förhållanden. Bäst verkningsgrad får man om pannan och brännaren anpassas till varandra och till en viss given effekt på brännaren. Turbulatorerna i pannan anpassas då för att ta upp så mycket värme som möjligt från röken. Sänker man brännarens effekt utan att samtidigt öka den värmeupptagande förmågan i pannan så sjunker verkningsgraden.

Modulerande effekt och rökgastemperatur går inte heller ihop. Tegelskorstenar är vanligast i Sverige och i en sådan behöver man kanske ha 150 grader i rökgastemperatur från pannan för att inte få kondens i skorstenstoppen. Har man insatsrör klarar man sig med 120 grader.
Vad händer med rökgastemperaturen om man kör dygnet runt modulerande och huset kräver 6 kW från pannan?
Bättre anpassat till svenska förhållanden är då eltändning eller underhållseld. Då kan brännaren gå på en effekt som passar ihop med både pannan och rökgastemperaturen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Torsten: Jag håller med om mycket du skriver men inte allt.

Jag kör fullt modulerande drift men som du skriver: det finns en undre gräns! För min kombination går den vid 7kW i snitteffekt. Även vid den effekt har jag ingen kondens.

Och jag har även lambdastyrning på och jag ser att det varierar en del över dygnet och efter vilken pall jag häller på (samma tillverkare, olika pallar) så att ha en bredbandsstyrning kontinuerligt är bra.

Men vi kan sannolikt komma överens om att det är en "nästbäst" lösning att ha en bredbandssensor som man använder för att justera efter varefter man lägger den på hyllan till nästa gång.

Resten är vi synnerligt överens om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Torsten: Min erfarenhet av modulerande drift är mycket god. Har observerat en Janfire NH och följt anläggningen noga då jag skött intrimning och ombyggnad på den. Största fördelen för den anläggningen är att brännaren nästan alltid är igång under vinterhalvåret och svarar på ökat effektbehov blixtsnabbt - ex vid en dusch så vräker den på med 20kW på nolltid från att ha gått på ex 7 kW.

Vidare så klarar man avsevärt lägre rökgastemp än 120 grader med isolerad plåtskorsten och motdragslucka. Motdragslucka ska alltid finnas vid pelletseldning. (för att garantera rätt och jämnt drag)

Just UH är min åsikt att det inte alltidär av godo, På Janfire tycker jag den är alldeles för kraftig. Å andra sidan fungerar eltändningen såpass bra och tändelementet håller länge Janfire har inte behov av UH-eld egentligen.
På Ariterm / CTC upplever jag att det ger upphov till tjärbildning i rökrör och panna.

Men åter till ETA pannan, den och andra exklusiva produkter som Windhager och annat är alldeles för dyrt i förhållande till vad det ger.
Vill man sänka sin uppvärmningskostnad så är det ekonomsk kullerbytta att köpa dyr värmekälla och dyrt bränsle.
Då finns mer ekonomiska alternativ, både andra värmeformer och billigare pelletspannor som ger god komfort.

Vill man byta till pellets och har bestämt sig för att det inte finns andra alternativ, ja då kan väl bränna på med en värsting anläggning.
Men jag tycker man ska ta service aspeskten i beaktning. Vem lagar apparaten om 5 år när något går sönder ? Finns utbildad ÅF nära dig ? Vad händer om han slutar med ETA ? Var finns nästa ÅF - enstaka mil eller tiotals ?
.
Senast redigerad av bebop den tis 02 feb, 2010 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men vad har du för superskorsten som klarar 7 kW?
Min tegel halvsten x halvsten måste jag köra minst 13 kW på brännaren för att få 145 grader ut från pannan. Då har jag 45 grader en meter ned i skorsten=för lite. Vill helst köra på 11 kW som jag gjorde innan jag mätte i skorstenstoppen.
Insatsrör är en lösning men då får man ingen varm skorsten som värmer inne.

Problemet med underhållseld tycker jag är att effekten på underhållselden är för hög, har man inte uraskning så samlas det mycket aska.
Provar nu en lösning med mycket mindre effekt på underhållselden och det har fungerat bra sedan nyår.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar