Batteridrift/elverksdrift

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Batteridrift/elverksdrift

Inlägg av rod02 »

Hur mycket drar en pelletsbrännare? Skiljer säkert en del mellan fabrikaten. För att spara lite kan man tända för hand. Men kanske som reserv om strömen går.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tompa01
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 21:16
Ort: Gotland

Inlägg av Tompa01 »

Jag vet inte vad en brännare drar, men när du använder en konverter så åker glömmer man lätt att lika många gånger som du ökar volten, lika mycket ökar ampen på lågvoltsidan. Vet inte vad en cirkpump drar, men jag antar att det är i närheten av 20w. Skulle detta antagande vara rätt så drar den på 220volt 0,09A. Med en konverter från 12v skulle den då dra 1,7A, vilket betyder att ett fullt uppladdat bilbatteri på 40Ah räcker i 23h och ett 60Ah batteri räcker i 35h. Inte så länge alltså, och det är bara cirkpumpen.

Vet inte vad en brännare drar med fläktar, skruvar mm men jag tror att det är så pass mycket att det krävs avsevärd batterikapacitet för att få så långa gångtider att det skulle vara värt det. Vill man ha reserv för längre strömavbrott krävs nog ett elverk alternativt om det går att vedelda pannan och förlita sig på självcirkulation om anläggningen är byggd för detta, (fungerar i många äldre anläggningar med grova rör) alternativt ha en konverter och batteri bara för cirkpumpen.

Tompa
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Inlägg av rumpmasen »

Diskuterade detta med VärmeBaronen senast i slutet av veckan. Då jag själv bor på landsbygden med risk för strömavbrott. De berättade att vid inkoppling av mindre elverk så har korten till brännaren gått sönder. Skriver detta som en varning! Om det gäller alla pelletsbrännare må vara osagt.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Jag har bara självcirkulation och en dubbelpanna,så jag klarar ett strömavbrott.
Fast pannan kommer att gå ner kvickt i värme,då den är ineffektiv.Klarar väl bara nån timme :cry:

Hur pass stadig är volten på ett elverk?Håller den 230V oavsett vilket varv motorn går på?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Problemet med ett elverk är väll inte bara att spänningen kan variera även formen på sinusvågen brukar väll vara skräp efter både de billigare elverkern och omformarna. Jag kan inte så mycket om elektronik men det finns det ju de som är bra på här inne. Men jag gissar att både cirkpumpar och brännare kan få problem att gå på dålig sinusvåg. Kanske är det bästa att satsa på en bra omvanldare med ren sinusvåg och köra från ett bra batteri. Skulle man kanske rent av kunna koppla 12volten från ett enklare elverk parallelt med batteriet och utnytja batteriet för att stabilisera spänningen (det är en ren spekulation det kanske någon av elektronikarna här inne kan klargöra för om det funkar).
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

En bequem drar 60W med underhållsglöd o cirkulationspumparna ligger på 25-35W om man inte har en alpha pro tex som ligger på 7-8W, Tändelementet är på 450W..

Nu går inte brännaren hela tiden utan max 12-15 tim/dygn om det är extremt kallt el har högt energibehov om man kör den på lite högre effekt..
Om ett batteri räcker i 1-1,5 dygn så bör man klara sej rätt hyfsat, I värsta fall får man väl shifta i bilen o ladda genom att köra den på tomgång 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Skulle det funka med en batteriladdare (Cetec)från elverket till batteriet och sen en omvandlare 12V DC till 230AC :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det är en intressant idé att ha en laddare och ett batteri och som buffert mellan elverk och omvandlare.
Batteriladdare laddar batterier med ca. 13,6-15,7V beroende på modell och inst. En CTEK XS-7000 laddar tex. med 7A som mest.

Problemet är att det blir ganska höga strömmar i 12V. Om jag inte är helt fel ute så drar en Biomatic ca. 100W vilket gör
att man måste nog ändå ha ca. 10A laddström för att kunna hålla batteriet. Det finns en del förluster som påverkar utöver pannans effekt.
När tändelementet går kommer man få några korta men höga strömtoppar upp emot 50A och då är det bra att ha batteriet
som buffert.

Jag har ett begagnat bilbatteri på 90Ah i garaget. Om man får ut 75Ah från det så fixar man kanske 24h drift med en CTEK XS 7000 vilket
kanske räcker ganska långt ändå? :roll:

Precis som Joones skriver ska man helst ha en omvandlare som ger ren sinusvåg, dvs. ej modifierad sinus då det finns en
del elektronik inblandat. En med vettig prislapp kan vara den här på 300W som finns på Kjell & Co. De klarar oftast den
dubbla effekten under kortare tider vilket borde räcka för tändelementet.
De som är pulsbreddsreglerade ger alltid 230V ut. Men de verkar vara av typen modifierad sinus, men jag kan ha fel där.

Har funderat på detta själv många gånger då det kan bli strömlöst mitt i vintern, kanske finns det någon som kan mer och som redan kör med detta?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Nån som vet vad en pellex drar? Exkl tändelement (manuell tändning med tändvätska och tändsticka). Har provat (av misstag) att köra utan cirkpump, det funkade men väldigt långsamt/trögt. Men det går om det kniper. Mitt hemmabyggda elverk ger 12v. Svag gräsklipparmotor och bil generator. Vet inte vad det ger om man kör fullt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kollade en pdf för px22 40W medel vid drift. Men topp vid uppstart då (bara tändelement ca 500W? Och topp vid drift?
Har ett 650W agg nu. Men vågar nog inte prova om det inte behövs. Agget är ett "garden" 2 takt. Motorn liknar grästrimmer alt minimotorcykel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Har i en tidigare installation haft konverter 12/220 till en Eurofire och det funkade utan problem mer än ett dygn/gång då det begav sig.
Batteriet var ett stooooort truckbatteri kanske uppemot 800 Ah (från en ledtruck)
Kommer inte ihåg vilket märke det var på konverten men den kostade 4,5 tusen.

Den gav inte 220V och en nolla utan 2x110V och pumparna brummade ganska mycket men det gick och det var varmt i stugan.
Nu har jag ett enkelt bensindrivet elverk som jag provat med och det gick bra det också. Kanske skulle tvekat lite om jag hade läst om riskerna innan.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Elverk

Inlägg av monoce »

Hej,
Sänder här ett litet tips på senaste tekniken av elverk IG2000 som klarar av känsliga precisionsutrustningar och datorer mm. Gå in på www.duabhuset.se och sök på IG2000 så hittar ni rätt.

Mvh

Monoce
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

Ni kan alltid köpa en billig UPS för datorer och sätta mellan elverk och panna. Denna skall ju klara att matas med mod. Sinus, samt 4kantsvåg och ändå spotta ut en fin våg till datorn. Kostar ca 1500 :- . Då får du liten batteribackup och larmutgång på köpet.

Jag har 2 jätteUPS hemma om någon vill köpa billigt. ?

Bamyl
  • Södermanlands Län, 250 m2
  • Ecotec Econom, Laddomat 21
  • Effecta 750BBS, Enrörssystem
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kollade märket på min bensingenerator, power craft (720) heter det. Det liknar ett 720, men är nog lite äldre. Både 230V och 12V. Är det 2 olika lindningar till spänningarna. Kan man fullbelasta bägge samtidigt? Ger det en vettig sinus ut?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar