Använda termostaten till oljebrännaren som överhettningsskyd

negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Använda termostaten till oljebrännaren som överhettningsskyd

Inlägg av negative »

Hej !

Har en CTC 171B med px21 som jag ska koppla in strömmen till. Kan/får man ta kabeln som förut gick till oljebrännaren som strömmatning till brännaren. Den kabeln går via en ställbar termostat, räknas detta som överhettningsskydd eller har jag fått det om bakfoten ?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Bakfoten!

På min panna har "termostaten" 2 funktioner: dels en termostatfunktion (som jag förvisso inte använder) och ett överkokningsskydd.

Det senare kan bara återställas med en knapp.

Då jag slet ut oljebrännaren var det hela kopplat så att inkommande fas gick till termostaten, därifrån till överkokningsskyddet och sedan till brännaren (alltså seriekopplat).

Detta kopplade jag om då jag monterade brännaren:
Inkommande fas går nu först till överkokningsskyddet.
Från detta delas den upp, ena går till termostaten och andra till brännarens driftström.
Från termostaten kommer sedan *tadaaa* termostatsignalen till brännaren.

Detta sätt är nog det mest standard för alla brännare.

Så ja, använd oljebrännarens ledning men koppla om lite bara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Ja men det går väl att använda oljekabeln som den är och koppla till brännaren. Och sedan vrida oljetermostaten till "max" så får du väl samma funktion som att koppla om enligt icecups förslag. Eller?
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Ja det funkar utmärkt att koppla så

/johano
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och hur får du termostatsignalen till brännaren då?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Icecap skrev:Bakfoten!

På min panna har "termostaten" 2 funktioner: dels en termostatfunktion (som jag förvisso inte använder) och ett överkokningsskydd.

Det senare kan bara återställas med en knapp.

Då jag slet ut oljebrännaren var det hela kopplat så att inkommande fas gick till termostaten, därifrån till överkokningsskyddet och sedan till brännaren (alltså seriekopplat).

Detta kopplade jag om då jag monterade brännaren:
Inkommande fas går nu först till överkokningsskyddet.
Från detta delas den upp, ena går till termostaten och andra till brännarens driftström.
Från termostaten kommer sedan *tadaaa* termostatsignalen till brännaren.

Detta sätt är nog det mest standard för alla brännare.

Så ja, använd oljebrännarens ledning men koppla om lite bara.
Ahh ok, tror det sitter en sån vid oljebrännaren. Men hur kan den känna av värmen i pannan då den inte är kopplad i pannan ? Men jag behöver ju inte använda termostaten i pannan till brännaren då px21 har egen termostat. Är då överhettninsskyddet ett måste eller kan man köra termostaten som skydd ?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Vad jag vet så får inte "överhettningskyddet" vara "ställbart", och det måste återställas manuellt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Är det nån som vet om man som amatör får koppla in elen till brännaren om det redan finns en dragning till en kopplingsdosa. Dvs. Koppla in tre sladdar i en dosa...


Mvh
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Bäst du tar bort frontpanelen på pannan och tittar hur det ser ut.
Pannan borde se likadan ut i kopplingen som ctc 265.
I så fall kommer elströmmen först till ett överhettningsskydd och går sedan vidare till panntermostaten som har ett vred på utsidan av pannan.
Det är den strömmen som kommer från termostaterna som du måste använda till att driva brännaren med. Till vissa brännare är det viktigt att du kopplar fas och nolla rätt till brännaren. Det ska vara fasen som kommer från termostaterna.
Det går att koppla förbi panntermostaten och bara använda överhettningstermostaten men inte nödvändigt.
Din brännares termostatgivare stoppar du in i något av dykrören så styr den förbränningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

negative: då det är fast installation är det bara behörig elektriker som får utföra jobbet.

Sedan kan en kunnig mycket väl utföra jobbet minst lika bra och säker som en behörig elektriker men det är alltså inte tillåtet. Mitt kvitto på det jobb har tyvärr kommit bort och jag minns inte vilken elektriker det var som gjorde det... :roll:

Och är det termostat med brännaren är det OK att ha dessa 2 seriekopplat, det viktiga är att överkokningsskyddet bara kan återställas manuellt och så kommer att vara fallet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av johano »

Icecap skrev: Sedan kan en kunnig mycket väl utföra jobbet minst lika bra och säker som en behörig elektriker men det är alltså inte tillåtet. Mitt kvitto på det jobb har tyvärr kommit bort och jag minns inte vilken elektriker det var som gjorde det... :roll:
Hehe, har det hänt dig också??!

Gör man bara jobbet rätt och fackmannamässigt så har ju ingen någon
anledning att ifrågasätta det senare..


/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Psycho Dave
Lärjunge!
Inlägg: 289
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 01:13
Ort: Norderåsen (Jämtland)

Inlägg av Psycho Dave »

Jag antar att ni såg Arga snickaren nu senast? ;)
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Så att koppla från en "av och på dosa" på väggen vidare till ställbar termostat vidare till kopplingsdosa vidare till pelletsbrännare. Detta är alltså INTE ok ?
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

MP skrev:Ja men det går väl att använda oljekabeln som den är och koppla till brännaren. Och sedan vrida oljetermostaten till "max" så får du väl samma funktion som att koppla om enligt icecups förslag. Eller?
Precis så jag tänkte göra, är detta alltså big no no ?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Citerar mig själv: "Och är det termostat med brännaren är det OK att ha dessa 2 seriekopplat, det viktiga är att överkokningsskyddet bara kan återställas manuellt och så kommer att vara fallet."

Alltså OK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar