Begagnade Janfire brännare, NH eller Flex-A?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Begagnade Janfire brännare, NH eller Flex-A?

Inlägg av PaW »

Hej Janfire experter och andra.

Har eldat pellets med en Janfire Flex-A i vår Exonom B20B 1973 i snart nio år nu.
Går rätt bra om än spån från bulkleveranserna alltid är ett gnissel... :cry:

Nu har dock brännaren efter ännu en spånig pelletsleverans börjat krångla.
Blev det "brummande-fläkten"-symptomen som slutade med att elektronikbox blev utbytt samt strul med injustering som följd.

Hörde mig för lite och fick förvarningar om livslängd då "saker började trilla" på Janfire Flex-A var typ 10 år...
Har sprickor i EBK, roster, brännkopp bl.a.
Känns lite som dax fundera på "nästa steg". :roll:

Så därför behöver vi Er hjälp på råd & tips vad som är bäst.
Har fått offerter på begagnad Flex-A typ 2005-06 med nya Flex-2A boxen,
samt NH typ 2007 med ny programvara dock ej "mody" (?). :?

Prisbilden är att Flex-A:n är typ -6´, samt NH typ -4.5´ under ordinare pris...

Hur skulle Ni göra?

Är "mody" något man kan installera i efterhand - kostnad, värt i sånt fall?
Hur ligger det till med Janfire själva? Hört rykten som gör en orolig för att de har det svårt... (reservdelar, framtida utveckling o.s.v.)

Era tips & råd mottages oerhört tacksamt. :cheers:
Som barnfamilj där en går arbetslös ÄR det mycket pengar. :shaking:

Stort TACK på förhand.

Med vänlig hälsning
Pa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Mody"-delen med den nya mjukvara rör sig i essens om att montera en temperatursensor.

Och Janfire har det, som alla andra pelletsbrännaretillverkare, tungt, orsaken är att marknaden föll med 80% då bidragen tog slut...
Men efter vad jag har sett är läget "minskat men stabilt" för dom och jag har ju en del kontakt med dom...

Reservdelar till gamla styrboxen var det svårt med, det är löst nu, dels med en ny version av gamla boxen och dels med en plug-in processor. Anledningen till problemen var att processorn som användes hade gått ur produktion och pga. ett missförstånd kom utvecklingen av en lösning att dra ut på tiden.

Räkna såhär:
* Hur länga har du haft dessa sprickor?
* Har de blivit värre på sista tiden eller är status den samma?
* Och om status är ganska lik: är det sannolikt att de plötsligt accelerera?

Jag hade självklart rekommenderat en NH, jag har mycket bra erfarenhet med den men jag är ju "lite partisk", dock vill jag säga att det kan vara värd att ackumulera pengar till byte i lugn takt men att se tiden an, att vissa brännare kan börja strula efter 10 år betyder inte att just DIN gör det.

Jag hade dock smort fläktens lager och allmänt gått igenom brännaren, bara i förebyggande syfte och för att förlänga levtiden. Jag _tror_ att detta kan ge dels färre problem och dels längre funktionstid (kan inte bevisa det) vilket gör att ni kanske hinner att spara ihop till en ny brännare utan allt för mycket strul.
Senast redigerad av Icecap den tis 13 okt, 2009 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Inlägg av PaW »

Tack "Icecap" för bra förklaring och råd. :thumleft:

Har läst mig till att "Mody" brännarna anpassar sig till behovet av värme.

Våra sprickor har som jag upplever det ej blivit längre i rostret eller brännarkoppen.
Dock har EBK:ns blivit värre. (Har tyvärr missat informationen om att ej köra på läge 4 om man har EBK:n. :oops:
Kört läge 4 när pannan stannat och stått så länge att pannan blivit kall, för att snabbt få upp värmen.)

Skall försöka göra en översyn av brännaren och så enligt Ert råd.
Försöka förlänga "livet" i den ytterligare... :idea:

Har fått tips om att det är ett bra pris på Flex-A brännaren och den är ju uppgraderad.
Sen anses den vara otroligt stabil - vilket är viktigt för oss.

Läst på lite mer och finns ju mycket om att NH brännarna kan ha lite problem - och denna var ju något år...

Tar gärna emot fler råd och tips.

Tanken lutar lite åt att köpa Flex-A brännare och spara den vi har nu som backup då vi saknar el-patron eller annat...
(Den knallar och går riktigt bra sedan jag öst ur 30 (!) skottkärrelass samt åter fyllt med 10 siktade kärror. :bounce: )

Tack än en gång.
Mvh
Pa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den modulerande drift som erbjuds i "Mody" har jag kört i ett par vintrar (det är ju jag som på Janfires beställning gör mjukvaran...) och jag gillar den. Det finns dock lite saker man ska ha klart för sig, nu utgår jag ifrån min anläggning vilket gör att vissa värden kan variera mot andras anläggningar men det är väl OK.

Jag har märkt att brännaren som sådan går med sämre ekonomi (i min panna) under 7kW varför jag har vald detta värde som lägsta effekt. Likaså blir den märkbart ineffektiv runt 15kW (sannolikt pannberoende, har ju en mindre bra panna) varför jag har satt detta värde som högsta effekt.

Moduleringen (när den är aktiverat) kommer då att röra sig mellan dessa värden i steg om 10W(!) men det betyder ju att huset ska göra av med minst 7kW i snitt innan det finns anledning att slå på moduleringen. För tillfället går det åt i snitt 3½kW vilket alltså gör moduleringen "oanvändbar", termostaten kommer likaväl att slå av.

MEN... när det blir kallt nog och förbrukningen kommer upp på 7kW eller mer är det guld! Brännaren går kontinuerligt fram till den har uppnådd askskrapningsnivån, då slutar den, kyler ner, skrapar askan ut, startar upp eldningen igen och fortsätter som förut. Jag har min askskrapning ställd ganska högt så den kör runt 18 timmar utan avbrott.

Den kör alltså ung. 24 timmer per dygn, duschar man svarar den direkt (nåja, inom regleringstiden, oftast 1 minut) och efter min ganska osäkra mätning sparar man runt 3-5% pellets med detta driftsätt. Pannans temperatur varierar några grader upp eller ner, när jag duschar dyker den kanske 5°C då den ju skruvar upp effekten, duschar man länge blir det ung. samma dyk då det ju kompenseras.

Och som jag skrev: de värden gäller för mig och min anläggning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Inlägg av PaW »

Hej igen.

Tänkte bara göra en liten uppdatering.

Blev att vi inhandlade en begagnad Janfire Flex-A med nya elektronikboxen (Den helinkapslad.). :)
Det råka även bli en el-patron installerad och igång. Skön backup. :roll:

Då det blev ännu ett avbrott, med ej tändning samt kedjan drogs av i den gamla Janfire Flex:en, rengjordes och monterades den "nya".
Igång och brann fint, frid och fröjd...

...ett dygn går sen stannar den p.g.a. "Elspiral". :?
Sker sedan två dygn till för samma fel.
Sen vid fjärde dygnet stopp p.g.a. "Extern motor". :cry:
Omstart och sen stannar lika igen med "Extern motor". Isär vid nedfallsslangen och där pressat full pellets... Rent och omstart.

Nästa dygn stannat för "Termokontakt" och omstart för att efter kort tid stanna p.g.a. "Extern motor" - IGEN!? :x
Kikar av och rent - försök omstart, men då bara blink "Startklar", pytsar kort med extern skruven lite pellets för sen blinka "Extern motor" vid varje försök?

Bort med brännaren, flytta över kedjan till den gamla brännaren - monterar och den tuggar fint igång utan några fel..?!
Har nu kört med den i dryga veckan utan några större problem. Brinner faktiskt riktigt fint! :o

Som en parentes kan jag meddela att Laxå Pellets/OKQ8 var ut och sög ur förrådet för att sen återfylla det någon dag innan brännar bytet.
De KAN om de vill fylla med oerhört mycket mer försiktighet. Synlig skillnad och inget spån - så skönt! :D
Därav kanske den gamla brännaren var nära på felfri och spånet orsak till raset på den...

Så summarum;
Nu står man och kör med gamla brännaren.
"Nya" står på bordet bredvid oanvänd.
Backup värmen fixat...
och ny FIN pellets i bulkförrådet...

Har kontakt med säljaren som kopplat in Janfire som expertis för att lösa problemet med brännaren.

Dock har jag börjat funderar på vilka fördelar den nya elektronikboxen har mot den äldre?
Den vi fick utbytt på den gamla är icke inkapslad, men märkt att den kör ej underhållsfyr på 3:an om den står länge utan värmebehov. (Lika som den nyare.)

Blev lite långt, men vill tacka för Era råd samt ge Er en lite tillbaka blick.

Mvh
Pa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Ingen fördel annat än att den är tillverkad med komponenter som är moderna och som går att köpa... eller jo, lite fördel är det:
* Enkel att lägga nytt program in i, man behöver inte byta krets. (har dock mest med produktionen att göra)
* Ingen sockel till någon komponent = stabilare drift. (socklar har alltid varit av ondo i all elektronik, 90% av alla fel är glappkontakt)
* Ingen potentiometer att ställa på = ingen hårdhända installatörer som har varit framme (du skulle se vad jag har sett i skrothögen...)

Men driftmässigt ska de 2 boxar vara identiska förutom lite finputs på effektregleringen av tändelementet och det är just så det ska vara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Inlägg av PaW »

Hej Icecap och än en gång TACK för din information! :thumleft:

Känns mer framtids säkert m.a.o. mest. :study:

Har du något tips på vad som kan vara på tok då jag ej får igång brännaren nu;
Ström av
Ström på
Blink startklar
Dutt med extern skruv - lite pellets
DÖD med blinkande "Extern motor"


Kan det vara något annat än elektronikboxen tror du?
Tänkte ha lite mer "på fötterna" när Janfire/återförsäljaren ringer...

Tack än en gång.

Mvh

Pa
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk inte kolla på hur Flex-A fungerar (annan kille som programmerade den fast vi har samarbetat mycket) men rent omedelbart verkar den ha problem med att pelletssensorn i internförrådet inte ger signal om att det finns pellets.

Det ska finnas en timer som gör att den ska försöka fylla på pellets och om sensorn inte rapporterar att pellets existerar efter en viss tid (2 minuter på NH, tror att det är samma tid på Flex-A) ska den larma om problem med externmotorn.

Testa att fylla på pellets manuellt innan du slår på brännaren och se vad som händer, den borde klara att köra en start och kolla sedan förloppet när pelletssensorn anger att det behövs mer pellets.

Dokumentera testfallen noga (pellet nog eller inte, händelser, ung. tider osv.) då detta dels kan bevisa att styrningen har problem eller kan visa ett programfel som ska åtgärdas snarast. Det senare är jag dock tveksam till...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Inlägg av PaW »

Hej.

Då felen varit;
3 st "Elspiral"
2 st "Extern motor" (Ett förklarat fel - stopp i skruven.)
1 st "Termokontakt"
(På 5 dygn.)

Innan sista "Extern motor" stoppet (Se tidigare inlägg för felordningen.) där den ej går igång igen känns det mer som något annat...
Dessutom är det fullt i internt förrådet och lampan på sensorn lyser. (Dvs. den indikerar att det finns pellets.)

Larmar direkt på "Extern motor" efter omstart försök och att det "duttat" fram lite pellets.

Får avvakta Janfire och återförsäljarens hjälp. :scratch:

Dock känns det oerhört tungt lagt ut över 10 papp på något som bara står...
För att inte tala om att köra med den tidigare "död-förklarade" brännaren... :oops:

Tack än en gång.

Mvh
Pa
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Inlägg av PaW »

Hej igen...

Då har vi fått en ny elektronikbox av återförsäljaren.
(Måste få +:a för Eldkraft - oerhört bra kundvård! :thumleft: )
Montera och återsände den felaktiga.

Brännaren går utan skumma fel. :pale:
Dock är den grundinjusterad och därav larmar för "Termovakt" - så nu knallar den gamla igen i väntan på injustering.
(Se fundering i annan tråd.)

Ville bara lämna en status och tacka för Er hjälp och intresse.

Mvh
Pa
stubbe
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 21:42

Inlägg av stubbe »

En fråga.Hur ser janfire flex a elden?
Hittar inga ögon/sensorer.Om inte brännaren kommer igång
rätt,pga ex dålig pellets,vad händer då?

I ludvika med en janfire som ger 2 blink bara.Sen nyår.
PaW
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 30 sep, 2009 09:21
Ort: Ransta

Inlägg av PaW »

Hej stubbe.

Min brännare har en flamvakt - som känner av att det blir över 50° inom en viss tid, annars slår den av.
Finns här http://www.ved-pellets.se/ (Ombyggnadssats flamvakt 50ºC)

Mvh
Pa
Janfire NH Mody 2018
(2 st reserv Janfire Flex-A)
Exonom panna 20B20 1973
(Albin Villa 720f + Värmebaronen Star i reserv. ;-) )
Logger 2020 system
Villa 107+91 m²
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

stubbe skrev:En fråga.Hur ser janfire flex a elden?
Hittar inga ögon/sensorer.Om inte brännaren kommer igång
rätt,pga ex dålig pellets,vad händer då?

I ludvika med en janfire som ger 2 blink bara.Sen nyår.
Gul Flex-a kan inte känna av eld. Det kan bara blå då den har en annan styrenhet.
.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

stubbe: Janfire använder temperaturen i (närheten av) brännkoppen som flamvakt. Detta gäller båda gamla (som har flamvakt) och nya (NH) fast på NH'n mäts temperaturen "på riktigt", på de äldre är det en termostat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Stubbes gula flex-a har ingen som temperatur switch och kan inte få.
Blå Flex-a fick det infört typ 2002 eller nåt sånt, dock kan det eftermonteras vid byte av elektronikbox till modernare variant. (modern "gammal" box)
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Skriv svar