Att tända öppens spis / kamin med överförbränning

Skriv svar
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Att tända öppens spis / kamin med överförbränning

Inlägg av Olle45 »

Antar att även pellets eldare kanske har en kamin som används.

Att tända öppens spis / kamin med överförbränning
Jag brukar fråga vem tänder ett stearinljus i botten ??

Antar att ingen gör det eller ?

Lägg in grövre ved i botten.. liggande i kors lager max ved efter hur eldutrymmet klarar / ser ut.

Klenare ved/stickor att tända upp veden ovanpå ved inlägget!

Brasan brinner längre och ger mycket mer ut av veden !

Många frågar om det verkligen går att tända upp brasan så...
Men prova nästa gång ni eldar och ni blir övertygade att det är det rätta

sättet att elda öppen spis på gäller även med spisar med luckor.
kaminer som har rökutgången upptill och inte har underförbrännings system.

Tänk på att ca 3 kg ved innehåller ca 10 000 Watt eller 10 kW
många spisar skall inte eldas hårdare än OBS max 6 kW / tim.

Mvh Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Eldar i braskamin i fritidshuset. Köper färdiga braständstickor, lättare att andvända än stearinljus och fungerar bättre. Annars är det som vanligt, veden skall torka minst två åt så det är framförhållninh som gäller. Får ju också hugga tändved när man klyver kubbarna, tändveden är jobbigast. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Så tänder jag alltid, veden längst ner sen lite spillvirke som jag har kvar av gamla reglar från gillestugan å så lite tunnare stickor överst. Sen river jag lite tidningspapper och tänder. Funkar fint det, och så slipper man igensotade glas har jag också märkt.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Håkan S o alla andra....
Ok att inte använda stearinljuset vid tändning av ved brasan...

Hade bara det som en bra jämnförelse att ingen tänder ljuset med veken ner åt vändt och i botten, ingen bra idé iallafall.

Jag stöter dagligen på folk som tänder under ved inlägget.
och när jag visat mitt sätt att tända ovan på ved inlägget tror många att det inte går.
Men jag lovar, prova och det fungerar bättre än ni tror.

Det blir renare och miljövänligare förbränning också.

Tack för visat intresse för tråden !
Episod
Ps: Angående oljeblandad/bensin till motorsåg!
Detta hände mig för ca 40år sedan....
Jag lånar en motorsåg av en kille som också skickar med en burk oljeblandad bensin...

Jag och min far skall såga ner ett trä på min tomt rycker i startsnöret 10 gånger i ett första försök till att få liv i sågen...

Inte ett liv.. skuvar ur tänstifter pytsar i lite bensin i tändstift hålet i med tänstiftet igen drar i snöret och den startar direkt men stannar när den bensinen jag pytsade i var slut..

Jo då tanken var helt full med bränsle konstigt att den inte går tyckte jag..
efter 15 minuters mekande så hittade jag felet... Bränslet var ÖL 5% alkohol som min far fylt tanken med..

Jo då inte så konstigt att den inte gick på ÖL 5% på fyllt ifrån en ölburk med en volym 3 USA gallon plåt burk min far trodde det var den som följde med med oljeblanad bensin när vi lånade sågen...

Hälde ur ölen torkade ur resten med trasa i med ny oljeblandad bensin och nu fungerade sågen som dem skulle...
Gott skratt fick vi iallafall !
Gooa skratt att det förlänger livet är konstaterat!

Mvh Ruben
Senast redigerad av Olle45 den lör 10 okt, 2009 10:02, redigerad totalt 3 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

När jag jorde lumpen så var det många som hade problem med att tända tältkaminerna med överförbränning på manövrerna.- Jag brukade ofta få ta över när någon misslyckats, då tog jag till stearinljusknepet eller om veden var fuktig en skvätt diselolja. Funkade alltid men när en kille skulle kopiera mig en gång tog han bensin istället... Funkade inte så bra men tältet stog åtminstone kvar. Som bondpojk viste jag åtminstone hur man eldar med ved vilket man inte kunde säga om resten. Vi 20 minus behövde kaminröret var rödglödande en halvmeter upp om de skulle vara drägligt i tältet. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Olle45. Du får ta och utöka din produktion med järnroster att lägga under veden i öppen spis då det blir lufttillförsel underifrån.
Själv gillar jag inte rök så öppna spisen står bara där som ett dumt monument.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Torsten! Kan du inte plantera blommor i din öppna spis då? Det skulle nog pigga upp dina sinnen lite .... :lol:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Roster eller inte..
vist finns det enklare och billiggare sätt att få luft under veden än att köpa sig ett roster..
Ett tipps: lägg 2 klena ved trä för att få in luften under ifrån !

Det finns fler som har blommor i sin öppna spis just för trivsel faktorn!
Friska bolmmor gör alla glada!
Tillverkar rökgasutrustning
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Var mycket tveksam om detta sättet skulle fungera att tända på men efter att ha tänt ovanifrån tre ggr i rad nu med lika bra resultat varje gång så undrar jag om det funkar att göra på detta sättet när man tänder en brasa i skogen också?
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla...
Vist går det att tända brasan i skogen på samma sätt!
Vill man grilla och få glöd snabbare tänds veden underifrån.
man kanske man vill få eld på hela ris / bränslehögen på en gång
och på det sättet få det uppeladat snabbare...tänd underifrån!

Just för uppvärmning och tillvaratagandet av energi innehållet i veden
gäller det att tänd veden ovanpå ved inlägget är just för att utnytja vedens energi innehåll bättre brasan brinner längre tid och avger mer effekt till huset
och mindre rökgasförluster.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
servin
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 24 jan, 2010 17:07
Ort: NV-skåne

Inlägg av servin »

[Jag stöter dagligen på folk som tänder under ved inlägget.
och när jag visat mitt sätt att tända ovan på ved inlägget tror många att det inte går.
Olle45: Jag har testat detta ett antal ggr nu i mina braskaminer och det funkar bra, ryker mindre och sotar nästan inget. Men hur gör man när man lägger in gång nr:2? Då blir det ju att lägga in ovanpå glödbädden och därmed blir det ju tvärtom...värmen underst och det ryker i kaminen.
Har funderat länge på detta, men å andra sidan så har väl pipan blivit varm efter att första ilägget är gjort och då ryker/sotar det väl mindre?
Hur gör ni andra?
Ariterm panna med Biomatic+20 från -09. 2 täljstenskaminer. Huset fortlöpande renoverat,100+100kvm källare.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla
Som undrar när första brasan har närmat sig slutet hur är bästa sättet och när skall nästa inlägg ske av ved och hur .....

Svar på era fundringar.....
När det nästan bara är glöd kvar men brinner lite är det dags med en till två vedträ gärna grövre om glödbädden är het! om glöden hunnit bli svalare är klenare ved att föredra.

Att underhålls elda på detta sätt ger också mycket ren förbräning!
Ved som läggs ovanpå het glödbädd här brukar det inte ta många minuter innan det brinner friskt igen.

Även överförbrännings pannor rekomenderar jag mindre mängd ved just för undehålls eldning.
Tillverkar rökgasutrustning
Skriv svar