Energirådgivare

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Sedan Ulmabrännaren och Norska vertikala skruven. Kan man inte få skriva på ett forum utan att bli anklagad för ekonomisk vinning??

Jag vill bara gå ut på forumet och skriva hur bra dessa grejer verkligen är, jag vet ju detta. Vill bara ligga på proffs nivå och inte rekomendera dåliga grejor .

Jag skulle aldrig skriva på detta forum och rekomendera dåliga produkter.

Sedan kan jag avsluta med dessa ord. Alla pelletsbrännare som testas på Sp eller Äfab eller på någon annan instans, som kanske blir rankade som bäst i test. Är dessa brännar så bra egentligen när dom väl blir installerade hos villa ägare i vilka pannor som helst?
När rådet från er experter är att man ska köpa P-märkta grejer så borde väl inte Ulma räknas till dessa??
Eller är den P-märkt nu??
Rol-bi´s skruv är den testad av SP t.ex el har han betalat äfab en slant så dom testat den???

Du har ju även som den "expert" du är skrivit att "vertikalskruven gör underverk på ulman o även på andra brännare på marknaden genom sin exakta matningen/dossering"
Hur skulle den kunna påverka t.ex Thermia/Ctc, Ecotec el en janfire som har internskruv???????????????
Detta tycker jag att amatörer verkar förstå bättre än vissa "experter" iaf, Du får gärna förklara annars hur den skulle kunna påverka dessa nämda brännare pga av jämn dossering.....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Hur skulle den kunna påverka t.ex Thermia/Ctc, Ecotec el en janfire som har internskruv???????????????
Det har jag oxå funderat över :roll: Har ju internförråd i
båda mina brännare.


Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hej André!! När jag ger råd om olika produkter brukar jag skriva, att man kan eller åtminståne bör köpa P- märkta produkter. Det är min skyldighet som rådgivare. Jag skriver aldrig (skall )i dessa lägen.Har jag missat detta vid något tillfälle ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Sedan har du skrivit en bra grej om P-märkning. Det finns ju mycket bra pelletsbrännare på marknaden som ( Inte är P-märkta ) som är förbannat bra. Det säger jag ingenting om.

Märk väl att jag har aldrig skrivit att folk skall köpa Ulmabrännaren jag har bara skrivit om hur bra dessa grejer är. Det var väl fel att gå ut med detta på forumet. Så det blir nog sparsamt med info från oss i framtiden. Hellst om nya produkter.. Sedan är det som du skriver. Fel av mig ser jag i efterhand vad gällande Norska skruven, den kan även göra underverk på andra pelletsbrännare. Som inte har intern skruvmatning. Det är faktiskt bra att du rättar mig..Ibland kan man bli ordblind när man skriver mycket.

P-märkning av Ulmabrännaren kan du diskutera med Karla 1.
Norska skruven kan du diskurera med Rol-bi.
Ha det!!
Ved Profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den mån 26 nov, 2007 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

André skrev: Hur skulle den kunna påverka t.ex Thermia/Ctc, Ecotec el en janfire som har internskruv???????????????
Tackar för en bra fråga.

Vertikal skruv användar spånet aktivt i transportprocessen genom segregeringsprocesser och fluidicering av materialet i skruven. Skruven är självbalancerande så att den alltid har en viss nivå med spån. Det spelar ingen roll vilken spånmängd man kör i skruven.
Skruven är installerad på flera Ecotecbrännare+Bequem sen 2005 och man har på dessa anläggningar aldrig haft problem med bakvärme eller rök då spånet i skruven håller fullständig tät mot brännaren. Inte bare tät, men den ger alltid ett överttryck pga av luften förträngs ut av den pellets som transporteras.
Det är inte bytt någon slussvingar på dessa brännare än och mina slussvingar är från 2002/2003.
Om man tittar på dom problem som har uppstått med rök i pannrum med dessa brännare, så ser man ju vilken påverkan vertikal skruv har just här.
Skruven fungerer mycket bra mot brännare med intern dosering men en sådan intern dosering är överflödig men denne skruvteknik, det samma gäller slussvingar/sluss.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:Tackar för en bra fråga.

Vertikal skruv användar spånet aktivt i transportprocessen genom segregeringsprocesser och fluidicering av materialet i skruven. Skruven är självbalancerande så att den alltid har en viss nivå med spån. Det spelar ingen roll vilken spånmängd man kör i skruven.
Skruven är installerad på flera Ecotecbrännare+Bequem sen 2005 och man har på dessa anläggningar aldrig haft problem med bakvärme eller rök då spånet i skruven håller fullständig tät mot brännaren. Inte bare tät, men den ger alltid ett överttryck pga av luften förträngs ut av den pellets som transporteras.
Det är inte bytt någon slussvingar på dessa brännare än och mina slussvingar är från 2002/2003.
Om man tittar på dom problem som har uppstått med rök i pannrum med dessa brännare, så ser man ju vilken påverkan vertikal skruv har just här.
Skruven fungerer mycket bra mot brännare med intern dosering men en sådan intern dosering är överflödig men denne skruvteknik, det samma gäller slussvingar/sluss.
Vad skulle en sådan skruv kosta om man någongång fick för sig att inte montera nya slussvingar ??


Lite "off-topic" .... skulle kanske skapat en ny tråd... :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Får ursäkta kanske jag som är lite trög . Men vad skulle bli
bättre i typ dom brännarna jag har , alltså Janfire o PellEcon
med den skruven ? Vad skulle jag tjäna på att sätta dit en sån?



Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har satt en pris på 8.800 inkl. moms. Dette är för en doserskruv med ett inlopp + en vertikal skruv, tex till Mafa mini/midi eller hembygg. Sen kan man använda vertikal skruv och bygga ut anläggningen med en lång doserskruv til bulkförråd (plan botten):
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 020001.JPG
Denna långa modellen är ny och leveras i morgon til 1. kund.
En likadan leveras senare i veckan. Sen leveras en förrådsskruv neste vecka till kund i Sverige.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

wepe skrev: Vad skulle jag tjäna på att sätta dit en sån?
Wepe
Ingenting, faktisk. Du har ju redan en skruv.

Men om du skall bygga bulkförråd i et annat rum, så kan det tänkas att du kan använda dej av denna lösning.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar