Panik!! Enorm åtgång på Pellets!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan såklart bara svara för mitt förbruk och vid närmre genomgång såg jag att jag hade gjort en tankevurpa i mitt excelark, förbruket är 43,5% under den nämnda period.

Men såklart varierar det med eldningsperioden och därmed var i landet man är men efter vad jag har sett här i forumet är det ganska normalt att 3-4 månader av året tar 50%+ av årsförbrukningen utan att det för den skull är panik.

Då jag startade med att elda 2005-12-22 höll jag på att få slaganfall över mängden av pellets som gick åt, jag räknade snabbt ut att jag skulle bli jättefattig men under april 2006 såg jag att pelletsen inte gick åt på samma sätt och nu har jag en årskurva som ser ganska vettig ut, totalt har jag eldat pellets som motsvarar 31.000KWh under 2006.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

TJ skrev:
lennart wiklund skrev:Ja,nog går det mycket pellets alltid!
Här hos mej i Järpen är det svinkallt.
pendlar mellan 20-30 minus,förgor morse minus33c.
just nu minus 28c.Går 50kg pellets dygnet nu :evil:
vid 8-10 minus räcker det normalt att fylla förrådet var 5-6dag.150kg ca tar det.Nu går det det dubbla.
Vi har en nästan jämförbar förbrukning, några % mer för oss.
Vid mellan minus 20-30°C går det 14 säckar/4dygn= 56kg dygnet.
Vid 5-10 minus går det ca 2 säckar, 32 kg dygn.

Lite nyfiken, räcker 8 Ton som årsförbrukning för dig, och är det med eller utan sommardrift ?
Jag hara bara kört sedan 5 Dec. så jag vet inte än.

Vårt hus är ett tvåfamiljshus som är 12x10m.

Jag eldar bara pellets vintertid.Kör upp 3500kg från 1 jan till i april.därefter ved.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
PeterG
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 10:39

Förbrukning läge 1 resp. läge 2

Inlägg av PeterG »

Jag gjorde samma övning som Icecap i somras.
All husvärme avstängd och så värmde jag med ca 30graders hysteres.
Läge 1 hade sämre verkningsgrad än Läge 2.
Gjorde ett antal mätningar för att få lite statistik.

Ingen jätteskillnad, kanske 5%.
Så nu kör jag läge2 både sommar och vinter med ca 20 graders hysteres.

Provade på läge tre för ngn vecka sen med mindre hysteres, fungerade inte bra i mitt system, högre förbrukning och mer sintring.
Janfire Flex-A, TMV Alpha -80
olle svensson
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 30 jan, 2007 16:26
Ort: Mindre ort i NV Skåne

Inlägg av olle svensson »

Ja det är tufft, pellets har ett lågt energiinnehåll per kg så det går åt mycket pellets när temperaturen sjunker och det känner man när man ska bära säckar.
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

olle svensson skrev:Ja det är tufft, pellets har ett lågt energiinnehåll per kg så det går åt mycket pellets när temperaturen sjunker och det känner man när man ska bära säckar.
Den 2 Feb-07 fick jag hem tre pall 8mm 16kg säckar. Räknade vad som var kvar idag den 26 Feb och jag har 35!!!! säckar kvar...Holy shit! det är allt jag kan säga...det kan ju absolut inte vara korrekt det här... :evil:
Då har man haft en maxtemp på 20grader innomhus. Visst, det har varit jäkligt blåsigt och kallt..men det här är ju inte klokt! Alltså drygt 80 kg per dygn... :shock:

det här säger mig att jag måste se över isoleringen och fönstren i detta hus i år!! Man blir ju totalruinerad om det skall fortsätta på det här viset...
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det låter lite våldsamt, jag har inte använt mer än 2 säcker per dygn när det var som kallast (-15), annars ligger jag runt 10-16kg per dygn.

Och jag har ett hus från 51 med tvåglasfönster och 5cm sågespån på vinden....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Jag har som mest haft 40kg/dygn (2.5 säck) och då var det -20 på nätterna och inte så värst mycket varmare på dagarna. Hus från -63 med gamla 2-glas fönster och värme i källaren (fast inte lika varmt som i övriga huset).
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

I runda slängar 58 kg/dygn nu när det blåst och varit kallt. Annars så 2-3 säckar under "vintern".
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
sanamon
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 15:36
Ort: Töcksfors
Kontakt:

förbrukningen

Inlägg av sanamon »

mrsmp: Har du rökgastermometer?
Vad visar den isf? Om inte, skaffa en genast...
Det kan ju va så att du skickar ut en väldig massa värme genom skorstenen.
Du har inte glömt spället helt öppet eller nåt sånt i samband med sotning, och så därför nu har skyhög förbrukning?

mvh Jonas
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
sanamon
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 13 okt, 2006 15:36
Ort: Töcksfors
Kontakt:

förbrukningen

Inlägg av sanamon »

mrsmp: Har du rökgastermometer?
Vad visar den isf? Om inte, skaffa en genast...
Det kan ju va så att du skickar ut en väldig massa värme genom skorstenen.
Du har inte glömt spället helt öppet eller nåt sånt i samband med sotning, och så därför nu har skyhög förbrukning?

mvh Jonas
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
payas
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 mar, 2007 08:37
Ort: Sörmland

svar till mrsmp förbrukning av pellets

Inlägg av payas »

Det många inte tänker på är att fråga vilket värmevärde den pellets man köper har. Har själv pellets med ett bra värmevärde på 5,3 vilket också visar sig när det gäller åtgång och aska. Inställningarna på brännaren kan också vara en förklaring. Brännaren kanske matar på för mycket.
Maria
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: svar till mrsmp förbrukning av pellets

Inlägg av Shakespeare »

payas skrev:Det många inte tänker på är att fråga vilket värmevärde den pellets man köper har. Har själv pellets med ett bra värmevärde på 5,3 vilket också visar sig när det gäller åtgång och aska. Inställningarna på brännaren kan också vara en förklaring. Brännaren kanske matar på för mycket.
Hur mäter tillverkarna värmevärdet då?
Kan de verkligen garantera att olika sändningar håller samma värmevärde?
Jag tror knappast panikåtgång på pellets beror på dåligt värmevärde.
Inte heller på att brännaren matar på för mycket. Förutsatt att den är rätt trimmad f.ö. så betyder det bara högre effekt och att termostaten slår ifrån snabbare.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
payas
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 mar, 2007 08:37
Ort: Sörmland

värmevärde

Inlägg av payas »

Pelletstillverkare har möjlighet att skicka in sin pellets på analys till Statens Provningsanstalt. Från dem får de värmevärde, askhalt, torrhet m m. På den här pelletsen skickades ett prov in efter ett år och det första var 5,33 och det andra var 5,31 ett år senare. Den är av ren kutterspån och pressas i samma maskin, därav tror i alla fall jag att värmevärdet ligger och pendlar i samma nivå då de inte förändrat något i processen.
Maria
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: värmevärde

Inlägg av Shakespeare »

payas skrev:Pelletstillverkare har möjlighet att skicka in sin pellets på analys till Statens Provningsanstalt. Från dem får de värmevärde, askhalt, torrhet m m. På den här pelletsen skickades ett prov in efter ett år och det första var 5,33 och det andra var 5,31 ett år senare. Den är av ren kutterspån och pressas i samma maskin, därav tror i alla fall jag att värmevärdet ligger och pendlar i samma nivå då de inte förändrat något i processen.
Ok. Jag håller med dig om att kr/kwh är det intressant. Men bör man inte vara lite misstänksam mot deras siffror? Eftersom det är de själva som skickar in pellets för test så är det ju möjligt att de skickar extra fin pellets till testen? Eller ...
Därmed inte sagt att din tillverkare gör så. Du verkar ha kollat upp dem noga och litar säkert på dem. Jag tänker mer på små "källarfirmor" som levererar billig pellets med höga värde. Jag kan inte heller tänka mig att stora tillverkare med flera fabriker har exakt samma värde på alla leveranser.
Hänger förresten inte värmevärdet ihop med fukthalten? Då kan det ju också påverkas av lagring och transport. Torrare pellets borde ha lättare att ta åt sig fukt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
payas
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 22 mar, 2007 08:37
Ort: Sörmland

Re: värmevärde

Inlägg av payas »

Shakespeare skrev:
payas skrev:Pelletstillverkare har möjlighet att skicka in sin pellets på analys till Statens Provningsanstalt. Från dem får de värmevärde, askhalt, torrhet m m. På den här pelletsen skickades ett prov in efter ett år och det första var 5,33 och det andra var 5,31 ett år senare. Den är av ren kutterspån och pressas i samma maskin, därav tror i alla fall jag att värmevärdet ligger och pendlar i samma nivå då de inte förändrat något i processen.
Ok. Jag håller med dig om att kr/kwh är det intressant. Men bör man inte vara lite misstänksam mot deras siffror? Eftersom det är de själva som skickar in pellets för test så är det ju möjligt att de skickar extra fin pellets till testen? Eller ...
Därmed inte sagt att din tillverkare gör så. Du verkar ha kollat upp dem noga och litar säkert på dem. Jag tänker mer på små "källarfirmor" som levererar billig pellets med höga värde. Jag kan inte heller tänka mig att stora tillverkare med flera fabriker har exakt samma värde på alla leveranser.
Hänger förresten inte värmevärdet ihop med fukthalten? Då kan det ju också påverkas av lagring och transport. Torrare pellets borde ha lättare att ta åt sig fukt.
mvh
Jag håller med dig eftersom det troligtvis finns en djungel med seriösa och oseriösa leverantörer/tillverkare av pellets och där det också finns många sätt att producera, lagra och transportera.
Jag har hört att det finns en leverantör som importerar billig pellets från Öst och blandar i sin egen produktion innan paketering och säljer det. Det kan ju vara en orsak till att många får en ojämn kvalitét från samma leverantör.
Nu tror ju jag att det finns seriösa också och då kan det ju vara så att en leverantör på en ort kan ha fått tag i ett parti av "mycket bra kvalitét" i en annan del av Sverige där priset ligger lägre, och kan på så sätt ligga lägre än marknadspriset på en "mycket bra kvalitét" på sin egen ort.

Har även läst att en del producenter blandar i potatismjöl, korn, diselolja, kalk och ligningm, dvs diverse medel för att hålla ihop pelletsen.
Jag tror att de som förvarar sin spån exempelvis utomhus och spånen blir blöta och bruna producerar sämre pellets om de inte har en tork att köra spånen i först. Allt sådant borde väl också påverka värmevärdet, eller vad tror du?
Har även hört att många som har bulk säger att de har problem. Kan det vara så att pelletsen slås sönder när de sprutar in pelletsen från bulkbilen och därav förlorar sin ursprungliga kvalitét?

Den här leverantören producerar av egen färsk kutterspån utan tillsatser direkt från hyveln. Pelletsen packas direkt i påsar och förvaras på pallar som plastas in. Fabriken är öppen även under försäljning så att man som köpare kan gå in och titta på produktionen. Jag anser att man som köpare ska ställa frågor. Många berömmer kvalitén.
Maria
Skriv svar