Pellets-prishöjning på byggmax/bauhaus 10 januari!

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Karlstad ByggMax hade knappa 6 pallar kvar - men tyvärr: 10 - 11 mil borta är för långt för att man kan åka och hämta.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Priskriget mellan Byggmax och Bauhaus fortsätter. Bauhaus sänker också till 37,95.
Bauhaus i Barkarby ger dessutom 10% på allt vid ett inköp om man har eller skaffar deras betalkort. Gäller fram till 14:de mars.

Verkar som om pelletsoligopolets prisfasad börjar spricka.
Förra veckan rapporterades om en Agrol försäljare som bröt mot oligopolets priser och sänkte.
Här en Ecovena säljare som också sänker nästan till Byggmax nivå.
http://www.blocket.se/stockholm/Pellets ... ?ca=11&w=1
1990:- per pall.

Ecovena låter som baltpellets men är tydligen tillverkade i sverige.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

När man skrämt bort tillräckligt många från pelletseldning så att kalkylerna inte längre stämmer, då vaknar de mätta och belåtna och upptäcker att de är hungriga och huset är kallt. Då bryter priskriget ut. Alla som studerat Blocket under det gångna året har ju kunnat frossa i fina pelletspannor från folk som bytt till bergvärme eller fjärrvärme. Mycket absorberades av marknaden under de köldperioder vi haft i vinter, men så snart sommaren är här, kommer nog fler att byta pelletsen mot fjärrvärme eller bergvärme. Efter att svenska pelletsmaffian äntligen tappade greppet, så har vi fått in märken som upphäver den konstgjorda brist på råvara som man sjöng om. Samtidigt har bostadsbubblan i USA frigjort enorma mängder virke som man exporterar hit som flis för att skogsindustrin där borta inte skall dö ut och kompetens gå förlorat. Jag ser mer optimistiskt på framtiden som pelletseldare nu än jag gjorde för ett halvår sedan, skall jag erkänna :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Alltid bra med tips!
Var ner en tur till fjollträsk och gick då in på Bauhaus, tecknade ett betalkort och köpte 23 säckar finfin lulepellets för 34:20 säcken. :D

Betalade 13:44 för soppan som är det dyraste jag sett någon gång.
Oljeeldning i dag vore inte roligt.

Sår var det någon news om att Fortum och Eon som gemensamt äger den största reaktorn i Oskarshamn fejkande något fel så reaktorn behövde stoppas. Lyckades visst inte riktigt få upp Nordpol priserna till kondenskraftnivån tros kylan så där kom de med värmepump undan med lite tur. Blir det någon ny köldvåg så har dom lärt sig och fejkar något större fel.

Just nu känns det bra att man inte föll för det här med värmepump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Byggmax byter ut Rindi pellets och toppar med pellets från Luleå Bioenergi åtminstone i Kungsängen. Ett bra drag i konkurrensen med Bauhaus. :)

Nu är frågan. Ska man ladda hem med pellets till nästa säsong eller ska man avvakta läger priser. Som att spela på rysslandsfonder. :scratch:

I slutet av oktober kan priserna ligga på allt mellan 35 kr och 50 kr.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Någon som vet vilken pellets Byggmax i Uppsala har för närvarande?
Deras Rindi brinner bra men det finkorniga dammet blir man sjuk av när man slår i säckarna.
Senast köpte jag en släpkärra pellets på Bauhaus i Boländerna till samma pris som hos Byggmax och i den pelletsen var inget problem med damm.
Har nu Byggmax bytt pelletsort står man hellre där och lastar än köar på Bauhaus.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Varför har Rindi från byggmax bytt från 16 kg säckar till 15 kilo säckar, frågade personalen på Byggmax i Eskilstuna men jag fick inget vettigt svar, dom verkade inte veta själva.
Är det någon som vet???
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
janne145
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 21:30

Inlägg av janne145 »

Då får man byta pelletssort igen. Fågelfors pellets brinner bra men hänger sig i skruven då den är så lång. har haft 2 stopp på 5 dagar. Var till Bauhaus
o köpte Bioenergi pellets för 37:95/16 kg säck. Billigt trots lång transport från Luleå. Ska bli spännande att prova, men måste tömma veckoförrådet först så i helgen kanske. Har tidigare eldat Rindi utan problem.
CTC 1100- 96, PX21-05, Tigex 25. 85 m2 boyta 23gr, 70 m2 källare15 gr. skorsten med insatsrör 100 mm. veckoförråd. Skulle sätta in lite bilder om jag visste hur man gjorde.
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Om det finns Rindi i 15 kg säckar kommer dom troligen från en annan fabrik än 16 kg säckarna.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Ja så kan det ju vara. Byggmax gubben svamlade något om att dom gjort om säckarna från 16 till 15 kilo för att det var ont om pellets och då kunde flera köpa pellets. Jag sa till honom att det var det knäppaste jag hört, och ändå kostade dom som 16 kilo.
Men man blir ju tvungen att köpa fler säckar bara, så det blir ju ingen skillnad, Vilket jävla skit snack av byggmax gubben.
Mycket ska man höra!!!! :roll:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Men på Byggmax hemsida så kostar 16 kg säckar 37,95 och 15 kg säckar 36,95 så priset är olika.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Nu ja! men inte när jag köpte massor med säckar i början av februari, då fick jag betala 42,95 kr för 15 kilos säckarna styck. helt sjukt.. men jag var tvungen hade helt slut då
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Hagström
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: fre 17 sep, 2010 12:12
Ort: Dalarna

Inlägg av Hagström »

På rindis fabrik i vanbsro har dom slutat med 16 kg och kör bara 15kg.
Men dom har massor av 16kg pallar kvar .
Ecotec bioline 20 Ctc 265b -69 . Rindi pellets . Värmer 170 m2
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

Har precis köpt 2ton Fågelfors på Byggmax här i Skåne, 16kg a' 37.95kr.
Såg dock i ett par av säckar jag provöppnade att det fanns en inblandning av mörkare pellets och inte att den inte såg ut som Fågelfors gjorde för ett par år sedan.
Har inte eldat med den ännu, men den såg hård och fin ut utan spån och damm.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Jag trodde alla byggmax i hela riket hade samma fabrikat på pellets som här i eskilstuna, men så var inte fallet, varför?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar