Panik!! Enorm åtgång på Pellets!!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Vad har du för frammatningstemp till elementen ??
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

mrsmp skrev:
Tarnbrant skrev:iofs så verkar du inte ha optimalt vad det gäller isolering, En fråga blir ju vilken innetemperatur har du? Det är stor skillnad i förbrukningen mellan 20 grader och 23 grader.

Angående effektlägena på JanFire (Flex-A) så är de
Läge 1: 9 kW Brännaren tänder med el var gång
Läge 2: 12 kW Brännaren tänder med el var gång
Läge 3: 12 kW Brännaren har en liten låga (700W) som brinner hela tiden vilket ger snabbare uppstart.
Läge 4: 18 kW Brännaren har en liten låga (700W) som brinner hela tiden vilket ger snabbare uppstart.

Jag har ALDRIG behövt köra på läge 4 inte ens när det varit under 30 minus, så länge det inte är kallare än -10 grader så är läge 1 inga problem, blir det kallare än det så räcker läge 2 för mig.
Det är stor skillnad mellan läge 1 och 2 vad det gäller förbrukning (vid samma förhållanden) skulle tro att det handlar om ca 15-20% mer åtgång i läge 2.
:shock: :shock: :shock:
Va?!! Jag maste ha den i tre for att halla en innertemp pa 18 grader och bra med varmt vatten, jag fattar inte vad det ar som hander. Visst..huset har valdigt bra sjalvdrag..men jisses, inte borde det vara sa hemskt! Om jag har den i lage tva tex, so blir varmvattnet inte varmare an kanske 40/50 grader....sa med det far jag problem med att halla varmen i huset. Det star ju indikerat ocksa att 1 och 2 ar sommarlage, och sedan 2 o 4 over vintern...det var vad jag fick forklarat av forre agaren. Nu sahar i efterhand sa verkar det ju konstigt att han inte kunde systemet battre an vad han gjorde eftersom det var han som fick den installerad! Man vet ju sa lite sjalv,, skulle natruligtvis fragat hur mycket olja det gick per ar ocksa..men sant tanker man inte pa nar man inte haft hus innan... :?
Det är därför du ska kolla hur mycket brännaren tar/tim så du ser om dessa effekt siffror stämmer.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Inlägg av singelstring »

mrsmp: Skriv gärna in vilken panna och brännare du har. :D
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

singelstring skrev:mrsmp: Skriv gärna in vilken panna och brännare du har. :D
Hejsan.
Jag tror jag lyckats hitta lite info nu om vad jag har för prylar i källaren:
Panna = Parca Norrahammar 2205 ifrån 1978! Olja med retarder 40-51.
Gammal Thermia varmvattensberedare på 220l tillverkad 1967!
Till detta är det alltså kopplad en Janfire flex-A.
Just nu är det ca -9, jag har ca 18 grader inomhus men noll varmvatten! :evil:
Jag hade kört i flera dar på läge 1, hade ca 18 inne och plenty med varmvatten, så råkade jag missa en dag, vilket medförde att pannan hann bli kall igen innan jag fick igång allt igen. Passade på att sota ur, och glad i hågen ställde jag in den på 1, i full tro om att allt skulle va ok nu. Så h***** heller! Pannan verkar inte komma upp i knappt 40 gradigt vatten...förrut var den uppe i 70 grader utan probs. Jag får gråa hår av det här systemet!
Jag förstår ingenting. Alla element är varma, kanske något varmare upptill än nertill. Det blåser inte ute...
Blir såååå trött! :cry:
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

mrsmp skrev:
singelstring skrev:mrsmp: Skriv gärna in vilken panna och brännare du har. :D
Hejsan.
Jag tror jag lyckats hitta lite info nu om vad jag har för prylar i källaren:
Panna = Parca Norrahammar 2205 ifrån 1978! Olja med retarder 40-51.
Gammal Thermia varmvattensberedare på 220l tillverkad 1967!
Till detta är det alltså kopplad en Janfire flex-A.
Just nu är det ca -9, jag har ca 18 grader inomhus men noll varmvatten! :evil:
Jag hade kört i flera dar på läge 1, hade ca 18 inne och plenty med varmvatten, så råkade jag missa en dag, vilket medförde att pannan hann bli kall igen innan jag fick igång allt igen. Passade på att sota ur, och glad i hågen ställde jag in den på 1, i full tro om att allt skulle va ok nu. Så h***** heller! Pannan verkar inte komma upp i knappt 40 gradigt vatten...förrut var den uppe i 70 grader utan probs. Jag får gråa hår av det här systemet!
Jag förstår ingenting. Alla element är varma, kanske något varmare upptill än nertill. Det blåser inte ute...
Blir såååå trött! :cry:
Skrev du inte tidigare att du förbrukade 5 säckar per dag? Om jag räknat rätt så borde det gå knappt 3 säckar per dygn på läge 1 om den går konstant. Dra upp brännaren på 3 eller 4 tills du fått upp tempen (12 resp 18kw). Det är mycket som ska värmas upp om brännaren stått still en dag.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Klicka då upp till läge 3!

Skitsnacken om att det går åt mer pellets är rätt till den delen att du får värme i huset men effektiviteten blir inte sämre, snarare tvärtom!

På vintern bör man köra i läge 3 eller 4, alltså med underhållseldning. Detta ger snabbare uppstartstid när det behövs värme och därmed mer komfort. Detta ger även att man får mer tillgång till varmvatten, det hinner inte bli allt för kallt innan brännaren "är med".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Ja,nog går det mycket pellets alltid!
Här hos mej i Järpen är det svinkallt.
pendlar mellan 20-30 minus,förgor morse minus33c.
just nu minus 28c.Går 50kg pellets dygnet nu :evil:
vid 8-10 minus räcker det normalt att fylla förrådet var 5-6dag.150kg ca tar det.Nu går det det dubbla.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Kabben
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 22:31

Inlägg av Kabben »

lennart wiklund skrev:Ja,nog går det mycket pellets alltid!
Här hos mej i Järpen är det svinkallt.
pendlar mellan 20-30 minus,förgor morse minus33c.
just nu minus 28c.Går 50kg pellets dygnet nu :evil:
vid 8-10 minus räcker det normalt att fylla förrådet var 5-6dag.150kg ca tar det.Nu går det det dubbla.

Var glad att du eldar pellets å inte dinosaurier....
//Kabben
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Icecap skrev:
Skitsnacken om att det går åt mer pellets är rätt till den delen att du får värme i huset men effektiviteten blir inte sämre, snarare tvärtom!

På vintern bör man köra i läge 3 eller 4, alltså med underhållseldning. Detta ger snabbare uppstartstid när det behövs värme och därmed mer komfort. Detta ger även att man får mer tillgång till varmvatten, det hinner inte bli allt för kallt innan brännaren "är med".
Naturligtvis så måste man köra brännaren på det effektläge som krävs för att värma huset, det trodde jag att alla var överens om. Men vad det gäller effektiviteten så menar jag att det drar mer att köra på läge 2 (12kW) än på läge 1 (9kW) under samma förhållanden. Min erfarenhet är att det handlar om 15-25% mer förbrukning för samma värme/varmvatten/komfort. Man kan ju undra var energin i den ökande rökgastempen tar vägen, hos mig handlar det om ca 40 grader mer på läge 2 än läge 1, inte kommer dessa 40 grader mig till godo vad det gäller komfort i alla fall (möjligen får kråkorna det lite drägligare). Och om det nu är så att det är mer effektivt att köra på 12 kW, varför finns då 9 kW läget???
Hälsar ""En som snackar skit???"
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu har jag inte en Flex-A men en NH och jag har testat just detta:
Jag testade hur mycket pellets det gick åt för att elda upp en "portion VV" och testade på de olika effektlägen och resultatet förvånade mig: ±0,85% skilde det mellan 6, 9, 12, 15 & 18KW. Allihop med kallstart och i min CTC 2656B 1972.

Som jag ser det har du alltså en panna med ett effekttak som är lägre än 12KW och därmed eldar för kråkorna vid högre effekt eller ett dåligt intrimmad 12KW steg och därmed sämre förbränning = sämre effektivitet.

Att det finns ett 9KW steg beror helt enkelt på att man vill ha gångtiden upp, alla verkar ju överens om att lång gångtid är en hjälp för att få effektiviteten upp.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tarnbrant
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 06 sep, 2005 20:32
Ort: Grums

Inlägg av Tarnbrant »

Jag har svårt att se att kallstart och kontinuerlig drift är riktigt jämförbart, vad jag kan komma ihåg så minskar effektiviteten ju högre upp i temp man kommer, i vilket fall så är min rökgastemp lägre när brinncykeln startar (63 grader) än den är vid slut (85 grader). Pannan har en märkeffekt på 18 kW ved eller 35 kW olja så något tak tror jag inte att jag går i. Iofs så är det möjligt att mitt 12 kW steg är dåligt intrimmat, jag har inte lagt någon möda på det då 9 kW räcker för värmebehovet så länge som utetempen är över -10 på dagen eller -15 på natten (inget varmvatten på natten).
Det vore kul om du testade under kontinuerlig drift mellan de olika effektlägena, under samma förhållanden (temp & blåst).
Jag mäter åtgången via en drifttidsmätare på externmatarskruven, har gjort så under ett drygt år så jag vet att de siffrorna är ganska exakta, hysterensen är som du ser ovan ganska stor, drygt 20 grader.
Det vore spännade att se vad du får om du körde kontinuerligt som jag, specielt som vi inte har samma brännare. Jag skulle gärna testa på ditt sätt, men av klimattekniska orsaker :roll: så tror jag inte att jag vill låta pannan kallna före april månads utgång.
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk kört med fasta effektlägen och loggat pelletsåtgång, inte över så långa perioder men för att se skillnaden och resultaten var ung. det samma som med att värma upp en portion VV: ±ganska liten avvikelse.

Så har du en avvikelse på 20-25% i effektivitet har du ett feljusterat steg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

lennart wiklund skrev:Ja,nog går det mycket pellets alltid!
Här hos mej i Järpen är det svinkallt.
pendlar mellan 20-30 minus,förgor morse minus33c.
just nu minus 28c.Går 50kg pellets dygnet nu :evil:
vid 8-10 minus räcker det normalt att fylla förrådet var 5-6dag.150kg ca tar det.Nu går det det dubbla.
Vi har en nästan jämförbar förbrukning, några % mer för oss.
Vid mellan minus 20-30°C går det 14 säckar/4dygn= 56kg dygnet.
Vid 5-10 minus går det ca 2 säckar, 32 kg dygn.

Lite nyfiken, räcker 8 Ton som årsförbrukning för dig, och är det med eller utan sommardrift ?
Jag hara bara kört sedan 5 Dec. så jag vet inte än.

Vårt hus är ett tvåfamiljshus som är 12x10m.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Mellan 2006-01-01 till och med 2006-03-31 eldade jag upp 44,2% av årsförbrukningen eller 2781,5kg om man vill ha det så. Det går åt rejält under "högtiden" därefter sjunker det snabbt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
TJ
Stor entusiast!
Inlägg: 189
Blev medlem: mån 31 jul, 2006 20:18
Ort: Burträsk

Inlägg av TJ »

Icecap skrev:Mellan 2006-01-01 till och med 2006-03-31 eldade jag upp 44,2% av årsförbrukningen eller 2781,5kg om man vill ha det så. Det går åt rejält under "högtiden" därefter sjunker det snabbt.
Intressant beräkning, borde inte denna siffra på 44% förändras beroende på var i sverige man bor, dvs här uppe i Västerbotten tycker jag att det borde vara ännu större andel, kanske 50%.
Årsmedeltemp. skiljer ju ganska mycket från syd till norr.

Skulle vara kul om alla som håller koll på sin månadsförbrukning skulle göra en "periodiserings" fördelnings förbrukning( det lätt avancerat) över dom kalla månaderna.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Skriv svar