Fyllning av vätska i ett system med partiell förångning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Johan_F
Entusiast!
Kontakt:

Jag gjorde en liten fyndig grej för att trycksätta systemet

Inlägg av Johan_F »

Wodda skrev:Under Maj ska jag sätta upp mina vakumrör och jag behöver lite tips från er som vet hur man ska göra.
1) hur gjorde ni när ni fyllde era system och med vad?
2) körde ni vatten ett par veckor inann ni bytte till frostskyddsvätska?
Hej,

1. Jag köpte ett gammalt expansionskärl av plast till en bilkylare på skroten. Mitt kom från en gammal Renault TL4. Det ska vara gamla runda grejor från gamla tider innan kärlen blev fyrkantiga och konstiga med massor av olika slangar på. Bäst är om det finns enbart en slanganslutning nedtill samt ett skruvbart lock upptill och att kärlet är stort och runt så det tål trycket.

2. Jag borrade bort säkerhetsventilen i toppen och satte dit en luftnippel typ bilventil i toppen. Min ventil var en luftpåfyllningsventil till en hydrofortank.

3. Monterde en slang på kärlet nedtill med en avstängningsventil och sedan en nippel passande påfyllningsröret i solsystemet.

PÅFYLLNING

Stäng ventilen och fyll kärlet med vatten eller glykol/vattenblandning. Skruva på locket. Koppla nippeln till solsystemet och öppna påfyllningsventilen där och på slangen. Pumpa upp trycket med kompressor eller cykelpump så att vätskan trycks ned i slangen. Stäng ventilen innan all vätska kommit ut så du inte blåser in luft i systemet. Avllufta behållaren på bilventilen. Upprepa några gånger vid behov.

Ovanstående fungerade perfekt och man slipper få in massor med syre i systemet som sedan ska oxideras bort.

För min del var det absolut en fördel att provköra med vatten eftersom det var mycket trevligare, enklare och billigare att fixa läckorna. Dessutom ångrade jag mig efter en vecka och ändrade en del rörkopplingar.
Skriv svar